Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile wart jest samochód?

Aureliusz Mikos
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Obserwując ceny używanych samochodów łatwo zauważyć, że nawet pojazdy tej samej marki i modelu, w tym samym roku wyprodukowane mają różne ceny. Rozbieżności bywają bardo duże. Jak zatem ustalić rzeczywistą wartość samochodu?

Obserwując ceny używanych samochodów łatwo zauważyć, że nawet pojazdy tej samej marki i modelu, w tym samym roku wyprodukowane mają różne ceny. Rozbieżności  bywają bardo duże. Jak zatem ustalić rzeczywistą wartość samochodu?

 

Biorąc pod uwagę dużą ilość źródeł informujących o cenach używanych samochodów wydaje się, że właściwe ustalenie wartości rynkowej pojazdu nie powinno stanowić problemu.

W rzeczywistości nie jest to takie proste. Wartość rynkowa jest średnią ceną, którą można uzyskać za określony samochód.  Jest zatem ceną, za jaką rzeczywiście można samochód sprzedać. Nie ma jednak dwóch dokładnie takich samych samochodów, które by posiadały taki sam stan techniczny i przebieg, taką samą ilość i zakres wykonanych napraw. 

Na przykład wartości rynkowe przygotowane przez rzeczoznawców powstają na podstawie badań prowadzonych na giełdach samochodowych, w dealerskich punktach sprzedaży i w komisach. Rzeczoznawca podczas takich badań obserwuje wartości sprzedaży samochodów, które są w dobrym stanie technicznym, nie noszą śladów napraw blacharsko-lakierniczych, rejestrując stan ich wyposażenia i przebiegu. W rezultacie w katalogu ukazują się wartości odniesione do  samochodów w dobrym stanie technicznym, wyposażonych standardowo dla danego typu i modelu oraz z przebiegiem normatywnym. Przebieg normatywny to uśredniony przebieg roczny dla samochodów danej klasy.

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

 

Na cenę używanego auta ma wpływ jego pochodzenie, tzn. jest różnica pomiędzy samochodami kupionymi w polskich salonach i sprowadzanymi indywidualnie z zagranicy przy założeniu, że są to auta w takim samym stanie technicznym, chociaż z punktu widzenia cech użytkowych w zasadzie nie powinno być różnicy w wartości takich pojazdów. Na rynku obserwujemy jednak tendencję, że samochody importowane indywidualnie oferowane są po cenach niższych aniżeli te, które kupiono swego czasu w polskich salonach.

 

Kolejna sprawa to wyposażenie dodatkowe, które zawsze ma swoją wartość. Jeżeli sprzedawca oferuje bogato wyposażony model samochodu, to odpowiadająca cena uwzględnia wartość tego wyposażenia. Ktoś kto kupuje nowe auto i do ceny podstawowej dopłaca kilka tysięcy za wyposażenie, w chwili sprzedaży tego samochodu będzie chciał odzyskać przynajmniej część tych pieniędzy. Bywa jednak, że przy późniejszej sprzedaży nie zawsze się to udaje.

 

Nabywcy dopłacają przede wszystkim za wyposażenie, które jest sprawne. Kupujący doceniają ABS, poduszki powietrze, ESP, ale także wspomaganie kierownicy i klimatyzację, coraz częściej instalację gazową. Nie chcą natomiast dopłacać za elektrycznie regulowane szyby i lusterka, radiomagnetofon, za wyższą jakość tapicerki np. skórę, alufelgi, haki holownicze.

Zasada jest taka, że im starsze auto, tym mniejsza wartość wyposażenia dodatkowego, a w pewnym wieku nie ma już ono w ogóle większego wpływu na wartość pojazdu. Jest bardzo prawdopodobne, że w starszym samochodzie wyposażenie dodatkowe będzie się psuło i narazi wtedy nabywcę na dodatkowe wydatki. Wielu ludzi woli nie ryzykować.

 
Z reguły samochód powypadkowy udaje się sprzedać za wartość mniejszą niż auto bez wypadku. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów w pierwszym okresie eksploatacji, to znaczy do 3 lat. Właściwa naprawa z reguły nie powoduje zmniejszenia cech użytkowych pojazdu i w związku z tym ubytki wartości w stosunku do pojazdów bezwypadkowych nie są duże, sięgają najwyżej 10 %.
 
Ustalając wartość pojazdu używanego, należy precyzyjnie określić jego dane identyfikacyjne (typ, model, wersja wyposażenia, rodzaj silnika, moc), konieczne są także informacje o rzeczywistym okresie użytkowania pojazdu, jego przebiegu oraz stanie technicznym.
 
Dla kierowców, którzy chcą się szybko zorientować jaka jest wartość ich samochodu jest sposób. Należy otóż znaleźć w gazecie lub w internecie (polecamy www.gratka.pl
) przynajmniej dziesięć ogłoszeń sprzedaży aut identycznych z podobnym przebiegiem, odrzucić ceny skrajne, tzn. najniższą i najwyższą, a z reszty wyciągnąć średnią. Od tego co otrzymamy warto jeszcze odjąć 10% i mamy przybliżoną cenę transakcyjną.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty