Po liczbach sprzedanych egzemplarzy widać, że tego typu auta nie są rynkowymi przebojami. Trzeba jednak pamiętać, że póki co moda na jednobryłowce (także te większe) nieco przygasła, a mniej przystępne niż w przypadku klasycznych „mieszczuchów” ceny też robią swoje. Nie zmienia to faktu, że kilkanaście tysięcy małych „minivanów” rocznie trafia do polskich klientów, a w Europie ich sprzedaż przekracza 300 000 szt.
Hyundai ix20 i Opel Meriva to auta nie tylko z polskiej, ale także europejskiej czołówki rynkowych rankingów. Ich porównanie jest o tyle ciekawe, że ten pierwszy jest przedstawicielem jednobryłowej klasyki i nie zaskakuje ani konstrukcyjnie ani stylistycznie. To nie znaczy, że jest nieciekawy. Hyundai prezentuje się atrakcyjne, ma bardzo ładne proporcje i kilka ciekawych detali. Auto jest zresztą świeżo po modernizacji, którą przeprowadzono na początku 2015 r.
Ten drugi wręcz przeciwnie. Ma nadwozie zaprojektowane ze znacznie większym rozmachem, a na dodatek zaskakuje tylnymi drzwiami otwieranymi „pod prąd”. Prawdziwy, techniczny smaczek, ale poza mocno ułatwionym wsiadaniem do tylnej części kabiny, trudno znaleźć inną korzyść z tego rozwiązania. Meriva, która przeszła modernizację na początku 2014 r., ma ładną bryłę, a także sporo ciekawych detali i przetłoczeń, łączących ją w pewien sposób z innymi modelami Opla. Pewne kontrowersje może budzić kształt tylnych bocznych okien, z nieco zaskakującym „załamaniem” w dolnej części. Trochę zakłóca to klinową linię nadwozia, ale z kolei zwiększa oszkloną powierzchnię.
Wykończenie aut stoi na bardzo podobnym, czyli dobrym poziomie. Jakość tworzyw sztucznych nie budzi szczególnych zastrzeżeń, elementy spasowano poprawnie. Zadowalające jest również wyciszenie przedziału pasażerskiego. W Hyundaiu kierowca ma poczucie lepszej widoczności i łatwiejszej obsługi wszystkich elementów zgromadzonych wokół siebie. Do dyspozycji jest też znacznie większy bagażnik. Z kolei w Merivie są o wiele większe możliwości aranżacji wnętrza w tylnej części kabiny (przesuwanie foteli, składanie, regulacja oparć). System FlexSpace sprawdza się w praktyce. Wygodniejsze są przednie siedzenia. Otwierane „pod prąd” tylne drzwi ułatwiają dostęp do drugiego rzędu siedzeń. Przestrzeń za przednimi fotelami jest nieco większa niż w Hyundaiu, ale nie na tyle, by mówić o zdecydowanie większej przestronności.
Czas na technikę. Zachwycać się nie ma czym, zarówno w Merivie jak i w ix20 pod maską pracuje prosty, wolnossący benzyniak o mocno okrojonej dynamice, lekceważąco traktujący mocne wciskanie pedału „gazu”. Ten z Hyundaia, choć słabszy, daje sobie radę dużo lepiej a pali mniej. Czterocylindrowiec Opla ma 10 KM więcej, a w sprincie przegrywa z kretesem. To efekt nie tylko większej masy Merivy, ale zapewne też przełożeń skrzyni biegów. Niemieckie auto osiąga bowiem wyższą prędkość maksymalną. Tyle tylko, że w typowym „mieszczuchu” to przyśpieszenia są zdecydowanie ważniejsze. A w tym Opel przegrywa. Rekompensuje to nieco precyzyjniej działającym układem kierowniczym i trochę lepszym komfortem jazdy. Meriva ma bowiem bardziej „miękko” zestrojone zawieszenia, które lepiej sprawdzają się na ulicach miast pełnych wybojów, „tarek” i torów tramwajowych. Hyundai jest może mniej przyjemny gdy pokonuje miejskie „atrakcje”, ale za to w zakrętach ma mniejsze niż Meriva przechyły.
Porównywane auta to najtańsze wersje obu modeli. Dlatego w wyposażeniu seryjnym można spodziewać się pewnych braków. O ile jednak w Hyundaiu pożałowano elementów związanych z komfortem (nie ma nawet manualnej klimatyzacji, brakuje radiodtwarzacza z CD i MP3 a nawet elektrycznie sterowanych lusterek), to zadbano o wysoki poziom bezpieczeństwa. Świadczą o tym czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Opel zaskakuje „in minus” w sprawach bezpieczeństwa, bowiem w standardzie daje tylko dwie poduszki czołowe. Za boczne każe sobie dopłacić 950 zł, za boczne w komplecie z kurtynowymi 1800 zł. A przecież jest o ponad 3000 zł droższy. Manualna „klima”, radioodtwarzacz z CD i MP3 i elektrycznie sterowane lusterka może i wyrównują różnicę cenową, ale to słaba rekompensata za brak poduszek powietrznych.
Wybrane dane techniczne
| Hyundai ix20 1.4 MPI BlueDrive Classic | Opel Meriva 1.4 Twinport Ecotec Essentia |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1396 | 1398 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 90/6000 | 100/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 137/5000 | 130/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,8 | 14,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 | 177 |
Pojemność bagażnika (l) | 440/1468 | 397/1496 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 54 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,6 | 6,0 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 411,5/176,5/160 | 430/181,2/161,5 |
Rozstaw osi (cm) | 261,5 | 264,4 |
Masa własna (kg) | 1178 | 1286 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 5/12 | 2/12 |
Cena (zł) | od 52 100 | od 55 300 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | | |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Hyundai ix20 1.4 MPI BlueDrive Classic | Opel Meriva 1.4 Twinport Ecotec Essentia |
Poduszki powietrzne | 6 | 2 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/- | S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | - | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | O/- | S/ |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | -/-/- | S/S/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena
| Hyundai ix20 1.4 MPI BlueDrive Classic | Opel Meriva 1.4 Twinport Ecotec Essentia |
Przestronność wnętrza | + | + |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | + |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | + |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Wynik końcowy | ++++++++ (8) | +++++ (5) |
Podsumowanie
Hyundai nie jest może tak ekscytujący z wyglądu jak Opel, ale pod kilkoma względami wypada lepiej i dlatego może odtrąbić sukces. Meriva kusi frapującą estetyką i ciekawszym wnętrzem, ale jej słabymi punktami są silnik i wyposażenie seryjne. Nie jest też konkurencyjna cenowo. Hyundai ix20 jak większość modeli tej firmy nie wyróżnia się niczym szczególnym w detalach, ale jako całość tworzy bardzo udaną konstrukcję, która daje sporo przyjemności z jazdy, nie jest paliwożerna, zapewnia dobry poziom bezpieczeństwa i ma przyzwoitą cenę.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?