Ile oleju w silniku?

Porady / Eksploatacja

Autor: Aureliusz Mikos

Liczba odwiedzin: 114268

Ilość oleju w misce olejowej silnika należy sprawdzać przynajmniej co 1000 km, a szczególnie przed wyjazdem w dłuższą drogę.

Wielu kierowców uważa, że lepiej, gdy w misce olejowej znajduje się za dużo oleju, niż miałoby go zabraknąć. Czy nadmiar oleju może spowodować uszkodzenie silnika?

 
Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, ale nie tak niebezpiecznym jak jego niedobór. Szczególnie może to być niekorzystne w samochodach wyposażonych w katalizator. Zbyt wysoki poziom lustra oleju w misce olejowej może powodować naruszenie gładzi cylindrów. Nadmiaru oleju mogą nie nadążyć zgarniać pierścienie tłokowe. W efekcie dochodzi do spalania nadmiaru oleju w kanale spalania i przedostawania się nie spalonych do końca cząstek oleju do katalizatora i niszczenie go. Drugim negatywnym efektem jest nadmierne i nieefektywne zużycie oleju.

 

Jak prawidłowo sprawdzić ilość oleju w silniku? Ilość oleju w misce olejowej silnika należy sprawdzać przynajmniej co 1000 km, a szczególnie przed wyjazdem w dłuższą drogę.
Sprawdza się najlepiej w zimnym silniku, a jeśli w czasie jazdy, to po około 5 minutach od unieruchomienia silnika, jest to minimalny czas potrzebny na ścieknięcie oleju do miski olejowej.
Poziom oleju powinien mieścić się między dolną (min.) i górną (max) kreską na tzw. bagnecie nie ponad i nigdy poniżej tych kresek.

 

Prawie w każdym samochodzie trzeba dolewać odrobinę oleju. Czy dobry silnik może zużywać olej? Zużywanie oleju przez silnik w czasie jego pracy jest zjawiskiem naturalnym i wynikającym z procesów zachodzących w silniku.
Instrukcje obsługi niektórych samochodów zawierają normatywne zużycie oleju dla danego silnika. Są to dla samochodów osobowych wielkości w dziesiętnych częściach litra na 1000 km. Na ogół producenci zawyżają te dopuszczalne ilości. W nowych oraz o małych przebiegach silnikach rzeczywiste zużycie jest znacznie mniejsze, praktycznie niezauważalne "gołym okiem". Dobrze jest obserwować wielkość rzeczywistego zużycia i w przypadku, gdy przekracza ono wielkość określoną przez producenta lub wykazuje wzrost w stosunku do poprzednich ustaleń, zwrócić się do serwisu, celem wykrycia przyczyn tego zjawiska.

 

Czy latem i zimą tak samo sprawdzamy stan oleju? Zarówno latem, jak i zimą temperatura pracy silnika jest ta sama i zachodzące procesy się nie różnią. Jedyna różnica polega na tym, iż zimą udział procentowy czasu jazdy na nie w pełni nagrzanym silniku może być wyższy, co jednak ma przede wszystkim wpływ na zużycie gładzi cylindrowych i pierścieni. Współczesne oleje silnikowe mają zapewnioną niezbędną płynność również w niskich temperaturach, co gwarantuje prawie natychmiastowe dobre smarowanie tuż po uruchomieniu.
Należy unikać, stosowanego przez niektórych kierowców, nagrzewania silnika na postoju. Przedłuża to proces nagrzewania i w efekcie daje wynik negatywny dla silnika i dla środowiska.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • honda (gość)
    • japończyki nie biorą oleju
    • SILNIKOWIEC (gość)
    • DO KOLEGI HONDY JEŻELI TWUJ SILNIK NIE BIERZE OLEJU TO JEST" ZJEBANY""",, ZRESZTĄ JAK KAŻDY JAPOŃCZYK ZAPAMIĘTAJ ŻE KAŻDY SILNICZEK """"""""" ZUŻYWA OLEJ"""""""'
    • lotos (gość)
    • Ja do Poltka rocznik.1987r,prawie wcale nie dolewam.Oczywiście co 8-10 tysięcy wymieniam olej,filtr powietrza i filtr olejowy.Co prawda to auto ma dopiero 43500 km. od nowego.Jeden własciciel i wszystkie zimy nie był eksploatowany.Zero wycieków.
    • arooo (gość)
    • Do Panów SILNIKOWIEC i HONDA !!! Jeżdżę toyotą, która bierze olej, to normalne, ale wcześniej jeździłem fiatem, który do 110 tys. przebiegu nie brał nic - przynajmniej na bagnecie!!! także z moich laickich doświadczeń wynika, że jeden jak i drugi Pan się mylą !!!
    • kyrtap (gość)
    • Japończyki biora i nie biora.Ja Mam Mitsubishi i jego wątpliwym urokiem konstrukcyjnym są dzielone pierscienie.Dzieki temu bierze olej,ale zwiekrza sie żywotnosc silnika.Nie ma chyba idealnej recepty.Pozdrowienia dla SILNIKOWCA. :)
    • keramni (gość)
    • Gościu "SILNIKOWCU". Ależ ty jesteś zorientowany w branży moto, że nawet musisz się wspomagac tak bogatym słownictwem. Gdybys miał wyniki badań "brania" oleju wśród użytkowników, zapewne wielu by stwierdziło, że rzeczywiście nie muszą dolewać. No ale ty jesteś "ZAJEBIŚCIE" zorientowany i nikt nie może mieć innego zdania
    • promil (gość)
    • E tam najwiecej to biorą Polacy i Ruskie... bo przekraczaja dopuszczelne ilosci promili dla przeciętnego śmiertelnika !!!
    • piotr (gość)
    • mój tato m ajapończyka , mielismy kilk aaut , ja mam forda teraz (!@@#$) uwazam z ejaponskei najlepiej wykonane, zalujeze kupilem forda co za złom, a zmi sie stare czasy przypomniały jak go kupiłem.
    • Falcon (gość)
    • Posłuchajcie czasem inteligentnych ludzi takich jak autor tego artykółu. Pozatym jak ktoś dba o auto to i z nim problemów nie ma. Rodzice kiedyś mieli Fiata UNO.Podobno mocne autko i bezawaryjne. Ale mój ojciec je tak ujeżdzał do pracy że pomimo braku wypadków ciągle się coś psóło. Gorzej rozpierniczał się z dnia na dzień gorzej. Doszło nawet do tego że siedzenia się łamały bez większej przyczyny. =]
    • przypadkowy czytelnik (gość)
    • Ty "FALCON" lepiej juz nic nie pisz, ty p(u)lanalfabeto...
    • m (gość)
    • TOYOTA Carina E 1,6 - 221.000 km zużycie oleju 0! (wymiana co 10tys. km)
    • lotos drugi (gość)
    • ja do jetty II leję lotosa mineralnego i mimo że ma prawie 400 tys. km nie bierze nic ( zmieniam co 12 tys. km). pozdrawiam
    • Felix (gość)
    • Ja mam Terrano II z 96'(obecnie 91000km)i co 10 tyś. zmieniam olej i filtr... i co przegląd kupuję 4 litry oleju i tyle samo spuszczam... poprostu zależy od silnika... w firmowym Iveco Dealy 2,8d niestety trzeba co 3-5 tyś. dolać w zależniści od "prędkości przemieszczania" nawet do 0,5 lita.... może kiedyś Terrano zacznie brać... no i co? pozdrawiam "Terenowców"
    • samochodzik (gość)
    • Etam wy to sie znacje! Jerzdze polonezem i WW Polo i obydwa biora olej jak im sie da po garach! To zalezy jak sie jeździ i jle jak ałto ma ponad 200 tys km to zacznie brac olej! A jak bierzez na 10 tys km 2-3 litry to poprostu pierscienie na tłokach czeba wymienic alb generalny remont silnika i tyle!
    • xpek (gość)
    • Jak bym jeżdzil od 96 roku tyle co Ty swoim Terrano czyli 91 tys. km to bym nic nie dolewał jeszcze przez 200000 km nawet w złomiastym VW
    • dawido (gość)
    • Ciekawe skąd Pan Aureliusz wysunął konkluzję o wyniku negatywnym dla silnika przez nagrzewanie na postoju... Widac Pan Aureliusz na temat smarowania ma małe pojęcie, w motocyklach np producent zaleca nagrzanie silnika do temperatury roboczej(powoduje to MNIEJSZE zuzycie silnika). Z srodowiskiem sie zgodze, wieksze zanieczyszczenie bo oprocz jazdy jest faza nagrzewania, tak przebiegaja one razem. Tekst jest nierzetelny
    • Felix (gość)
    • xpek lubisz komentować... ale nie napisałem, że mało jeżdżę... poprostu kupiłem autko od "dziadka", a w 2001 miało 16,5 tyś. czyli wychodzi ok. średnio rocznie 20 tyś. no nie?
    • sitek (gość)
    • Toyota Corolla 1998 1.6,210000km.--0 l zużycia oleju.cudo
    • Komentarz usunięty
    • Klop (gość)
    • ja jeżdzem TIR-em a w nim oleju mam cho, cho, cho, i nie dolewm nic , tak mi nic nie bieże, nie powiem wam choćbyście chcieli jakiej marki ten TIR, bo to by była kryptoreklamia, w każdy razie TIR-y nic nie bierom, tylko jeżdzom, to najlepsze ałta na swiecie
    • Ja (gość)
    • Dla tych, którym się zdaje, że są silniki, które nie zużywają oleju: spróbujcie przy zmianie oleju, napełnić do takiego samogo poziomu butelki po poprzednim oleju. Jezeli Wam się to uda, to gratulacje!!! - macie syf w misce;)
    • farad (gość)
    • moja mazda 323f 1.6 16v nie zjada oleju co wiecej olej po 8000 km ma taką samą barwe jak przed wlaniem go kupujcie mazdy pozdro
    • marcin (gość)
    • Ja jeżdżę na Castrolu Magnatec. Escort ma 140tys. i nie bierze oleju. Dodatkowo serwis głupieje, bo przy odpalaniu nie zapala się kontrolka oleju. Dopiero jak trzy dni postoi i olej zdąży spłynąć do miski, kontrolka się zapala.
    • Slawek (gość)
    • Miałem Astrę z silnikiem 1.6 8-zaworowy. Włewłem 4 Litry syntetyku, tyle samo zlwałem. Nie mogę się pochwalić jak farad, ze olej nie zmieniał kolor, ale i tak silnik chodził bardzo przyjemnie:)
    • kałgumi (gość)
    • Zgadzom się z szanownym kolegom Klopem, TIRy nic nie bierom ino jadom gdzie kcymy i tyla. Pozdrowiom kumpli po fachu.
    • mac (gość)
    • Mój Tipo 2.0 8v zjada dokładnie 1 litr oleju na 1000km. Przy tym pracuje fantastycznie i nie wydaje żadnych podejrzanych dźwięków. Ja natomiast z fazy podejrzeń przeszedłem do fazy traktowania tego jako zjawisko naturalne dla tego silnika. I nie mam zamiaru oddawać go w ręce nieudolnych mechaników. Po prostu wożę ze sobą flaszkę jego ulubionego oleju. Włoskie konie mechaniczne trzeba karmić dobrą oliwą. Japońskie potrafią sobie tego odmówić. Dokładnie tak samo jak ludzie.
    • asmo (gość)
    • elo repsekt elo mam pytanko jak sioe zapla jak sie mam aultomatyczna skrznie biego to jak sie zapla wtedy silnik i kto lubi szybkie samochody pozdro60
    • czaki (gość)
    • piszcie piszcie, wszytsko zalezy od rodzaju wykonannego silnika, sam producent podaje procentowo ilos ubytku lejowego do pelnego baku, nie zapominajcie ze paliwo miesza sie w pewnej czescie z olejem w silnikach dlatego nie wiedzicie ubytku, sami sprawdzie lepkosc i gestosc zuytego oleju, est źle jak silnik zadowala sie 1 litrem oleju na 1000 km.
    • pslodo
    • Nie wyciągam bagnetu nawet. Jak poziom oleju spada poniżej dopuszczalnej wartości kontrolka mi się zaświeca. średnio co 5000km dolewam litr, do wymiany co 10000. Wlewam miodowo zabarwiony olej wylewam czarny jak smoła. Gorzej by było gdyby kolor się nie zmienił. Znaczyłoby to, że pompa oleju nie pracuje, albo nawet, że jeżdżę z wyłączonym silnikiem. Olej czernieje najdalej po 500km, nawet w nowych samochodach. To że oleju ubywa dobrze świadczy o stanie mojego silnika. Do miski nie dostają się znaczne ilości paliwa. Na LPG deszczową porą lecą białe spaliny, nie spalam oleju ponad normę.
    • pslodo
    • Przelanie oleju też jest kosztowne. Oprócz katalizatora, lecą uszczelniacze od strony sprzęgła (zaczyna się wtedy ślizgać) i rozrządu (zaolejony pasek szybciej się zużywa)
    • grupa54
    • www.olejeismary.blogspot.com
    • Moto (gość)
    • Pracuje przy wymianie oleju około 500 aut miesiecznie , fakt auta z malym przebiegiem na olejach syntetycznych nie biorą , hymmm nie trafne okreslenie kazdy bieze , ale jak wiecie w silniku osadzaja sie nagary brudy itd.. dlatego tez wypelniaja luke po spalonym oleju !, pozatym teraz to nie biora tylko ryby :D , ja wole jak moje auto wypije sobie nawet i 2 litry przynajmniej wiem ze sie smaruje :D nie mowie o wyciekach czy kopciuchach :D
    • 1.4 d4d (gość)
    • Toyota corolla 1.4 d4d 300tys 0 l zużycia oleju :)
    • cos (gość)
    • ja jezdzilem francuzem podobno najgorszy samochod nie bral ani grama oleju do puki mechanik nie wziol go w swoje lapy, nie sprawdzilem poziomu oleju jak go odebralem i teraz w niemcu zrobilem to samo izaczol mi ostatnio dymic na bialo czyzby pierscienie wydaje mi sie ze to nie wina silnika czy niemiec czy japan , tylko tych 'dziadow' pseldo mechanikow moglbym wymieniac bez konca ktory co spartolil przy samochodzie a o takich co wzieli kase i sie nawet nie oparli o maske tez znam
    • cos (gość)
    • wedlug mnie to dla tego producent podaje tekie duze normy .bo wszystkie by staly w serwisie wyrobila sie srednia norma i tyle im wieksza tym lepsza dla nich a do goscia wyrzej olej ci czernieje bo masz syf w silniku mialem renowke z przebiegiem 200 tys i po 15000 tys zlalbym go do butelki to by go raczej nikt od nowego kolorem nie rozrurznil. ale naj ciekawszy mialem przypadek za malolata jak kupilem sobie motorynke po 3tyg codziennej jazdy przyszedl czas na leki servis odkrecilem bagnet nic korek nic nawet grama oleju kupilem nowy olej zalalem i h..... juz wiecej nie odpalil, pozdro.
    • ktoś (gość)
    • sprostuję panowie ... jeśli auto jest mało eksploatowane to tak samo mało oleju bądż też wcale nie będzie brało to logiczne ...wystarczy zadać sobie pytanie dlaczego stan oleju sprawdzany jest na zimnym silniku?... a to dlatego że silnik w stanie podwyższonej temperatury podnosi temperaturą jak i objętość oleju i rozrzuca go po całej powierzchni silnika więc tak naprawdę nie jesteśmy w stanie w 100% sprawdzić stanu oleju w naszym silniku...robimy to jak olej osiądzie i wydaje mi się że z reguły jest to z rana kiedy auto stoi całą noc ...ok ale do rzeczy ---tak naprawdę częściowe braki oleju w naszych silnikach powodujemy sami to wszystko zależy od tego w jaki sposób eksploatujemy nasze 4-kółka i co im wlewamy do środka ... tak więc sami się nad sobą zastanówmy a potem zadawajmy głupie pytania ...?
    • ktoś (gość)
    • do kolegi 'mac' od tipo 2.0 v8 jeśli twój Włoch je 10 l na 10 000 km to powodzenia ,ale z drugiej strony nie musisz się martwić o wymianę oleju bo wymieniasz go na okrągło tak więc pozdrowienia dla Włocha
    • Komentarz usunięty
    • golf ll (gość)
    • Golf ll 90 r. 1.3 kat. 346000 przebieg ok 200 ml. Na 8000 tys. Km.
    • Darek (gość)
    • ja mam mazde 3 2005r benzyna gaz i bierze mi olej na 400km 1 litr

Dodaj komentarz