Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak postępować z klimatyzacją?

(ZTR)
Fot. Hella
Fot. Hella
Klimatyzacja w samochodzie ma dwa zadania. Po pierwsze, dostarcza do kabiny schłodzone powietrze umożliwiające obniżenie temperatury we wnętrzu przy upalnej pogodzie. Po drugie, osusza powietrze wprowadzane do wnętrza auta.

Klimatyzacja w samochodzie ma dwa zadania. Po pierwsze, dostarcza do kabiny schłodzone powietrze umożliwiające obniżenie temperatury we wnętrzu przy upalnej pogodzie. Po drugie, osusza powietrze wprowadzane do wnętrza auta.

Aby zapewnić odpowiednią do naszych potrzeb temperaturę w samochodzie należy:

- w przypadku klimatyzacji automatycznej ustawić żądaną temperaturę na panelu sterującym, włączyć urządzenie na pracę automatyczną (AUTO) i... zapomnieć, że mamy klimatyzację. Automat sterujący zapewni utrzymanie założonej temperatury bez względu na warunki

Fot. Hella
Fot. Hella

zewnętrzne, klimatyzacja będzie samoczynnie włączana lub wyłączana, kiedy będzie to potrzebne;

- w przypadku klimatyzacji ręcznej, włączamy przycisk uruchamiający klimatyzację i zależnie od naszych upodobań podnosimy lub obniżamy temperaturę we wnętrzu pojazdu za pomocą regulatora ogrzewania (!) systemu wentylacji naszego auta. Gdy jest za zimno, zwiększamy "grzanie" (pokrętło przesuwamy na czerwone pole), gdy za ciepło - przesuwamy regulator w kierunku minimum (wskaźnik na polu niebieskim). Oczywiście zawsze mamy włączoną klimatyzację.

W obu typach klimatyzacji postępujemy tak bez względu na porę roku, także chłodną jesienią, wiosną i zimą.

Gdy klimatyzacja pracuje, do kabiny dostaje się osuszone powietrze, co znakomicie poprawia warunki jazdy w czasie opadów i dużej wilgotności powietrza. Efektem jej działania jest brak parowania szyb. Jakie ma to znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, nie trzeba tłumaczyć.

Utrzymywanie klimatyzacji w ciągłej pracy ma jeszcze jedno zadanie - chroni układ, a szczególnie jego najdroższy i najbardziej skomplikowany element 

- sprężarkę - przed przedwczesnym zużyciem i kosztownymi w naprawach awariami. Krążący w pracującym układzie czynnik chłodniczy rozprowadza olej, który smaruje trące się części sprężarki. Jeżeli klimatyzacja nie działa, olej osadza się w jej różnych częściach. Po ponownym uruchomieniu klimatyzacji, przez czas potrzebny do rozmieszania oleju w czynniku chłodniczym i rozprowadzeniu po całym układzie, sprężarka pracuje z niedostatecznym smarowaniem. Z tego powodu przerwa w pracy klimatyzacji nie powinna trwać więcej niż tydzień, nawet w zimie. 

Kilka zasad

- dla szybkiego schłodzenia wnętrza ustawić pracę układu na obiegu wewnętrznym, a po ustaleniu temperatury koniecznie przywrócić dopływ powietrza z zewnątrz

- w czasie dłuższej podróży podczas każdego postoju pojazdu wietrzyć wnętrze i dużo pić. Klimatyzacja osusza powietrze, co prowadzi do wysychania śluzówek i związanych z tym kłopotów

- nawiew ustawiać tak, aby ograniczyć do minimum bezpośredni napływ powietrza na ciała pasażerów, w ten sposób nie będziemy odczuwać przeciągów i "marznięcia"

- nie ubierać się za "ciepło", lepiej zwiększyć temperaturę we wnętrzu

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty