Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Atos

Wawrzyniec Rozenberg
Hyundai Atos jest nowoczesnym małym samochodem miejskim. Na rynku pojawił się pod koniec 1997 roku i szybko zyskał uznanie najpierw w krajach Europy Zachodniej, a potem w Polsce.
Hyundai Atos

Wszystkie sprzedawane u nas Atosy mają czterocylindrowe, silniki o pojemności 999 i mocy 55 KM. Są to nowoczesne jednostki napędowe posiadające po dwa zawory ssące na 1 cylinder i po jednym zaworze wydechowym. Zapewnia to lepszą elastyczność i co za tym idzie oszczędniejszą eksploatację.

Zainteresowanym zakupem Atosa podoba się sylwetka auta, chwalą oni też dynamikę pojazdu i łatwe prowadzenie. Do tego dochodzi bagażnik o regularnym kształcie, który można powiększać dzięki zastosowaniu dzielonej kanapy.

Najtańszy Atos kosztował w salonie nieco ponad 27 tys. zł. Za najdroższą wersję trzeba było zapłacić 38 tys. zł. W sprzedaży były też pośrednie wersje tych odmian. Prawdziwą furorę zrobiła wersja Prime, która pojawiła się w 1999 r. Kosztowała ok. 2 tys. zł więcej od poprzednika.

Na giełdzie samochodowej w Pruszczu Gdańskim, Atosy nie są często spotykane.

- Atos jest największym samochodem w klasie najmniejszych - ocenił Sebastian Lubrecht z Gdańska, oferujący pojazd na giełdzie samochodowej w Pruszczu. - Wygodnie podróżuje się nim za kierownicą oraz na tylnej kanapie. Zawieszenie jest stosunkowo twarde i wytrzymuje jazdę po nierównych drogach. Odczuwa się jednak każdą dziurę w jezdni. Auto kupiłem w autoryzowanym salonie, jako używane, roczne, za 23 tys. zł, a po czterech latach usiłuję je sprzedać za 17 tys. zł i jestem gotów do dalszych ustępstw. Strata liczona w procentach jest więc dość duża w porównaniu do aut innych marek. Samochód był serwisowany w autoryzowanej stacji i każdy przegląd jest udokumentowany. Pod względem technicznym wszystko jest w jak najlepszym porządku. Jest to idealny pojazd na duże zakupy. Mało pali i jak na swoją klasę posiada niezłe przyspieszenie. Parkowanie ułatwia mały promień skrętu, wspomaganie kierownicy i doskonała widoczność. Ułatwieniem jest otwieranie z wnętrza korka wlewu paliwa i bagażnika. Jest to mój pierwszy samochód. Następny będzie trochę większy. Raczej zdecyduję się na używane Mitsubishi.

Wysoki Atos zawsze budzi obawę oglądających o stabilność na drodze podczas wiatru. Właściciele potwierdzają zgodnie, że chociaż jest to auto miejskie, to świetnie trzyma się drogi.

Tomasz Moksa, mechanik firmy Margo, autoryzowanego dilera Hyundaia
- Regulacje silnika w Atosie wymagają specjalistycznego oprzyrządowania i dlatego należy dokonywać je w autoryzowanych stacjach. Trwałość silnika i skrzyni biegów jest zadowalająca. Nie mieliśmy jeszcze takich napraw, chociaż robimy przeglądy Atosów, które przejechały grubo ponad 200 tys. km. Trudno mówić o typowych usterkach tego modelu. Bywa jednak, że na dziurach ulegają zużyciu łożyska piast przednich kół. Zawieszenie wytrzymuje wszelkie nierówności, a wymiany amortyzatorów trafiają się bardzo rzadko. Atos nie ma osłon silnika od dołu i po pokonywaniu wielkich kałuż można liczyć się z zalaniem kopułki aparatu zapłonowego lub przewodów wysokiego napięcia. Instalacja elektryczna nie jest nadmiernie skomplikowana. Przeważająca część właścicieli tego modelu dokonuje u nas przeglądów okresowych co 15 tys. kilometrów.

Ceny części (w zł)

Nakładka zderzaka przed.602
Reflektor kompletny639
Pasek rozrządu157
Łożysko piasty przed. koła73
Klocki ham. komplet przód168
Tarcza hamulca przód265
Filtr oleju17
Filtr powietrza36
Amortyzator przód416

Zalety i wady

  • Niska cena
  • Dobre warunki jezdne
  • Wygodne wnętrze dla kierowcy i pasażerów
  • Oszczędny silnik
  • Pojemny bagażnik
  • Niełatwa sprzedaż na wtórnym rynku
  • Ubogie wyposażenie

 

Dane techniczne Hyundai Atos 1,0 55 KM

Wymiary (mm)3495 x 1475 x 1605
Rozstaw osi (mm)2380
Rozstaw kół (mm)1315 przód, 1300 tył
Masa własna (kg)810
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1220
Objętość bagażnika (dm sześc.)265
Silnikrzędowy umieszczony poprzecznie 
- 4 cylindry, po 3 zawory na cylinder
Pojemność (cm sześc.)999
Moc (KM)55
Stopień sprężenia9,5
Zawieszenie przódkolumnowe typu McPherson
Zawieszenie tyłwahacz podłużny ze sprężyną śrubową
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.)15,1
Prędkość maksymalna (km/godz.)142
Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l)5,4
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l)7,9
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty