Ilteq - nie uruchomisz auta po spożyciu alkoholu

(ip)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Katowicka spółka Noidss wypowiada wojnę jednej z największych i najtragiczniejszych plag polskich dróg – jazdą po pijanemu. Wprowadza na rynek elektroniczny system ilteQ, który pozwoli uruchomić samochód tylko wtedy, gdy sprawdzi, że kierowca jest trzeźwy.
Fot. Ilteq System
Fot. Ilteq System

Pomysł opracowania systemu, który skutecznie minimalizuje prowadzenie pojazdów na "podwójnym gazie", narodził się pod wpływem doniesień prasowych, jakie docierały do jego autora - Sebastiana Szajtera, po każdym długim weekendzie. - Jak większość społeczeństwa, sukcesywnie dowiadywałem się o pobiciu kolejnego rekordu pijanych kierowców złapanych przez policję. W końcu zadałem sobie pytanie: jak to możliwe, że nikt, w tym także bogate firmy z zapleczem technologicznym, nie próbuje znaleźć rozwiązania, które zminimalizowałoby ten problem - mówi Sebastian Szajter, prezes Noidss Sp. z o.o.

**CZYTAJ TAKŻE

Nie prowadź auta na kacuUwaga na "syndrom dnia poprzedniego"

**

Fot. Ilteq System
Fot. Ilteq System

Od pomysłu przeszedł do prototypu trójmodułowego urządzenia. Co ciekawe, nie było ono wzorowane na żadnym z podobnych rozwiązań, które działają w kilku państwach na Zachodzie. - Dopiero, kiedy wprowadzałem produkt na rynek dowiedziałem się, że w USA, Wielkiej Brytanii i Szwecji istnieją podobne systemy wspierające - mówi Sebastian Szajter.

Opracowanie prototypu trwało około roku, a przez kolejny rok był on testowany w trzech niezależnych samochodach. - Wniosek, jaki nasuwał się po rocznych testach był jednoznaczny: system może wpłynąć na zmniejszenie spożycia alkoholu, a więc może wspomóc rynek i… uratować komuś życie - mówi prezes ilteQ System. - Wiem, że może to być uznane za chwyt marketingowy, ale wyraźnie podkreślam, że moim celem było nie tylko stworzenie ciekawego projektu biznesowego opartego na niszowym

Fot. Ilteq System
Fot. Ilteq System

produkcie. W Noidss-ie traktujemy go także jako społeczną misję - mówi.

IlteQ składa się z trzech modułów: modułu akwizycyjnego, czyli testera z ustnikiem, w który dmuchamy po wejściu do samochodu (tak jak policyjny alkomat), zintegrowanego z modułem sterującym, "mózgiem" urządzenia, które po analizie stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu pozwala lub uniemożliwia uruchomienie samochodu. O tym, czy możemy ruszyć, czy nie informuje sygnalizacja świetlna i dźwiękowa testera, a trzeci moduł - specjalny system oświetleniowy LED umieszczony na szybie auta - to informacja dla pozostałych uczestników ruchu o statusie pojazdu: "bezpieczny" lub "niebezpieczny". To również wsparcie dla Policji i innych służb upoważnionych do kontroli kierowców.

- Problem jaki może się pojawić w pierwszych dniach eksploatacji urządzenia, to czas jaki trzeba mu poświęcić. To oczywiście kwestia przyzwyczajenia, by poświęcić kilka sekund w momencie uruchamiania pojazdu. Problem i stres może się pojawić, kiedy bardzo się gdzieś śpieszymy. Kilka sekund w stresie daje mylne wyobrażenie, że uruchomienie silnika włączając naszą procedurę, trwa minuty - opowiada Sebastian Szajter. - Oczywiście jest to urządzenie

Fot. Ilteq System
Fot. Ilteq System

elektroniczne, więc - w skrajnym przypadku może nas zawieść, staraliśmy się jednak zminimalizować wszelkie zjawiska związane z unieruchomieniem silnika, w czym utwierdza nas uzyskanie świadectwa homologacji - wyjaśnia.

Producent do systemu ilteQ przekonuje przede wszystkim firmy zatrudniające profesjonalnych kierowców, którzy spędzają za kółkiem wiele godzin dziennie i są najbardziej narażeni na sytuację znalezienia się za kierownicą bez stuprocentowej pewności trzeźwości (np. rano, na drugi dzień po spożywaniu alkoholu). Ponieważ kierowcy autobusów miejskich, taksówek, firm logistycznych, czy aut służbowych stanowią przeważający procent ruchu drogowego, automatycznie stwarzają też największe zagrożenie.

- Jako grupy szczególnie "narażone" wymieniłbym z kolei kierowców młodocianych oraz tych, którzy raz już zostali przyłapani na podwójnym gazie, ale póki co nie doprowadzili do tragedii. Montaż naszego systemu, może być bezpieczną i skuteczną alternatywą dla zakazu kierowania w przypadku tych pierwszych, czy aresztu (grzywny) w przypadku tych drugich - mówi Sebastian Szajter.

**CZYTAJ TAKŻE

Wrocław: kierowcy nie mogą sprawdzić na komisariacie, czy są trzeźwiNajniebezpieczniejsze drogi Unii Europejskiej są w Polsce

**

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Niewykluczone, że w miarę upowszechniania się systemu ilteQ lub systemów wspierających innych Producentów, dodatkowymi zaletami posiadania będą np. zniżki na ubezpieczenia komunikacyjne towarzystw ubezpieczeniowych (które już interesują się współpracą z Noidss), czy zwiększone zaufanie policji (podczas kontroli) do kierowców, którzy korzystają z urządzenia.

Z raportu o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego KRBRD wynika, że w 2010 roku na polskich drogach doszło do 38 tys. wypadków, w których śmierć poniosło 3 907 osób, a 48 tys. doznało obrażeń ciała. Sprawcami zdarzeń są najczęściej kierowcy (79 proc.) i piesi (11 proc.). Wśród przyczyn wypadków powodowanych przez kierujących pojazdami jako najczęstsze wymieniane są: niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drogach, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych oraz nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. W 2010 roku nietrzeźwi uczestnicy ruchu wzięli udział w 4 524 wypadkach drogowych, śmierć w nich poniosło 455 osób, a 5 620 - odniosło obrażenia. Najwięcej wypadków na polskich drogach spowodowali kierowcy w wieku od 18 do 24 lat (684 wypadki) oraz ci w przedziale wiekowym 25 - 39 (983 wypadki).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty