Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Instalacja gazowa w autach. Koszty i zasady poprawnego serwisu

Bartosz Gubernat
Fot. Bartosz Gubernat
Fot. Bartosz Gubernat
Auto na gaz jest synonimem oszczędności, ale trzeba pamiętać, że silnik wyposażony w instalację LPG wymaga szczególnej troski. Regularne przeglądy to klucz do uniknięcia kłopotów. Bez tego, szybko wzrośnie poziom zużycia paliwa i ryzyko poważnych awarii.
Fot. Bartosz Gubernat
Fot. Bartosz Gubernat

Fachowa przeróbka samochodu z silnikiem benzynowym na zasilanie gazem LPG to w tej chwili koszt ok. 2500 zł. Tyle trzeba przygotować na dobrej klasy instalację sekwencyjną, jakich montuje się aktualnie najwięcej. Przy zużyciu paliwa na poziomie 10-12 litrów i dzisiejszych cenach paliw wydatek wraca się po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów. Aby samochód działał przy tym poprawnie, należy się o niego odpowiednio zatroszczyć.

Pamiętaj o przeglądach

Najistotniejszym zadaniem instalacji gazowej jest zamiana paliwa ze stanu ciekłego w lotny, a następnie podanie go do silnika. W przypadku starych modeli samochodów, wyposażonych w silniki z gaźnikiem, lub jednopunktowym wtryskiem stosuje się układy II generacji, podciśnieniowe. Taka instalacja składa się z butli, reduktora, elektrozaworu, układu sterującego dawką paliwa i miksera, który miesza gaz z powietrzem. Następnie podaje go dalej, przed przepustnicę. – W przypadku takich instalacji kierowca powinien odwiedzać serwis co 15 tys. km na kontrolę programacji układu. Co 30 tys. km musi natomiast wymieniać filtry. Pełen przegląd wraz z zaprogramowaniem instalacji i częściami to koszt ok. 60-80 zł – mówi Adam Tutak, współwłaściciel serwisu samochodowego w Rzeszowie.

Jeśli chodzi o bardziej popularne auta z wielopunktowym wtryskiem paliwa najlepszym wyborem są instalacje sekwencyjne, dodatkowo wyposażone w moduł elektroniczny. W tym przypadku gaz jest podawany bezpośrednio do kolektora. Prawidłowo dobrana instalacja tego typu to gwarancja niezawodnego działania przez długi czas. Ale także pod warunkiem regularnych przeglądów i odpowiedniej troski o samochód.

– Obowiązkiem kierowcy takiego auta jest wizyta w serwisie co 15 tysięcy kilometrów. Podczas przeglądu wymienia się dwa filtry paliwa. Pierwszy jest odpowiedzialny za gaz w fazie ciekłej, drugi dba o jego czystość już w fazie lotnej. Jednocześnie podpinamy samochód do komputera i jeśli to konieczne poprawiamy strojenie instalacji. Tylko ustawienie odpowiednich parametrów pracy układu gwarantuje podanie silnikowi odpowiedniej mieszanki paliwa. Dzięki temu jest ona także poprawnie spalana, a silnik pracuje równo i jest ekonomiczny. Za taki przegląd i filtry kierowca płaci ok. 100-120 zł – mówi Adam Tutak.

Wrażliwy reduktor

Reduktor jest jedną z najbardziej awaryjnych części układu LPG. Nazywa się on także parownikiem. To właśnie ten element jest odpowiedzialny za zamianę paliwa z fazy ciekłej w lotną. Reduktor decyduje też o tym, ile paliwa zostanie dostarczone do silnika. Jednym z jego elementów jest miękka, cienka membrana. To ona reagując na zmianę podciśnienia decyduje o tym, ile gazu dostarczyć silnikowi. Z biegiem czasu guma robi się coraz twardsza, przez co parownik zaczyna działać nieprecyzyjnie. Jeśli kierowca jeździ delikatnie, silnik nie jest w stanie spalić podanego gazu. LPG marnuje się. Objawy? Zapach niespalonego gazu ciągnący się za autem, dławienie się silnika w czasie jazdy. Pamiętajmy, że tracimy w ten sposób pieniądze, bo gaz zamiast napędzać nasze auto idzie w powietrze. Osoba jeżdżąca dynamicznie najpewniej doprowadzi do innej awarii: przeciążony reduktor nie będzie sobie dawał rady z podawaniem gazu, przez co mieszanka paliwowa będzie uboga. W ten sposób rośnie temperatura spalania, co jest często przyczyną uszkodzenia gniazd zaworowych i głowicy. W przypadku nowych modeli samochodów koszty remontu silnika są wówczas bardzo wysokie, sięgają nawet kilku tysięcy złotych. Jak rozpoznać, że reduktor niedomaga? Objawami kłopotów mogą być problemy z gasnącym silnikiem i przełączaniem się na zasilanie LPG. Pełna regeneracja parownika kosztuje ok. 200-300 zł. Jego trwałość przy normalnej eksploatacji określa się na ok. 70-80 tys. km.

Uważaj, gdzie tankujesz

Jak przekonuje Adam Tutak, kwestią równie istotną co serwis jest tankowanie dobrej jakości paliwa. W procesie zmiany stanu z ciekłego na lotny, z kiepskiej jakości gazu wytrącają się parafina i smoła, które zanieczyszczają układ. Oblepione listwy wtryskowe i reduktor pracują nieprecyzyjnie i nierównomiernie.
Mechanicy sceptycznie podchodzą natomiast do teorii, według których w samochodach zasilanych gazem LPG należy stosować inny olej i świece zapłonowe.

- Świece, filtr paliwa, powietrza i oleju wymieniamy po takim samym przebiegu, jak przed montażem instalacji LPG. Olej też stosujemy ten sam. Preparaty do silników z LPG to zwyczajny chwyt marketingowy. Dzisiaj większość firmowych, normalnych olejów spełnia wszelkie wymagania, jeśli chodzi o lepkość, i właściwości smarujące – przekonuje Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty