Jak wybrać felgi aluminiowe?

Porady / Warto wiedzieć

Autor: (ip)

Liczba odwiedzin: 9269

Felgi aluminiowe niewątpliwie dodają samochodowi uroku i podkreślają jego indywidualny charakter. Ich dobór do konkretnego auta nie jest jednak wyłącznie kwestią estetyki – to także kwestia bezpieczeństwa. Jak dobrać odpowiednie obręcze, aby długo cieszyć się ich używaniem – radzi ekspert Motoricus Kierowcy, którzy decydują się na zakup felg aluminiowych do swojego Fot: Motoricus samochodu stają obecnie przed nie lada wyzwaniem. Wielorakość modeli, wzorów i marek jest na rynku bardzo duża i może przywrócić o zawrót głowy. Do tego dochodzi niezwykle istotna kwestia precyzyjnego doboru do konkretnego modelu samochodu, aby spełniały wszelkie normy bezpieczeństwa.  Nie mniej ważna jest również poprawna eksploatacja  obręczy, co przekłada się na ich żywotność.

Prawidłowy dobór – bezpieczeństwo przede wszystkim
„Koła samochodu, to jedyny element pojazdu mający bezpośredni kontakt z drogą i odpowiadają za szereg istotnych parametrów jezdnych wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Felgi kół mają w tym duży swój udział, dlatego podczas zakupu kluczowy jest prawidłowy ich dobór” – mówi Adam Klimek z Motoricus.com. 

Wielu kierowców kupuje nowe felgi aluminiowe na aukcjach internetowych, czy w sklepach wysyłkowych biorą pod uwagę jedynie dwa parametry: średnicę i rozstaw otworów montażowych. To duży błąd! Konieczne jest uwzględnienie kilku innych, równie istotnych wytycznych: szerokość wyrażoną w calach, odsadzenie zwane inaczej ET lub offsetem oraz średnicę osadzenia felgi na piaście, czyli dopasowanie otworu centralnego  do średnicy piasty np.: Ø 65 mm. Ponadto felgi mają określoną nośność oraz moc silnika pojazdu, z którym przyjdzie im współpracować. Parametry te są ściśle określone dla danej marki i modelu samochodu i możemy je znaleźć mi. in. w katalogach danego producenta obręczy. Gwarancję jakości felg dają przyznane jej certyfikaty. Otrzymują je te produkty, które przeszły rygorystyczne badania określone w Regulaminie 124 Europejskiej Komisji Gospodarczej.   Powinniśmy jednak wykazać dużą czujność, ponieważ ostatnio na polskim rynku pojawiło się wiele tanich obręczy z Dalekiego Wschodu, które owszem mają certyfikat, ale przyznany wyłącznie fabryce a nie konkretnej feldze. Są one niebezpieczne w eksploatacji, ponieważ często nie spełniają nominalnej nośności określonej przez producenta pojazdu. Na bezpieczeństwie i zdrowiu nie opłaca się oszczędzać i warto zatem wybierać felgi uznanych marek, które dbają o wysoką jakość popartą szeregiem testów.  

Gdzie kupić dobre felgi aluminiowe?
Najlepiej jest kupić felgi w sklepie wyspecjalizowanym w ich sprzedaży, gdzie przeszkolony personel dysponuje katalogami producentów i w profesjonalny sposób jest w stanie zaoferować najodpowiedniejszy produkt do konkretnego modelu auta z uwzględnieniem jego certyfikacji. Ideałem jest, gdy taki sklep posiada również zaplecze techniczne umożliwiające montaż nowych obręczy. Wówczas sprzedawca odpowiedzialny jest za całokształt odpowiedniego doboru i bezpiecznej eksploatacji. Podczas zakupu dowiedzmy się także, czy ich producent jest obecny na polskim rynku, aby w przypadku uszkodzenia jednej felgi będzie można dokupić nową „od ręki”.  Sprowadzanie z zagranicy może być niemożliwe lub czasochłonne, co skutecznie unieruchomi nasz pojazd.

Konsekwencje źle dobranych felg
Przypadkowe, niezgodne z uwarunkowaniami technicznymi pojazdu dobranie obręczy niesie za sobą ryzyko uszkodzeń mechanicznych zarówno koła jak i elementów samochodu. Najczęściej spotykane konsekwencje, to ocieranie opony o elementy karoserii lub zawieszenia pojazdu. Może ono występować w określonych sytuacjach; przy znacznym obciążeniu pojazdu, nagłych przechyłach związanych z pokonywaniem zakrętów lub nierówności drogowych. Ze względów bezpieczeństwa jest to niedopuszczalne, nawet jeśli występuje sporadycznie! Źle dobrana felga może również uniemożliwić poprawne jej osadzenie na piaście i co za tym idzie odpowiednie wycentrowanie. W efekcie koło będzie wibrować znacznie obniżając komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Niemniej ważne jest również samo zamontowanie felg do auta. Trzeba pamiętać, że konieczne jest użycie wyłącznie tych śrub i nakrętek, które dedykowane są konkretnemu modelowi obręczy i ściśle związane z określonym modelem samochodu. Złe elementy montażowe mogą doprowadzić do  samoistnego ich odkręcenia w czasie eksploatacji.

Zadbajmy o felgi aluminiowe
Dobra jakość felg aluminiowych, to także łatwiejsza ich eksploatacja i pewność, że nie stracą swojego blasku po dwóch, trzech latach. Powłoka lakiernicza nałożona na obręcze niczym się nie różni od tej na karoserii dlatego powinniśmy dbać o to, aby zawsze była czysta. Umyte felgi powinno się dokładnie osuszyć ponieważ krople wody działają jak soczewki skupiające promienie słońca, co może doprowadzić do przebarwień lakieru. Wskazane jest również nanoszenie preparatów ograniczających osadzanie się piasku czy ciernych drobin z klocków i tarcz hamulcowych. Najpopularniejsze są woski lub teflony, które dodatkowo efektownie nabłyszczają powierzchnię. Przy tej okazji należy pamiętać o ścisłym przestrzeganiu instrukcji stosowania środków czyszczących, aby nie doprowadzić do uszkodzenia lakieru i warstwy antykorozyjnej. Ci kierowcy, którzy nie przywiązują dbałości do czystości felg powinni wybierać wzory pozbawione zakamarków i przewężeń w których osadzał się będzie brud.Istotną zasadą eksploatacyjną jest również dbanie o dokładne wyważanie kół, które powinno być przeprowadzane co 10 tysięcy kilometrów przebiegu.

Naprawa uszkodzeń mechanicznych – czy to możliwe?
„Obręcze aluminiowe są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne niż tradycyjne stalowe. Jednak przy ich uszkodzeniu naprawa jest bardzo złożonym procesem, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwym” – mówi Adam Klimek. Zagniecenia rantów felg stalowych da się naprawić najczęściej bez utraty jej własności, natomiast przy aluminiowych taki zabieg może zakończyć się jej pęknięciem i w konsekwencji koniecznością spawania. Niestety nie zawsze takie rozwiązanie jest skuteczne i efektywne i może wyeliminować felgę z dalszej eksploatacji. Często kierowcy decydują się na zmianę koloru felg lub ich odnowienie. Przy takim zabiegu należy koniecznie zwrócić uwagę na to, aby powierzchnie otworu centralnego oraz otworów montażowych pozostały niepolakierowane! Uchroni to przed samoczynnym odkręceniem śrub i odpadnięciem koła podczas jazdy.
 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • MB (gość)
    • Czy można zamontować alufelgi w których otwory są na śruby M14 a w aucie ,w piaście M12?
    • Komentarz usunięty

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!