Każdy kto przegląda ogłoszenia z cenami używanych samochodów zauważy, że auta różnych marek z tego samego rocznika, z identycznym wyposażeniem i podobnymi silnikami mają różne ceny.
Ich wartość zależy od wielu czynników, nie tylko od ceny zakupu. Samochody w różny sposób tracą na wartości. Jedne szybciej, inne wolniej. Ich wartość w chwili odsprzedaży określa się jako wartość rezydualną.
Liczy się opinia
- Wartość auta po kilku latach eksploatacji zależy głównie od pozycji i uznania danego modelu na rynku. Użytkownicy na podstawie opinii i danych o konkretnym modelu gotowi są zapłacić wyższą lub niższą cenę - mówi Jerzy Osuch, wiceprezes wydawnictwa Info Ekspert opisującego ceny pojazdów używanych.
Wiele zależy od upodobań klientów w danym kraju. Wiadomo, że samochody francuskie dobre ceny osiągają na rodzimym rynku. Trudno sobie jednak wyobrazić by auta niemieckie utrzymywały w Niemczech podobną wartość co auta włoskie.
- W Polsce cenione są marki japońskie, zwłaszcza Toyota czy Honda. Lepiej utrzymują swoją wartość niż auta innych marek, gdyż uznawane są za niezawodne i bezawaryjne - mówi Eliza Kitlas, specjalista do spraw marketingu w firmie Eurotax
- Bardzo popularne są też auta niemieckie, głównie ze względu na bliskość rynku niemieckiego, skąd są masowo sprowadzane. Mają poza tym dobrą opinię - dodaje Eliza Kitlas.
Warto wiedzieć, że małe, używane samochody mają znacznie lepsze wartości rezydualne niż drogie limuzyny. - Małe ekonomiczne auta są bardziej poszukiwane na rynku - twierdzi Jerzy Osuch.
Wyposażenie niewiele pomoże
Na wartość końcową mają wpływ także inne czynniki. Auto używane ma wyższą cenę, jeżeli dany model nie różni się, bądź różni się nieznacznie swojego następcy. Każdy facelifting, czy wprowadzenie nowej wersji powoduje większy spadek wartości auta używanego.
Mniej tracą pojazdy z silnikami Diesla, ponieważ uznawane są za bardziej oszczędne w eksploatacji. Co ciekawe wyposażenie ponadstandardowe nie wpływa znacząco na podwyższenie wartość auta używanego, twierdzą eksperci Eurotaxu.
Auta zakupione w salonie, sprzedawane przez pierwszych właścicieli mogą osiągać wyższa cenę niż takie same wiekowo auta z większa liczbą właścicieli. Poza tym auta zakupione i zarejestrowane w Polsce cieszą się lepsza opinią, ze względu na udokumentowaną historię eksploatacji, stąd mogą osiągać nieco wyższe ceny niż auta z importu prywatnego.
Import prywatny obniża wartość
Od momentu wejścia Polski w do Unii Europejskiej uwolniono import samochodów używanych. Ceny aut używanych spadły znacznie, ze względu na dużą podaż. Import prywatny sięga 800 tys. sztuk rocznie.
W tabeli prezentujemy procentowe wartości jakie osiągają dziś auta kupione w Polsce 5 lat temu. Nie oznacza to, że dziś kupione w salonie auto będzie miało za 5 lat taką samą wartość rezydualną. Będzie ona zapewne zdecydowanie niższa, właśnie ze względu na nasycenie rynku. Prognozy Eurotaxu mówią, że większość aut już po trzech, czterech latach osiągać będzie wartość na poziomie około 30-40% ceny, którą właściciel zapłacił w salonie.
Wartości pojazdów używanych z pierwszą datą rejestracji w maju 2002 roku (ze standardowym przebiegiem na poziomie ok. 15 000 km rocznie)
Marka i model | Dzisiejsza wartość pojazdu (wg Eurotax) | Cena zakupu (wg cennika z 2002 r.) | Procentowa wartość w stosunku do ceny zakupu |
Fiat Punto 1.2 8V 60 KM | 11 800 zł | 35 500 zł | 33 % |
Opel Astra Classic 1.6 75 KM Base | 12 500 zł | 35 000 zł | 36 % |
Toyota Corolla 1.4 VVT-i 97 KM Base | 23 600 zł | 45 000 zł | 52 % |
Volkswagen Passat 1.9 TDI 130 KM Basis | 35 600 zł | 87 000 zł | 41 % |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?