Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Tucson 2.0 CRDi

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson dołączył niedawno do grona aut rekreacyjno-terenowych dostępnych na naszym rynku. Wykorzystuje niektóre podzespoły z modelu Kia Sportage.
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson dołączył niedawno do grona aut rekreacyjno-terenowych dostępnych na naszym rynku. Wykorzystuje niektóre podzespoły z modelu Kia Sportage.
Po modelu Santa Fe Hyundai wprowadził na rynek nieco mniejszego SUV-a o nazwie Tucson. Boom na samochody rekreacyjno-terenowe ma trwać nadal.

Po modelu Santa Fe Hyundai wprowadził na rynek nieco mniejszego SUV-a o nazwie Tucson. Firma prognozuje bowiem, że boom na samochody rekreacyjno-terenowe trwał będzie nadal.

Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson dołączył niedawno do grona aut rekreacyjno-terenowych dostępnych na naszym rynku. Wykorzystuje niektóre podzespoły
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson dołączył niedawno do grona aut rekreacyjno-terenowych dostępnych na naszym rynku. Wykorzystuje niektóre podzespoły z modelu Kia Sportage.

 

Samochodów rekreacyjno-terenowych na naszym rynku jest dość sporo, a podstawowym argumentem przemawiającym na korzyść produktów firmy Hyundai była niższa cena. Tucson napędzany wysokoprężnym silnikiem 2.0 CRDi o mocy 113 KM w najtańszej wersji wyposażenia kosztuje 99 900 zł. Za 95 600 zł można kupić Suzuki Grand Vitarę, za 97 900 zł - Kiję

Fot. Ryszard Polit: Tucson napędzany 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 113 KM ma całkiem niezłą dynamikę, a w mieście zużywa ok. 10 l paliwa
Fot. Ryszard Polit: Tucson napędzany 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 113 KM ma całkiem niezłą dynamikę, a w mieście zużywa ok. 10 l paliwa na 100 km.

Sportage, za 118 tys. zł Nissana X-Trail, a za 107 tys. zł 5-drzwiową Toyotę RAV4, wszystkie pojazdy napędzane silnikiem wysokoprężnym. Czy Tucson jest najlepszy?

 

Cechy szczególne

 

Tuscon to typowy samochód rekreacyjno-terenowy (SUV) z samonośnym nadwoziem i w zasadzie nie ma cech, które wyróżniałyby ten model. Dziwić może jedynie, że w aucie o długości 4,3 m bagażnik ma aż tak

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Tucsona jest przestronne
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Tucsona jest przestronne

małą objętość - 325 l. Po złożeniu tylnych foteli tworzy się równa powierzchnia łącząca się z podłogą bagażnika. Przydatna jest możliwość otwierania okna w pokrywie bagażnika. We wnętrzu miejsca jest pod dostatkiem, a przednie fotele są wystarczająco wygodne. Dość ładnie

Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele można złożyć otrzymując różną powierzchnię z podłogą bagażnika.
Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele można złożyć otrzymując różną powierzchnię z podłogą bagażnika.

zaprojektowano tablicę przyrządów z centralnie umieszczonym prędkościomierzem. Z lewej strony kolumny kierownicy umieszczono przyciski do włączania m.in. stałego napędu na 4 koła i świateł przeciwmgielnych. W autach typu SUV istotny jest sposób przeniesienia napędu. W Tucsonie stale napędzane są przednie koła pojazdu, ale w razie potrzeby napęd jest także przenoszony na tylne koła (maksymalnie do 50 proc.), dzięki zamontowaniu sprzęgła wiskotycznego. Kierowca ma także możliwość włączenia przyciskiem stałego napędu na obie osie w proporcji 50:50. 

 

Silnik
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest zgrabnie zaprojektowana.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest zgrabnie zaprojektowana.

 

Pojazd oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi i jednostką wysokoprężną. Wybraliśmy diesla zasilanego układem common rail i doładowanego turbosprężarką, który z pojemności 2,0 l osiąga moc 113 KM. To dość nowoczesna jednostka napędowa z 4 zaworami w każdym cylindrze, o przyzwoitej kulturze pracy i sporym apetycie na paliwo. W

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

mieście Tucson z ręczną skrzynią biegów zużywa ok. 10 l oleju napędowego na 100 km. 

 

Wrażenia z jazdy

 

W Tucsonie, jak w każdym aucie rekreacyjno-terenowym, siedzi się dość wysoko, co szczególnie w ruchu miejskim jest ogromną zaletą. Pojazd jest wystarczająco dynamiczny,

Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Tucsona jest dość mały bagażnik o pojemności 325 l. Za to można otworzyć szybę w tylnej klapie.
Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Tucsona jest dość mały bagażnik o pojemności 325 l. Za to można otworzyć szybę w tylnej klapie.

szczególnie podczas rozpędzania na wyższych biegach. W egzemplarzu, którym jeździliśmy, niezbyt precyzyjnie działała dźwignia zmiany biegów. Za to zawieszenie Tucsona świetnie radziło sobie z nierównościami naszych dróg. Jest ono dość miękkie, ale pojazd nie ma tendencji do bujania się. W szybko

Fot. Hyundai
Fot. Hyundai

pokonywanych zakrętach nadwozie przechyla się, jednak własności jezdne auta są dobre. Samoczynne włączanie się napędu tylnych kół następuje z pewnym opóźnieniem, dlatego podczas trudnych warunków jazdy, np. w deszczu, może warto samemu włączać stały napęd na obie osie. W zawieszeniu przednim zastosowano typowe kolumny MhPhersona, a z tyłu oś wielowahaczową. Zaletą Tucsona jest dość niski poziom hałasu we wnętrzu, co nie jest oczywiste w przypadku aut typu SUV. Układ hamulcowy sprawia już

Fot. Ryszard Polit: Przyciskiem z lewej strony kolumny kierownicy można włączyć stały napęd na wszystkie koła.
Fot. Ryszard Polit: Przyciskiem z lewej strony kolumny kierownicy można włączyć stały napęd na wszystkie koła.

trochę gorsze wrażenie, bowiem droga zatrzymania pojazdu z prędkości 100 km/h wyniosła 41,3 m, gdy zwyczajowo przyjęta granica wynosi 40 m.

 

Podsumowanie 

 

Wyposażenie standardowe Tucsona jest przyzwoite, chociaż za boczne poduszki powietrzne i kurtyny oraz układ kontroli trakcji ESP trzeba dopłacić ekstra. W tej sytuacji nie wydaje się, by główną zaletą tego auta była cena. Hyundai Tucson to nowocześnie zaprojektowany samochód o ładnym wyglądzie i dobrym komforcie jazdy.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1991

Moc maksymalna (KM/obr/min):

113/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

245/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

10,3

Prędkość maksymalna (km/h):

168

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,3

Pojemność bagażnika (dm3):

325

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,9/9,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

433 x 179 x 168

Rozstaw osi (cm):

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena zalecana przez generalnego importera (zł):

99 900

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Kabina pasażerska jest przestronna.    

Silnik

****

Dość wysoka kultura pracy.

Poziom hałasu

****

Jak na SUV-a poziom hałasu nie jest wysoki.

Hamulce

***

Droga hamowania Tucsona jest porównywalna z drogą hamowania Kia Sportage 2,0 CRDI/112 KM.  

Dynamika

****

Dobra dynamika, nieco gorsza od dynamiki Kia Sportage 2,0 CRDI/112 KM.      

Zużycie paliwa

***

W mieście pojazd zużywa ok. 10 l paliwa na 100 km.  

Nowoczesność konstrukcji

****

Konstrukcja zgodna z obecnymi trendami konstrukcyjnymi tańszych SUV-ów.    

Wyposażenie

****

Przyzwoity poziom wyposażenia.  

 

Wyposażenie seryjne:

Hyundai Tucson Active GL

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Klimatyzacja manualna

S

Ogrzewane fotele przednie/wycieraczki przedniej szyby

S/S

Radio

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty