Ile można przejechać na rezerwie?

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Liczba odwiedzin: 104859

Lampka kontrolna rezerwy paliwa jest najbardziej nielubianym przez kierowców wskaźnikiem. Oznacza konieczność zatankowania coraz droższego paliwa.

Lampka kontrolna rezerwy paliwa jest najbardziej nielubianym przez kierowców wskaźnikiem. Oznacza konieczność zatankowania coraz droższego paliwa.

 

Samochody osobowe napędzane silnikami o zapłonie iskrowym są tak projektowane, by przy średnim zużyciu paliwa 8 litrów/100 km przejeżdżały na jednym zbiorniku od 600 do 700 km. Samochody z silnikami wysokoprężnymi, które zużywają około 6 litrów na 100 km, w sprzyjających warunkach bez tankowania przebywają dystans 900 -1000 km. Fot. R. Polit: Wskaźnik ilości paliwa w zbiorniku znajduje się w każdym aucie. Dokładność jego wskazań jest różna. Przyjmuje się, że rezerwa paliwa wynosi 5 – 8 l.

Zbiorniki samochodów osobowych mają pojemność od 40 do 70 litrów, wyjątkiem są samochody luksusowe, których zbiorniki mieszczą nawet 90 litrów paliwa. Jeżeli silnik zużywa więcej paliwa, to zbiornik powinien mieć większą pojemność.

 

Wszystkie samochody osobowe są wyposażone we wskaźniki poziomu paliwa w zbiorniku umieszczone na desce rozdzielczej w zasięgu wzroku kierowcy. Wskaźniki mają z reguły podziałkę składającą się z czterech części oraz wyodrębnione pole rezerwy oznaczone kolorem czerwonym. W droższych konstrukcjach jest umieszczona lampka kontrolna rezerwy paliwa. Zapala się wtedy, gdy paliwo osiągnie w zbiorniku poziom rezerwy założony przez wytwórcę pojazdu. Ile wynosi rezerwa bardzo trudno jednoznacznie określić. Szacuje się, że w większości samochodów jest to objętość równa 0,1 pojemności zbiornika. Obecnie wytwórnie w dokumentacji technicznej rzadko podają wielkość rezerwy. Ze średniego zużycia paliwa oraz pojemności zbiorników samochodów eksploatowanych na naszym rynku, wynika że jest to 5 - 8 litrów. Ten zapas powinien umożliwić dojazd do najbliższej stacji Fot. R. Polit: W pomiarze ilości paliwa najskuteczniejszy jest komputer pokładowy, który informuje, ile kilometrów można jeszcze przejechać. Niestety nie wszystkie auta są w niego wyposażone. benzynowej, czyli na około 50 km.

 

W wielu samochodach, gdy wskazówka paliwa osiąga „0”, w zbiorniku jeszcze znajduje się paliwo. Ze względu na poziome usytuowanie zbiornika i dno o dużej, płaskiej powierzchni, nie zawsze jest możliwe, aby silnik całkowicie skonsumował paliwo.

 

Żeby sprawdzić korelację położenia wskazówki z rzeczywistą ilością paliwa w zbiorniku, konieczne jest wypalenie paliwa do zgaśnięcia silnika. Jednak takie próby niosą ze sobą pewne niebezpieczeństwo. W samochodach z silnikami o zapłonie iskrowym wszystkie zanieczyszczenia zawarte na dnie zbiornika dostaną się do filtra, mogą go skutecznie zapchać uniemożliwiając przepływ paliwa. W samochodach z silnikami wysokoprężnymi oprócz niebezpieczeństwa opisanego powyżej, może nastąpić zapowietrzenie układu paliwowego. Usunięcie pęcherzyków powietrza z układu bywa praco i czasochłonne, często wymaga wizyty w autoryzowanym serwisie.

 

Obecnie w wielu typach samochodów montowany jest tak zwany komputer pokładowy. Jedną z jego użytecznych funkcji jest obliczanie chwilowego i średniego zużycia paliwa. Na podstawie średniego zużycia paliwa urządzenie wylicza dystans możliwy do pokonania na zapasie paliwa, który jeszcze pozostał w zbiorniku. Pierwszy sygnał akustyczny informujący kierowcę o konieczności udania się do stacji paliwowej w samochodzie Ford Focus jest emitowany, gdy można przejechać około 80 km, a następny, gdy pozostaje już tylko 50 km. Strzałka wskaźnika paliwa opada ciągle w dół, a na ekranie komputera na bieżąco wyświetlany jest dystans możliwy do pokonania. Ze względu na ciągły pomiar ilości paliwa oraz skorelowanie z drogą możliwą do przebycia, jest to optymalny sposób informowania kierowcy o wielkości rezerwy paliwa.

 

Pojemności zbiorników paliwa niektórych samochodów osobowych

 

Marka i typ pojazdu

Pojemność zbiornika paliwa (l)

Fiat Seicento

35

Daewoo Matiz

38

Skoda Fabia

45

VW Golf V

55

Peugeot 307

60

Ford Mondeo

60

Toyota Avensis

60

Audi A 6

70

Renault Laguna

70

Volvo S 60

70

Renault Espace

80

VW Phaeton

90

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • adam (gość)
    • a moze ja też napisze jakiś tekst? ciekaw jest ile można dostać za jedną stronę A4 tekstu o niczym i bez wniosków.. chętnie co wieczor wysmaruje ze dwa trzy takie
    • re (gość)
    • hehehehhh, racja
    • Rysio (gość)
    • Racja, text jest [b]o niczym[/b]... To właściwie "Ile można przejechać na rezerwie?" - tyle ile się da - aż silnik przestanie pracować :D
    • tomek (gość)
    • Najlatwiej bez ryzyka sprawdzic jak ma sie auto na gaz ;) Jak zabraknie jednego od wlaczenia "lampki" do calkowitego zatrzymania silnika i przelaczyc na gazik i odwrotnie :)
    • 123 (gość)
    • w mojej lagunie z 1997 roku jakos wlasnie kolo 70km. samochod wydal dzwiek tego typu"plum plum plum" :) i zatrzymal sie :)
    • grisza (gość)
    • mnie sie kurde raz zdarzylo w nubirce ze paliwa zabraklo, ale to kontrolka benzyny padła :/ na skrzyzowaniu nagle zaczol rwac i zgasl, na poczatku - kurde, zespol sie, zepchalem z kumplem na pobocze, akurat jakis warsztat byl i poszlismy do niego - bo pomyslelismy, ze moze benzyny zabraklo, kupilismy 3 litry za 20zł! (najdrozsza benzyna dotychczas w moim zyciu, a bylo to rok temu), zalalem i pojechal :D ciekawi mnie kiedy na stacjach 3 litry bedzie kosztowac 20zł, bo wydaje mi sie ze juz niedługo...
    • ggg (gość)
    • Lepiej nie próbować wypalać całej benzynki. W moim audi, gdy raz zapomniałem przełączyć na gaz podnioslo syf z dna zbiornika i do tej pory na benzynie chodzi nierówno. Podobno też można załatwić w ten sposób pompę paliwa bo po przełączeniu na gaz ona dalej pracuje ale już na sucho.
    • piotrek (gość)
    • Można póbować jak ma się nowe autko na starym kilku letnim, to już zbyt duże ryzyko zaśsie troszkę śmieci ze zbiornika zatrze pompkę. I bedzie to jedna z najdroższych prób w naszym autku.
    • Nunuś (gość)
    • Ludzie! Przecież pompa paliwowa zawsze ssie z dna zbiornika. Chyba, że smok pompy jest pływający, ale to chyba rzadkość.
    • gaiger (gość)
    • nunuś Nie z dna tylko znad dna. Zawsze parę litrów zostanie.
    • Darrock (gość)
    • Heh. Zapomnieli dodać, że jeszcze większym wyjątkiem jest zbiornik paliwa poczciwego Malucha, a jest to przecierz ok. 21 litrów. Rezerwy w tym pojeździe znajdziemy od 3 do 5 litrów i nie sądzę żeby dało się na tym 600km przejechać chyba, że komuś pali jakieś 3,5 litra na setkę :)
    • Sa (gość)
    • eeeeeeeeeeeeeeeetam
    • Klocek (gość)
    • W FIacie Brava 1.9 JTD po zaświeceniu rezerwy zostaje około 7-9 litrów. Czyli 100km przejedzie się bez większych problemów.
    • burus (gość)
    • [quote="piotrek"]Można póbować jak ma się nowe autko na starym kilku letnim, to już zbyt duże ryzyko zaśsie troszkę śmieci ze zbiornika zatrze pompkę. I bedzie to jedna z najdroższych prób w naszym autku.[/quote]===bur==> slusznie! Tylko calkiem nowe zbiorniki nie maja osadow,wody, resztek lakierow ze zbiornikow podziemnych itp! Wiec lepiej nigdy nie dopuszczac by bylo mniej niz 1/3 zbiornika!Dodawc takze ( zwlaszzca w starych) Fuel Injector Cleaner,a zima troche alkoholu,ktory wiaze wode ,ktora jest na dnie zbiornika ( skroplona para wodna + to co sie zatankuje)! a pompa paliwowa to jeszczew male piwko! caly system jest zabrudzony i.dowidzenia! Burus
    • Kantorek (gość)
    • Tak sobie czytam wasze posty bo i u mnie zapaliła się rezerwa a dopiero jutro wypłata i nie wiem czy rowerkiem pędzić, czy też palic autko do pracy... W jedną strone dojade ale jak nie wypłaci to z powrotem kryzys będzie bo nie wiem na ile km starcza rezerwa w moim fordzie...
    • Polak (gość)
    • To tylko w tym kraju dochodzi do takich paranoji, że trzeba się przesiadać na rower, bo kończy się paliwo, a trzeba czekać do wypłaty.
    • roman (gość)
    • czemu nikt nie napisał ,że większość samochodów ma pompe paliwa w baku ,która śie smaruje i chłodzi za pomocą paliwa i co zatym idzie wyjezdzanie paliwa do zera zaciera tą pompe wiedzą o tym właściciele aut z LPG
    • zawodowy (gość)
    • 8 lat jezdziłem golfem 3 tankując za 10 -20 złoty i co? ktoś stwierdzi pewnie miał nową pompe lub ze to ewenement?! bzdury piszecie o tych pompach to samo że syf pociągnie!! zbiornik jest tak skonstruowany żeby syfu nie zaciągał!!a zresztą nie te czasy żeby w zbiornikach był syf!! zbiorniki sa z tworzywa a samo paliwo wielokrotnie filtrowane,jak ktoś nie wierzy to niech sobie rozetnie bak na pół i syfu poszuka!Się przekona
    • Symetryczny (gość)
    • Zawodowy,- z tym syfem masz racje ale jak masz mało wachy pompa może się zatrzeć bo nie jest smarowana benzyną,mi tak siadła

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!