Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Matrix kontra Ford Fusion

Ryszard Polit
Fot. Hyundai: Hyundai Matrix ma długość 405 cm i wykorzystuje płytę podłogową Elantry. Nadwozie zaprojektowała firma Pininfarina.
Fot. Hyundai: Hyundai Matrix ma długość 405 cm i wykorzystuje płytę podłogową Elantry. Nadwozie zaprojektowała firma Pininfarina.
Jeżeli najlepszą obroną jest atak, to szykuje się ostra rywalizacja – na technologie, modele, ceny i rabaty.

Europejscy producenci samochodów coraz mocniej czują obecność koreańskiego Hyundaia.

Fot. Hyundai: Hyundai Matrix ma długość 405 cm i wykorzystuje płytę podłogową Elantry. Nadwozie zaprojektowała firma Pininfarina.
Fot. Hyundai: Hyundai Matrix ma długość 405 cm i wykorzystuje płytę podłogową Elantry. Nadwozie zaprojektowała firma Pininfarina.

 

Nie wiadomo, czy Hyundai Matrix osiągnie tak duże powodzenie jak film pod tym tytułem. Jakie szanse ma Matrix w konfrontacji z odmłodzonym Fordem Fusionem? Porównujemy ona pojazdy napędzane silnikami benzynowymi o pojemności 1,6 l i mocy ok. 100 KM. 

Fot. Ford: Ford Fusion ostatnio został poddany face liftingowi. Koncepcja pojazdu nie uległa zmianie.
Fot. Ford: Ford Fusion ostatnio został poddany face liftingowi. Koncepcja pojazdu nie uległa zmianie.

 

Cechy szczególne

 

Hyundai Matrix wykorzystuje płytę podłogową Elantry, a jego nadwozie zaprojektowała słynna włoska firma stylistyczna Pininfarina. Cechami charakterystycznymi tego pojazdu są przesuwana w zakresie

Fot. Hyundai: Hyundai napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 103 KM zużywa więcej paliwa niż Fusion.
Fot. Hyundai: Hyundai napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 103 KM zużywa więcej paliwa niż Fusion.

19 cm tylna kanapa oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne. Ford Fusion to typowy samochód, który ostatnio przeszedł niewielki face lifting i ma zupełnie nową tablicę przyrządów. Jest ona teraz bardziej czytelna i umieszczona tradycyjnie - przed kierownicą. W Matrixie tablica przyrządów znajduje się na środku, co wymaga pewnego przyzwyczajenia. Oba pojazdy mają zbliżoną długość, około 400 cm, jednak Hyundai ma o

Fot. Ford: Do prędkości 100 km/h szybszym autem jest Fusion, czasy rozpędzania na wyższych biegach są zbliżone.
Fot. Ford: Do prędkości 100 km/h szybszym autem jest Fusion, czasy rozpędzania na wyższych biegach są zbliżone.

11 cm dłuższy rozstaw osi. Z tego powodu oferuje więcej miejsca w kabinie pasażerskiej niż Fusion. Gdy w Matrixie przesuniemy tylną kanapę maksymalnie do przeodu, miejsca na nogi pasażerów nie ma zbyt wiele. Nie można jednak powiedzieć, że wnętrze Fusiona jest ciasne. Bardziej przeszkadza za krótka długość siedzisk foteli przednich, co

Fot. Hyundai: Chakaterystyczną cechą Matrixa jest przesuwana tylna kanapa w zakresie 19 cm.
Fot. Hyundai: Chakaterystyczną cechą Matrixa jest przesuwana tylna kanapa w zakresie 19 cm.

jest męczące podczas dłuższej jazdy. Pod tym względem wygodniejszy jest Matrix. Bagażnik Forda ma objętość 337 l, a Matrixa - 350 l. W Fordzie można pochylić do przodu oparcie przedniego fotela pasażera, co umożliwia przewożenie długich przedmiotów.

 

Silniki

Fot. Ford: Wnętrze Fusiona jest dość przestronne, ale nieco ciaśniejsze niż w Matrixie.
Fot. Ford: Wnętrze Fusiona jest dość przestronne, ale nieco ciaśniejsze niż w Matrixie.

 

Silnik Hyundaia z pojemności 1,6 l osiąga 103 KM mocy, natomiast jednostka napędowa Forda z podobnej pojemności - 100 KM. Są to jednak teoretyczne wartości. W rzeczywistości, do prędkości 100 km/h szybszym pojazdem okazał się Ford, natomiast na

Fot. Hyundai: Tablica przyrządów w Matrixie umieszczona jest na środku, co wymaga przyzwyczajenia.
Fot. Hyundai: Tablica przyrządów w Matrixie umieszczona jest na środku, co wymaga przyzwyczajenia.

wyższych biegach oba auta mają zbliżoną dynamikę. Chociaż oba auta w mieście zużywają ponad 9 l na 100 km, oszczędniejszym autem jest Fusion. Mankamentem silnika Hyundaia jest mała elastyczność i konieczność utrzymywania wysokich obrotów, co zwiększa hałas.

 


Fot. Ford: Nowa tablica przyrządów Fusiona jest czytelniejsza niż poprzednia.
Fot. Ford: Nowa tablica przyrządów Fusiona jest czytelniejsza niż poprzednia.


Wrażenia z jazdy

 

Matrix pewnie pokonuje zakręty, czego zasługą jest m.in. wielowahaczowe zawieszenie o dość sztywnej charakterystyce. Przyzwyczajenia wymaga zbyt mocne wspomaganie układu kierowniczego Hyundaia. Natomiast własności jezdne Fusiona, szczególnie na zakrętach, wydają

Fot. Hyundai: Bagażnik Matrixa ma objętość 350 l.
Fot. Hyundai: Bagażnik Matrixa ma objętość 350 l.

się mniej pewne. Ford ma klasyczną konstrukcję zawieszenia z belką skrętną z tyłu. W zawieszeniu przednim obu pojazdów wykorzystano kolumny McPhersona. Komfort jazdy jest nieco wyższy w Hyundaiu. Za to w Fordzie jest ciszej - przy prędkości 100 km/h poziom hałasu wynosi 69 dB, gdy w Matrixie - 70 dB. Wadą obu samochodów jest niezbyt wydajny układ hamulcowy, a

Fot. Ford: Bagażnik Fusiona ma objętość 337 l.
Fot. Ford: Bagażnik Fusiona ma objętość 337 l.

uzyskane drogi hamowania wyniosły powyżej 41 m.

 

Podsumowanie

 

Samochodem o większym komforcie jazdy i bardziej uniwersalnym wnętrzu okazał się Hyundai Matrix. Wydaje się, że Koreańczycy robią ogromne postępu w konstrukcji samochodów, nawet jeśli wspierają się doświadczeniem firm zewnętrznych. Ford Fusion ma dojrzalszy konstrukcyjnie silnik, który zużywa mniej paliwa niż jego koreański konkurent. Okazuje się jednak, że za atrakcyjnego Matrixa trzeba zapłacić aż 55 900 zł, gdy za Fusiona - 51 240 zł i to przy zbliżonym poziomie wyposażenia. W Hyundaiu jest seryjny układ ABS, który u Forda wymaga dopłaty 2200 zł, ale i tak po jego zakupie Fusion jest tańszy. Ostateczna cena zależeć jednak będzie od wynegocjowanych indywidualnie rabatów. 

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Hyundai Matrix

Ford Fusion 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

Remis

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

 

+

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Hyundai Matrix

Ford Fusion

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1599

1596

Moc maksymalna (KM/obr/min):

103/5800

100/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

141/4500

146/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,7

11,1

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,8

11,5

Prędkość maksymalna (km/h):

170

178

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

70

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,1

41,3

Pojemność bagażnika (dm3
):

350

337

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

55

43

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

6,3/9,1

5,3/8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm):

405 x 174 x 163

401 x 172 x 154

Rozstaw osi (cm):

260

249

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

2/12

Cena (zł):

55 900

51 240

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Hyundai Matrix

Comfort

Ford Fusion

Trend

poduszki powietrzne

2

2

układ ABS

S

-

elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

centralny zamek

-

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Regulacja kolumny kierownicy

S

S

Radio

-

S

 

s - wyposażenie seryjne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty