Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Iskra-1. Drogówka chce się pozbyć kontrowersyjnego radaru

Data publikacji: Autor: (mm) TVN24/x-news

Fot. Lucyna Nenow Kierowcy od wielu lat kwestionują pomiary prędkości dokonane urządzeniem Iskra-1. Niezależny samorządny Związek Zawodowy Policjantów domaga się wycofania radaru.

Wiele wyroków udowodniło, że radar Iskra-1 nie pozwala na jednoznaczną identyfikację pojazdu, który przekroczył prędkość. Dodatkowo podatny jest na zakłócenia. Kierowcy nie przyjmują mandatów, a sądy przyznają im racje. 

W odpowiedzi na pismo zarządu wielkopolskiego NSZZ Policjantów, Komenda Główna Policji zaznacza, że urządzenie spełnia ustawowe wymagania. Jednocześnie wskazuje, że funkcjonariusz musi mieć pewność, iż dokonuje badania prędkości dla właściwego pojazdu. Zaleca, aby pomiar prowadzony był w odległości co najmniej 20 metrów od linii wysokiego napięcia. Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna" wynika z tego, że pomiar może być wykonywany, ale tylko na odpowiedzialność policjanta.

Redakcja poleca:

Czy nowy samochód musi być drogi w eksploatacji?
Kto płaci najdrożej za ubezpieczenie OC?
Testujemy nowego SUV-a Skody

Pomoże nowy sprzęt?

Drogówka obecnie używa ponad 600 urządzeń Iskra-1, ale ubiegłym roku funkcjonariusze policji otrzymali 17 nowych, laserowych mierników prędkości. Dostaną kolejne, a na początek będzie ich 200. Chodzi o amerykańskie urządzenie LTI 20/20 TruCAM. Radar nie tylko mierzy prędkość pojazdu z dokładnością do 2 km/h, ale również wykonuje kolorowe fotografie w rozdzielczości 1920 x 1140. Został wyposażony także w funkcję nagrywania z prędkością do 22 klatek na sekundę.

Możliwość nagrywania obrazu sprawia, że urządzenie LTI 20/20 TruCAM może być wykorzystywane przez funkcjonariuszy nie tylko do kontrolowania przekroczenia prędkości, ale również do np. kontrolowania przejazdu na czerwonym świetle. Producent zaznacza, że urządzenie mierzy prędkość obiektów poruszających się do 300 km/h i pracuje w zakresie temperatur od -30 do +50 stopni Celsjusza. Co ważne pomiar może być wykonywany z odległości nawet 1200 metrów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • NIelot (gość)

    Wygląda, że ktoś w końcu w Policji doczytał : "Prawo o miarach Art. 26. 1. Kto wbrew przepisom ustawy: (...) 2) wprowadza do obrotu lub użytkowania, stosuje bądź przechowuje w stanie gotowości do użycia przyrządy pomiarowe, podlegające prawnej kontroli metrologicznej, bez wymaganych dowodów tej kontroli lub niespełniające wymagań, 3) użytkuje przyrządy pomiarowe w dziedzinach, o których mowa w art. 8 ust. 1, niezgodnie z warunkami właściwego ich stosowania, (...) 2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, prowadzi się na podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Art. 26a. 1. Kto: (...) 2) użytkuje przyrządy pomiarowe podlegające obowiązkowemu sprawdzeniu, o którym mowa w pkt 2 i 3 rozdziału VI załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym bez wymaganego sprawdzenia — podlega karze pieniężnej w wysokości 5000 zł."

  • misio 777 (gość)

    czytam instrukcję http://www.carr.org.au/d-trucam-manual.pdf i Section #13 - Specifications: Optimum Focus Distance: 70 meters (230 feet) Lens Operating Range: Hand-held: 15 - 80 meters (50 - 262 feet) Tripod mounted: 15 - 90 meters (50 - 295 feet) Maximum Measurement Distance: 1,200 meters Temperature Range: Operating: -10° C to +60° C (14° F to 140° F) Zatem, gdzie te -30C skoro porducent mówi poniżej -10 C ? a pomiar z 1200 m , to chyba w snach . Snajper będzie miał problem trafić z takiej odległości w ruchomu pojazd, a co dopiero policjant "z ręki" . O brak wspóosiowości lasera i celownika nie wspominając . wg producenta pomiar powinien być prowadzony na odległość jw. 15 - 90 m.

  • Pytanie (gość)

    Czy radary mierzą odległość w jakiej dokonywano pomiaru prędkości i notują pozycję policjanta dokonującego pomiaru? Czy policjant powinien dokonywać pomiaru na odcinku na którym obowiązuje ograniczenie (u nas często policjant stoi za krzakiem na 90km/h i mierzy prędkość tym co są na ograniczeniu 70km/h. Stoi ok 150-200m od końca ograniczenia)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.