Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Matrix kontra Opel Meriva

Ryszard Polit
Fot. Hyundai: Hyundai Matrix został zbudowany na płycie podłogowej modelu Elantra. Nadwozie Matrixa zaprojektowała słynna firma stylistyczna Pininfarina.
Fot. Hyundai: Hyundai Matrix został zbudowany na płycie podłogowej modelu Elantra. Nadwozie Matrixa zaprojektowała słynna firma stylistyczna Pininfarina.
Kariera minivanów trwa nadal. Ugruntowaną pozycję samochodów europejskich starają się podważyć pojazdy koreańskie. Czy mają szansę?

Kariera minivanów trwa nadal. Ugruntowaną pozycję aut europejskich starają się podważyć pojazdy koreańskie. Czy mają szansę?

Fot. Hyundai: Hyundai Matrix został zbudowany na płycie podłogowej modelu Elantra. Nadwozie Matrixa zaprojektowała słynna firma stylistyczna Pininfa
Fot. Hyundai: Hyundai Matrix został zbudowany na płycie podłogowej modelu Elantra. Nadwozie Matrixa zaprojektowała słynna firma stylistyczna Pininfarina.

 

Z grona producentów europejskich wybraliśmy minivan Opla - Merivę, wykorzystujący płytę podłogową Corsy. Jego konkurentem jest Hyundai Matrix, skonstruowany na płycie podłogowej kompaktowej Elantry. Długością nadwozia Meriva i Matrix prawie się nie różnią. Oba pojazdy napędzają silniki

Fot. Opel: Opel stał się potęgą w produkcji vanów różnej wielkości. Model Meriva wykorzystuje płytę podłogową Corsy i długością jest zbliżony do Mat
Fot. Opel: Opel stał się potęgą w produkcji vanów różnej wielkości. Model Meriva wykorzystuje płytę podłogową Corsy i długością jest zbliżony do Matrixa.

benzynowe o pojemności 1,6 l.

 

Cechy szczególne

 

Najbardziej oryginalnym rozwiązaniem Merivy jest opatentowany przez Opla system składania tylnej kanapy FlexSpace. Kanapa ta składa się z trzech osobnych części dzielonych w stosunku 40:20:40, które można niezależnie przesuwać, a skrajne siedzenia także zsunąć do siebie. W ten sposób uzyskuje się różne konfiguracje siedzeń, np. 2+3 lub

Fot. Hyundai: Matrix napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 103 KM ma zbliżoną dynamikę do Opola Merivy. W mieście zużycie paliwa przekracza jednak
Fot. Hyundai: Matrix napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 103 KM ma zbliżoną dynamikę do Opola Merivy. W mieście zużycie paliwa przekracza jednak 10 l na 100 km.

2+2. W Matrixie tylna kanapa jest dzielona tradycyjnie - 40:60, ale jej części też można przesuwać wzdłuż nadwozia i regulować kąt pochylenia oparć. Oba samochody mają niemal identyczny rozstaw osi i obszerne wnętrze. Różnice dotyczą umieszczenia tablicy przyrządów. W Oplu zestaw wskaźników znajduje się w typowym miejscu, nad kierowcą. Natomiast w Matrixie - wskaźniki zgrupowano nad konsolą centralną, a zestaw lampek kontrolnych - nad kierownicą. Wydaje się, że bardziej praktyczne jest rozwiązanie Opla. W obydwu autach bagażnik w podstawowej konfiguracji tylnej kanapy ma

Fot. Opel: Benzynowy silnik Merivy o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM jest bardziej elastyczny od jednostki napędowej Matrixa i zużywa nieco mniej pal
Fot. Opel: Benzynowy silnik Merivy o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM jest bardziej elastyczny od jednostki napędowej Matrixa i zużywa nieco mniej paliwa.

objętość 350 l. 

 

Silniki

 

Do napędu Merivy wykorzystano silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM. Jednostka napędowa Hyundaia z pojemności 1,6 l osiąga 103 KM mocy. Lepsze wrażenie jednak sprawia silnik Opla, który wyróżnia się

Fot. Hyundai: Zestaw wskaźników umieszczono centralnie, a lampki kontrolne - nad kierownicą. Nie jest to ergonomiczne, ale oryginalne. Automatyczna skrzynia
Fot. Hyundai: Zestaw wskaźników umieszczono centralnie, a lampki kontrolne - nad kierownicą. Nie jest to ergonomiczne, ale oryginalne. Automatyczna skrzynia biegów oferowana jest za dopłatą.

lepszą elastycznością, za sprawą kanałów dolotowych o zmiennej długości. Ta modyfikacja silników Opla znacznie podniosła ich funkcjonalność.  Maksymalny moment obrotowy silnik niemiecki osiąga już przy 3600 obr/min, a silnik koreański - przy 4500 obr/min. Oba pojazdy wykazują się zbliżoną dynamiką, nieco bardziej oszczędny w zużyciu paliwa jest

Fot. Opel: Tablica przyrządów Merivy została umieszczona w typowym miejscu i pochodzi z Corsy.
Fot. Opel: Tablica przyrządów Merivy została umieszczona w typowym miejscu i pochodzi z Corsy.

Opel.

 

Wrażenia z jazdy

 

Meriva ma twardsze zawieszenie od Matrixa, jednak oba samochody dość pewnie zachowują się na drodze. Twardsza charakterystyka Opla wynika z prostej konstrukcji zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka

Fot. Hyundai: Pięcioosobowy Matrix ma typowy system składania foteli, a tylna kanapa dzielona jest w stosunku 40:60. Można ją przesuwać wzdłuż nadwo
Fot. Hyundai: Pięcioosobowy Matrix ma typowy system składania foteli, a tylna kanapa dzielona jest w stosunku 40:60. Można ją przesuwać wzdłuż nadwozia.

skrętna. W Matrixie z tyłu zastosowano nowocześniejsze zawieszenie wielowahaczowe, dlatego komfort jazdy jest nieco wyższy w aucie koreańskim. Podczas jazdy ze stałą prędkością 100 km/h poziom hałasu w obu autach jest zbliżony, ale gdy przyspieszamy, głośniejszy jest silnik Matrixa. Opel i Hyundai mają porównywalną skuteczność układu hamulcowego.

Fot. Opel: Wnętrze Merivy jest dość przestronne, a tylne siedzenia dają się przesuwać i modyfikować na kilka sposobów.
Fot. Opel: Wnętrze Merivy jest dość przestronne, a tylne siedzenia dają się przesuwać i modyfikować na kilka sposobów.

 

Podsumowanie

 

Wbrew pozorom Hyundai Matrix nie okazał się autem gorszym od Opla Merivy. Pojazd niemiecki daje większą możliwość konfiguracji wnętrza i ma nieco nowocześniejszy silnik. Na tym przewaga Opla się kończy. Oba pojazdy mają bowiem równie przestronne wnętrze, zbliżoną dynamikę czy drogę hamowania. Droższy Matrix ma bogatsze wyposażenie seryjne. Wygląda na to, że autom koreańskim najbardziej brakuje prestiżu. Pod względem technicznym, a nawet estetycznym Matrix nie ma się czego wstydzić. Wszak jego nadwozie zaprojektowała słynna włoska firma Pininfarina.

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Hyundai Matrix

Opel Meriva 

Przestronność wnętrza

Remis

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

 

Hamulce

Remis

 

Dynamika

Remis

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Hyundai Matrix

Opel Meriva

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1599

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

103/5800

100/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

141/4500

150/3600

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,7

13,3

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,8

11,2

Prędkość maksymalna (km/h):

170

178

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,1

41,3

Pojemność bagażnika (dm3
):

350

350

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

55

53

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

6,6/10,3

5,8/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

403 x 174 x 163

404 x 170 x 162

Rozstaw osi (cm):

260

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

2/12

Cena (zł):

60 900

58 750

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Hyundai Matrix GL Active

Opel Meriva Essentia

poduszki powietrzne

2

2

układ ABS

S

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

O/-

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

O

centralny zamek

S

O

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio

O

O

Klimatyzacja manualna

S

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Opel: Bagażnik Merivy jest identyczny jak w Matrixie i ma objętość 350 l.
Fot. Opel: Bagażnik Merivy jest identyczny jak w Matrixie i ma objętość 350 l.
Fot. Hyundai: Bagażnik Matrixa ma objętość 350 l.
Fot. Hyundai: Bagażnik Matrixa ma objętość 350 l.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty