Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak przechowywać opony. Poradnik

Maciej Fabijański
Sezonowa zmiana ogumienia, zazwyczaj wiąże się z koniecznością przechowania przez najbliższych parę miesięcy opon lub całych kół, na których auto jeździło do tej pory. To w jaki sposób nieużywane opony będą „odpoczywać” ma duży wpływ na ich trwałość.
Fot. archiwum
Fot. archiwum

W tych pozostawionych pod przysłowiową chmurką i tym samym wystawionych na działanie zmiennych czynników atmosferycznych już po paru tygodniach zaczną się rozwijać zmiany starzeniowe, objawiające się wysychaniem i spękaniem powierzchni. Żeby do tego nie dopuścić należy przechowywać opony w pomieszczeniach spełniających odpowiednie warunki. Ważny jest także sam sposób składowania ogumienia oraz jego  najbliższe sąsiedztwo. Prawidłowe przechowywanie opon w połączeniu z ich właściwą eksploatacja pozwala utrzymywać ogumienie w dobrej kondycji przez kilka dobrych lat.

Sucho, ciemno, chłodno

Pomieszczenie przeznaczone do przechowania opon powinno być suche i osłonięte przed działaniem słońca, najlepiej zaciemnione,  z wentylacją lub co jakiś czas wietrzone.

Temperatura panująca w pomieszczeniu nie powinna przekraczać temperatury pokojowej.

W sąsiedztwie opon nie powinny być składowane żadne agresywnie działające na gumę substancje.

Opony należy przechowywać z dala od otwartego ognia, nadmiernie rozgrzanych elementów ( np. rur centralnego ogrzewania) a także urządzeń takich jak transformatory, spawarki, czy silniki elektryczne emitujących szkodliwy dla gumy ozon.

Z miejsca przeznaczonego do składowania opon i jego najbliższego otoczenia warto usunąć  wszystkie przedmioty o ostrych krawędziach , aby nie doszło do przypadkowego uszkodzenia ogumienia.

Zanim pójdą „leżakować”

Przed zdemontowaniem opon warto zaznaczyć za pomocą kredy ich położenie w samochodzie. Ułatwi to w kolejnym sezonie prawidłową zamianę ogumienia ( z przedniej osi na tylną, po tej samej stronie pojazdu w przypadku ogumienia radialnego) w celu uzyskania równomiernego stopnia zużycia. Następnie należy z powierzchni opony usunąć wszelkie zanieczyszczenia. Dotyczy to nie tylko drobnych kamyków znajdujących się w rowkach bieżnika, ale także różnych podejrzanych substancji, plam itp. Oczyszczoną oponę warto jeszcze przemyć i dokładnie osuszyć. Jeśli zmieniamy cale koła, umyć i dokładnie wytrzeć należy również felgę. Na koniec pozostaje jeszcze, jeśli to konieczne, poprawić kredowe oznaczenie położenia opony lub koła w samochodzie.

Poziomo lub pionowo

Według specjalistów z branży oponiarskiej sposób składowania nieużywanego ogumienia zależy od tego czy z samochodu zostały zdemontowane jedynie same opony czy całe koła. Liczy się również okres składowania.

Fot. archiwum
Fot. archiwum

Jeśli na przechowanie przeznaczone są same opony i ma to trwać nie dłużej niż miesiąc można je położyć jedna na drugiej, czyli w tzw. stosach. Zaleca się aby, wysokość takiego stosu nie przekraczała 1,0 – 1,2 metra. Biorąc pod uwagę typowe rozmiary współczesnych opon daje to mniej więcej 4 – 6 sztuk w stosie. Gdyby okres składowania się wydłużał, to po mniej więcej czterech tygodniach kolejność opon w stosie powinna zostać odwrócona. Na stosach nie należy kłaść żadnych ciężkich przedmiotów, bo to może spowodować  odkształcenie opon.

Jeśli jednak opony w przechowalni mają spędzić kilka miesięcy najlepiej składować je w pozycji pionowej i na dodatek na półkach, zamontowanych co najmniej 10-15cm od podłoża. Mniej więc raz na miesiąc należy takie opony obracać, aby zminimalizować ryzyko ich deformacji.

Najlepszym natomiast sposobem składowania całych kół jest ich powieszenie np. na hakach na ścianie lub na specjalnych do tego celu stojakach, które nie dopuszczają do wzajemnego kontaktu miedzy kołami. Całe koła można również pojedynczo kłaść na podłodze, najlepiej jednak na czymś, co zapewni dostęp powietrza od spodu. Klasyczna paleta idealnie się do tego nadaje. Składowane cale koła powinny być napompowane do poziomu zalecanego ciśnienia eksploatacyjnego.

Dopuszcza się również przechowywanie kompletnych kół poziomo, jedno na drugim, maksymalnie do czterech sztuk w stosie. Eksperci zalecają przedtem zmniejszyć ciśnienie w oponach do takiego stanu, aby koła opierały się na feldze, a nie na bocznych powierzchniach ogumienia.

Postój na kołach

Sezon jesienno-zimowy to okres, kiedy część kierowców zupełnie rezygnuje z jazdy. Jeśli samochód odstawiamy na dłuższy postój do garażu, warto byłoby ustawić go na tzw. kobyłkach, czyli na podpórkach, aby w ten sposób ulżyć oponom. W oponach, które muszą przenosić ciężar auta i  długo nie zmieniają swojej pozycji łatwiej o zmiany starzeniowe oraz odkształcenia, zwłaszcza, gdy stopniowo uchodzi z nich powietrze.

Ile to kosztuje

Sezonowe przechowywanie opon oferuje większość firm zajmujących się sprzedażą i naprawą ogumienia. Taką usługę dla swoich klientów mogą mieć również warsztaty mechaniczne, czy autoryzowane stacje obsługi. Koszt przechowania opon  ( względnie całych kół) przez około pół roku, zależy od miejsca oraz od rozmiarów ogumienia i wynosi od 40 do 120 zł. za jeden komplet.

Skutki nieprawidłowego przechowywania ogumienia

- Przedwczesne zmiany starzeniowe w strukturze opony

- Odkształcenia opony

- Zmniejszona trwałość ogumienia

- Uszkodzenia uniemożliwiające dalszą eksploatację

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty