Instalacja gazowa: koszt montażu i czas zwrotu dla przykładowych aut

Bartosz Gubernat
Obniżkę cen LPG ma przynieść zniesienie obowiązku tankowania tego paliwa do auta przez pracownika stacji
Obniżkę cen LPG ma przynieść zniesienie obowiązku tankowania tego paliwa do auta przez pracownika stacji
Porównaliśmy ceny montażu instalacji LPG w popularnych samochodach używanych i koszty jazdy na benzynie, oleju napędowym i autogazie.
Obniżkę cen LPG ma przynieść zniesienie obowiązku tankowania tego paliwa do auta przez pracownika stacji
Obniżkę cen LPG ma przynieść zniesienie obowiązku tankowania tego paliwa do auta przez pracownika stacji

Niezależnie od tego, czy ceny paliw rosną, czy spadają, gaz jest o połowę tańszy od benzyny czy oleju napędowego. W tym tygodniu – według prognoz analityków e-petrol.pl – autogaz powinien kosztować 2,55-2,65 zł/l. Dla benzyny bezołowiowej 95 prognozowana cena to 5,52-5,62 zł/l, a dla diesla 5,52-5,64 zł/l.

Zobacz też: Porównujemy instalacje gazowe od I do V generacji - sekwencja górą

Przy takich stawkach trudno się dziwić, że coraz więcej kierowców decyduje się na montaż instalacji LPG w swoich samochodach. Coraz częściej są to właściciele aut dziesięcioletnich i młodszych. Silniki tych samochodów wymagają montażu instalacji trzeciej i czwartej generacji, tzw. sekwencyjnych. 

Zobacz też: Aktualne ceny paliw na stacjach ze wszystkich regionów - miasta wojewódzkie i nie tylko

- Są one droższe od instalacji drugiej generacji, ale gwarantują prawidłową pracę silnika – podkreśla Wojciech Zieliński z rzeszowskiej firmy Awres, specjalizującej się w montażu i serwisie instalacji LPG.

Układ sekwencyjny podaje gaz do każdego z cylindrów, działając podobnie jak wtryskiwacze benzyny. Pozwala to m.in. na zmniejszenie zużycia gazu o 5 proc. 

Coraz częściej na montaż instalacji gazowej w fabryce lub autoryzowanych stacjach obsługi decydują się też producenci nowych aut. Takie samochody mają w swojej ofercie takie marki jak Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai czy Opel.

Ponieważ większym zainteresowaniem cieszą się auta używane, na przykładzie sześciu samochodów sprawdziliśmy, ile pieniędzy trzeba przygotować na montaż instalacji LPG i po jakim czasie inwestycja się zwróci. Założyliśmy, że zużycie gazu będzie większe o ok. 15 proc. niż benzyny. Co ważne, w samochodzie wyposażonym w instalację sekwencyjną silnik uruchamia się na benzynie. Pracuje on na tym paliwie do czasu aż się nie rozgrzeje. Dlatego podczas eksploatacji na LPG auto zużywa także benzynę. Jak podkreślają mechanicy, nie są to jednak duże ilości - ok. 1,5 proc. normalnego zużycia benzyny. Uwzględniliśmy to w naszej kalkulacji.

Pod uwagę nie braliśmy kosztów serwisu, bo samochód wymaga przeglądów i napraw bez względu na to, jakim paliwem jest zasilany. Ale sprawdziliśmy, ile ten dodatkowy serwis kosztuje. W przypadku instalacji sekwencyjnych, co 15 tys. konieczny jest przegląd, analiza oprogramowania sterującego całym układem i wymiana filtrów gazu. Kosztuje to 100-120 zł. 

Zobacz też: Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Decydując się na instalację gazową trzeba pamiętać także o wyższych kosztach badania technicznego. Właściciel auta z tradycyjnym zasilaniem – tak benzynowych, jak diesli – płacą za nie 99 zł. Kierowcy samochodów, jeżdżących na LPG muszą wydać na przegląd 161 zł.

Wadą silników wysokoprężnych jest wrażliwość na kiepskiej jakości paliwo. Często wymagają one drogich napraw układu wtryskowego. Kierowcy narzekają także na filtry cząstek stałych, turbiny oraz drogie sprzęgła z kołami dwumasowymi.

Oto kalkulacje montażu odpowiedniej instalacji gazowej dla kilku samochodów używanych z różnych segmentów rynku. Pod infografiką dodatkowe informacje na temat specyfiki układów zasilania LPG do poszczególnych aut.

REKLAMA
Akumulatory regiomoto.pl - akumulatory i części samochodowe, sklep internetowy

Jak szybko zwróci się instalacja gazowa?
Jak szybko zwróci się instalacja gazowa?

Fiat Punto II (1999-2003)Najpopularniejszy silnik benzynowy to ośmiozaworowa jednostka 1,2 o mocy 60 KM. Samochód można kupić na rynku wtórnym już za ok. 8-9 tys. zł. Wymaga montażu instalacji sekwencyjnej za ok. 2300 zł.
Zużycie benzyny: 9 l/100 km (50,58 zł)
Zużycie oleju napędowego (silnik 1.9 JTD 85 KM): 7 l/100 km (39,41 zł)
Zużycie gazu: 11 l/100 km (29,04 zł)
Koszt przeróbki: 2300 zł
Oszczędność benzyna-gaz na 1000 km: 215,40 zł
Zwrot kosztów: po ok. 11 tys. km

Volkswagen Golf IV (1997-2003)Kierowcy do przeróbki na LPG często wybierają silnik 1,6 o mocy 101 KM. Cena używanego VW Golfa z początku produkcji to ok. 9-10 tys. zł. Wymaga montażu instalacji sekwencyjnej za ok. 2300 zł. W samochodach wyprodukowanych po 2002 roku cena może być o ok. 200-300 zł wyższa (ze względu na droższą elektronikę).
Zużycie benzyny: 10 l/100 km (56,20 zł)
Zużycie oleju napędowego (silnik 1.9 TDI 101 KM): 8 l/100 km (45,04 zł)
Zużycie gazu: 12 l /100 km (31,68 zł)
Koszt przeróbki: 2300-2600 zł
Oszczędność benzyna-gaz na 1000 km: 245,20 zł
Zwrot kosztów: po ok. 11 tys. km

Honda Accord VII (2002-2008)Na rynku wtórnym zadbany egzemplarz z benzynowym silnikiem 2,0 155 KM kupimy już za ok. 23-24 tys. zł. Aby samochód dobrze pracował na gazie, wymaga montażu instalacji sekwencyjnej z zaawansowaną elektroniką za ok. 2600-3000 zł.
Zużycie benzyny: 11 l/100 km (61,82 zł)
Zużycie oleju napędowego (silnik 2.2 i-CTDI 140 KM): 8 l/100 km (45,04 zł)
Zużycie gazu: 13 l/100 km (34,32 zł)
Koszt przeróbki: 2600-3000 zł
Oszczędność benzyna-gaz na 1000 km: 275 zł
Zwrot kosztów: po ok. 11 tys. km

Citroen Berlingo II (2002-2008)Samochód w takiej wersji można kupić już za ok. 10-12 tys. zł. Jest bardzo popularny z oszczędnymi i trwałymi silnikami Diesla 1,6 i 2,0 HDI. Ale ciekawą alternatywą jest dla nich jednostka benzynowa 1,4 75 KM wsparta instalacją gazową. Aby samochód nie sprawiał przykrych niespodzianek, należy zainwestować w układ sekwencyjny z bardziej zaawansowaną elektroniką. Koszt przeróbki Wojciech Zieliński szacuje na ok. 2600 zł.
Zużycie benzyny: 10 l /100 km (56,20 zł)
Zużycie oleju napędowego (silnik 2.0 HDi 90 KM): 8 l /100 km 45,04 zł)
Zużycie gazu: 12 l/100 km (31,68 zł)
Koszt przeróbki: 2600 zł
Oszczędność benzyna-gaz na 1000 km: 245,20 zł
Zwrot kosztów: po ok. 11 tys. km

Mercedes klasy E W210 (1995-2002)Poza szeroką ofertą jednostek wysokoprężnych „okularnika" można kupić także z ciekawymi silnikami benzynowymi. To np. 3,2-litrowe V6 o mocy 224 KM. Ze względu na duży apetyt na paliwo sporo kierowców przerabia takie auta na gaz. W grę wchodzi tylko instalacja sekwencyjna, a ponieważ silnik ma dwa dodatkowe cylindry jej koszt będzie znacznie wyższy. Przede wszystkim ze względu na dodatkowe wtryskiwacze i rozbudowany układ elektroniczny.
Zużycie benzyny: 17 l/100 km (95,54 zł)
Zużycie oleju napędowego (silnik 2.9 TD 129 KM): 9 l /100 km (50,67 zł)
Zużycie gazu: 19 l /100 km (50,16 zł)
Koszt przeróbki: 3000 zł
Oszczędność benzyna-gaz na 1000 km: 453,80 zł
Zwrot kosztów: po ok. 7 tys. km

Jeep Grand Cherokee III (2004-2010)To jeden z najpopularniejszych samochodów tej klasy na rynku. Wiele takich samochodów przypłynęło do Polski ze Stanów Zjednoczonych. Polacy kupowali je głównie wówczas, gdy dolar notował rekordowo niskie kursy, poniżej 2 zł. Chociaż ten model występował z silnikiem Diesla 3,0 CRD, większość aut ma pod maską potężne silniki benzynowe. Bardzo popularna jest odmiana 4,7 V8 235 KM. Taki samochód można kupić za ok. 40 tys. zł, ale przeróbka na gaz przy jego apetycie na paliwo to właściwie konieczność. Odpowiednia instalacja sekwencyjna i duży, 70-litrowy zbiornik na gaz to koszt ok. 3800 zł

Zużycie benzyny: 20 l /100 km (112,40 zł)
Zużycie oleju napędowego (silnik 3.0 CRD 218 KM): 11 l/100 km (61,93 zł)
Zużycie gazu: 22 l/100 km (58,08 zł)
Koszt przeróbki: 3800 zł
Oszczędność benzyna-gaz na 1000 km: 543,20 zł
Zwrot kosztów: po ok. 7 tys. km

***Obliczając koszty przyjęliśmy średnie zużycie paliwa deklarowane przez właścicieli samochodów. Obliczenia wykonaliśmy dla średnich cen paliw w kraju zanotowanych przez analityków portalu e-petrol.pl 13. marca: Pb95 – 5,62 zł/l, ON – 5,63 zł/l, LPG – 2,64 zł/l.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty