Jak siedzieć za kierownicą?

(ip)
Fot: Renault
Fot: Renault
Odpowiednie ustawienie wysokości fotela i jego odległości od kierownicy, właściwe ułożenie rąk i ustawienie zagłówka – to elementy, które wpływają na poziom naszego bezpieczeństwa w samochodzie.

Wysokość

Fot: Renault
Fot: Renault

Kierowca powinien mieć ustawiony fotel na takiej wysokości, żeby dobrze widzieć maskę samochodu i ziemię cztery metry z przodu pojazdu. Jednocześnie jego głowa nie może być zbyt blisko sufitu – zaleca się zachowanie co najmniej 10 cm odległości. Odpowiednie ustawienie wysokości fotela wpływa na bezpieczeństwo kierowcy. Zbyt niskie ogranicza widoczność, natomiast zbyt wysokie zwiększa ryzyko obrażeń w razie wypadku – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Odległość
Odległość fotela od kierownicy powinno się ustawić przy wciśniętym pedale sprzęgła, ponieważ stanowi on najodleglejszy punkt, do którego musi sięgać noga kierowcy podczas jazdy. Trzeba pamiętać o wciśnięciu pedału całą stopą, a nie samymi palcami, przy czym noga powinna pozostać lekko ugięta w kolanie. Oparcie fotela należy odchylić do tyłu, do poziomu, w którym kierowca, bez odrywania pleców od oparcia fotela, będzie sięgał nadgarstkiem do godziny 12.00 na kierownicy (przyjmując, że kierownica odzwierciedla tarczę zegara). Takie ustawienie jest optymalne z punktu widzenia wygody i bezpieczeństwa. Jeśli fotel zostanie ustawiony zbyt blisko, uniemożliwi to swobodne i płynne manewrowanie kierownicą, a podczas puszczania wciśniętego pedału udo będzie zahaczać o kierownicę, co w znacznym stopniu utrudnia jazdę – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. 

Średnica
Kierownicę należy trzymać obiema rękami na jej poziomej średnicy w pozycjach „dziewiąta” i „trzecia” Należy zwrócić uwagę, żeby ręce nie znajdowały się powyżej linii barków, ponieważ szybciej będą się męczyły, a manewry będą utrudnione.

Wierzchołek
Istotna jest również wysokość ustawienia zagłówka. Środek zagłówka powinien znajdować się na wysokości potylicy. Podczas wypadku drogowego siła bezwładności najpierw pcha jadącego samochodem do przodu, a następnie jego ciało zostaje gwałtownie odrzucone do tyłu. Wówczas zagłówek stanowi jedyną ochronę dla odcinka szyjnego kręgosłupa przed poważnymi urazami – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Dopiero po odpowiednim ustawieniu fotela kierowcy regulujemy pozostałe ustawienia, takie jak lusterka czy ułożenie pasów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty