Pochyłe albo wyraźnie „obniżone” usytuowanie nadwozia nieobciążonego auta, które stoi na płaskiej, poziomej nawierzchni widać
gołym okiem. Taki stan świadczy o tym, że jeden lub wszystkie elementy sprężyste samochodu utraciły swoją sprężystość z powodu wewnętrznych zmian strukturalnych albo na skutek uszkodzeń mechanicznych. W autach osobowych w roli stalowych elementów sprężystych występują głównie sprężyny śrubowe. Mogą one przenosić tylko siły osiowe, dlatego też najczęściej wykorzystuje się w zawieszeniach niezależnych. Biorąc pod uwagę kształt sprężyn śrubowych rozróżniamy sprężyny walcowe, stożkowe lub beczkowe. Różne również mogą być charakterystyki takich sprężyn, czyli zależność wielkości ugięcia od przyłożonej siły. Oprócz sprężyn o charakterystyce liniowej stosuje się sprężyny z charakterystyką progresywną uzyskiwaną w przypadku sprężyny śrubowej walcowej dzięki drutowi o zmiennym przekroju.
Sprężyny śrubowe nie podlegają naprawie, a jedynie weryfikacji polegającej na porównaniu długości sprężyny swobodnej z długością sprężyny przy ściśle określonym obciążeniu. Gdy ugięcie przekracza dopuszczalne granice sprężynę należy wymienić. Przeważnie zaleca się wymianę obu sprężyn jednej osi nawet w sytuacji, gdy tylko jedna z nich wykazuje nadmierny stopień zużycia.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?