Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zmieniły się SUV-y na przestrzeni dwóch dekad?

(ip)
Toyota RAV4Kultowa już Toyota RAV4 została po raz pierwszy zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Genewie w 1994 roku i w tym samym roku trafiła do salonów. Subkompaktowa terenówka miała trzydrzwiowe nadwozie o długości zaledwie 3740 mm – dla porównania najnowsza generacja Yarisa jest dłuższa od pierwszej generacji RAV4 o ponad 20 cm! Odmiana pięciodrzwiowa miała natomiast długość na poziomie 4150 mm. Stosunkowo lekkie samonośnie nadwozie, napęd na cztery koła (dostępna była również wersja 2x4) i dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM spowodowały, że samochód szybko zyskał na popularności – w pierwszym miesiącu liczba zamówień osiągnęła liczbę 8 tysięcy, dwukrotnie przekraczając planowaną miesięczną produkcję. W pierwszym roku model ten znalazł 53 tys. klientów, a po trzech latach roczna sprzedaż wzrosła trzykrotnie. Sukces Toyoty zwrócił uwagę innych producentów, którzy rozpoczęli prace nad własnymi kompaktowymi SUV-ami.Fot. Toyota
Toyota RAV4Kultowa już Toyota RAV4 została po raz pierwszy zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Genewie w 1994 roku i w tym samym roku trafiła do salonów. Subkompaktowa terenówka miała trzydrzwiowe nadwozie o długości zaledwie 3740 mm – dla porównania najnowsza generacja Yarisa jest dłuższa od pierwszej generacji RAV4 o ponad 20 cm! Odmiana pięciodrzwiowa miała natomiast długość na poziomie 4150 mm. Stosunkowo lekkie samonośnie nadwozie, napęd na cztery koła (dostępna była również wersja 2x4) i dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM spowodowały, że samochód szybko zyskał na popularności – w pierwszym miesiącu liczba zamówień osiągnęła liczbę 8 tysięcy, dwukrotnie przekraczając planowaną miesięczną produkcję. W pierwszym roku model ten znalazł 53 tys. klientów, a po trzech latach roczna sprzedaż wzrosła trzykrotnie. Sukces Toyoty zwrócił uwagę innych producentów, którzy rozpoczęli prace nad własnymi kompaktowymi SUV-ami.Fot. Toyota
W ostatnich latach SUV-y stały się niezwykle popularnym segmentem praktycznie na każdym z rynków europejskich. Ostatnie dane pokazują, że auta z takim nadwoziem zwiększyły swój udział w ciągu roku z 24,4 proc. do około 28 proc. i pod względem wolumenu grają pierwsze skrzypce na całym rynku. Oto jak zmieniły się popularne modele SUV-ów, które pojawiły się na rynku przed dwoma dekadami i są produkowane do dzisiaj.

Pierwsze modele mające cechy samochodów, które dzisiaj określa się mianem SUV-ów, pojawiły się już w latach 70., ale popularność tego segmentu zaczęła dynamicznie rosnąć w latach 90. Ponad dwie dekady temu Toyota tworząc model RAV4 – Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive – stworzyła równocześnie segment kompaktowych SUV-ów.

[/b]

Zobacz także: Testujemy elektrycznego Golfa

Wcześniej na rynku funkcjonowały auta terenowe osadzone na ramie, których głównym zadaniem było poruszanie się po niedostępnych dla cywilnych pojazdów obszarach. Wykorzystywane były głównie w armii i miały relatywnie ubogie wyposażenie, stanowiące zaledwie ułamek luksusu dostępnego w ówczesnych samochodach osobowych.

Rosnąca popularność samochodów z napędem na cztery koła wśród klientów prywatnych sprawiła, że z czasem producenci zaproponowali dobrze wyposażone SUV-y 4x4. Prócz umiejętności poruszania się po wertepach oferowały wyposażenie znane z aut osobowych. Jak zmieniły się modele, które pojawiły się na rynku w latach 90.?

Zapraszamy do galerii zdjęć.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty