Zanim diler sprzeda samochód uradowanemu klientowi, musi go kupić od ...importera. Firma importerska, czyli centrala przedstawicielstwa danej marki, kupuje auta od producenta. Podczas każdej z tych transakcji naliczane są podatki (cło, VAT i podatek akcyzowy), które trafiają do budżetu państwa.
Prześledźmy ten proces na przykładzie samochodu pochodzącego z Unii Europejskiej, czyli auta objętego zerową stawką celną. Na samochody produkowane poza Europą cło wynosi 10%.
Załóżmy, że firma importerska, przedstawiciel europejskiego producenta, kupuje w fabryce auto o wartości celnej 40 000 zł. Tabela 1 pokazuje powstawanie ceny samochodu. Ale to dopiero pierwszy etap. Auto nie trafiło jeszcze do salonu dilerskiego, tylko przekroczyło polską granicę. Po tej transakcji budżet państwa wzbogacił się o 10 312,80 zł. Tyle wynosi bowiem suma podatków VAT i akcyzy.
Kolejnym etapem jest sprzedaż samochodu do salonu dilerskiego, co ilustruje tabela 2.
Pozostaje jeszcze rozliczenie z budżetem państwa, co przedstawia tabela 3. Na tym etapie importer odprowadza do budżetu, z tytułu podatków VAT i akcyzy, różnicę pomiędzy kwotami naliczonymi obecnie, a kwotami obliczonymi i opłaconymi na poprzednim etapie (podczas kupowania auta od producenta). Z tej tabeli wynika, że do budżetu wpłynęło 2058,34 zł.
Ale to jeszcze nie koniec. Samochód na razie stoi w salonie i czeka na właściciela...I oto nadchodzi ostatni etap. Sprzedaż auta przez dilera, a cena samochodu powstaje w sposób przedstawiony w tabeli 4.
I tak oto doszliśmy do ostatecznej ceny samochodu, którą trzeba zapłacić w salonie, oczywiście nie licząc ubezpieczenia i kosztów rejestracji. Za auto, w chwili przekraczania granicy warte 40 000 zł, przyszło nam zapłacić 66 659,80 zł, czyli o ponad 50% więcej. Ale diler także musi się rozliczyć z budżetem, według tabeli 5. I tak do budżetu państwa trafiło na tym etapie 1288,66 zł.
W sumie, gdy dodamy już wcześniej wpłacone podatki, budżet państwa wzbogacił się o 12 020,62 zł z tytułu podatku VAT i o 1639,18 zł z tytułu akcyzy.
Z powyższego tekstu wyraźnie wynika, że sprzedaż samochodów jest dla budżetu państwa doskonałym interesem. W opisywanym przypadku budżet państwa, nie ponosząc żadnych kosztów, uzyskuje ponad 13 000 zł. Jeśli pomnożymy tę kwotę przez liczbę sprzedanych samochodów skromnie, licząc np. 230 000 okazuje się, że budżet otrzymuje ok. 3 miliardów złotych. Ta suma wskazuje, że w interesie państwa leży sprzedaż jak największej liczby samochodów. W interesie fiskusa jest więc stworzenie systemu, w którym klient kupuje samochód, a państwo zarabia na podatkach. Im więcej aut zostanie kupionych, tym większe przychody budżetu. Duży obrót, mały zysk -tak brzmi stara, handlowa prawda.
Tabela1
Samochód o wartości celnej 40 000 zł przyjechał na granicę. Należy zapłacić podatki: VAT i akcyzowy.
1. | Wartość celna | 40 000 zł |
2. | Cło stawka 0 % | 0,00 zł |
3. | Podstawa opodatkowania podatkiem akcyzowym (poz. 1 + poz. 2) | 40 000 zł |
4. | Stawka podatku akcyzowego | 3,1% |
5. | Kwota podatku akcyzowego (3,1% x poz. 3) | 1240 zł |
6. | Podstawa opodatkowania VAT (poz. 1 + poz. 2 + poz. 5) | 41 240 zł |
7. | Kwota VAT (22 % poz. 6) | 9 072,80 zł |
źródło SAMAR
Tabela 2
Sprzedaż samochodu do salonu dilerskiego
1. | Wartość zakupu samochodu | 40 000 zł |
2. | Prowizja importera 20% | 8000 zł |
3. | Stawka podatku akcyzowego | 3% |
4. | Kwota akcyzy (poz. 1 + poz. 2) x poz. 3 | 1 484,54 zł |
5. | Cena sprzedaży auta (netto) | 49 484,54 zł |
6. | Podatek VAT (22% poz. 5) | 10 886,60 zł |
7. | Cena sprzedaży auta brutto (poz. 5 + poz. 6) | 60 371, 14 zł |
źródło SAMAR
Tabela 3
Rozliczenie importera z budżetem państwa
VAT | Podatek należny | 10 886,60 zł |
| Podatek naliczony (wcześniej) | 9072,80 zł |
| podatek do zapłaty | 1813,80 zł |
Akcyza | podatek w cenie sprzedaży | 1484,54 zł |
| podatek w cenie zakupu | 1240,00 zł |
| podatek do zapłaty | 244,54 zł |
źródło SAMAR
Tabela 4
Powstawanie ceny u dilera
1 | Cena zakupu (netto) | 49 484,54 zł |
2 | VAT naliczony | 10 886,60 zł |
3 | Podatek akcyzowy w cenie zakupu | 1484,54 zł |
4 | Koszt zakupu samochodu pomniejszony o akcyzę (poz. 1- poz. 3) | 48 000,00 zł |
5 | Prowizja sprzedawcy (dilera) | 5000,00 zł |
6 | Stawka akcyzy | 3% |
7 | Kwota akcyzy (poz. 4 + poz. 5) x poz. 6 | 1639,18 zł |
8 | Cena sprzedaży netto (poz. 4 + poz. 5 + poz. 7) | 54 639,18 zł |
9 | Podatek VAT (22% poz. 8) | 12.020,62 zł |
10 | cena sprzedaży brutto (poz. 8 + poz. 9) | 66 659,80 zł |
źródło SAMAR
Tabela 5
Rozliczenie dilera z budżetem państwa
VAT | podatek należny | 12 020,62 zł |
| podatek naliczony (wcześniej) | 10 886,60 zł |
| podatek do zapłaty | 1134,02 zł |
Akcyza | podatek w cenie sprzedaży | 1639,18 zł |
| podatek w cenie zakupu | 1484,54 zł |
| podatek do zapłaty | 154,64 zł |
źródło SAMAR
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?