Jak obliczyć zużycie paliwa?

Porady / Eksploatacja

Autor: Ryszard Polit

Liczba odwiedzin: 316590

Zużycie paliwa podawane przez producentów aut wylicza się na podstawie ilości spalin zbieranych do worka. Rzadko kiedy pokrywa się ono z rzeczywistością.

Zużycie paliwa podawane przez producentów samochodów wylicza się na podstawie ilości spalin zbieranych do worka. Rzadko kiedy pokrywa się ono z rzeczywistością.  


Fot. archiwum: Wartości zużycia paliwa mierzone w warunkach laboratoryjnych nie pokrywają się z rzeczywistością. Co gorsza, rzeczywiste zużycie paliwa jest wyższe. Producenci samochodów podają w swoich materiałach reklamowych zużycie paliwa mierzone według obowiązującej metody pomiarowej. Potencjalni klienci oczekują, że po zakupie wybrane przez nich auto nie będzie spalało więcej paliwa. Z reguły są rozczarowani, gdyż z nieznanych powodów auto nagle staje się bardziej zachłanne na paliwo. Czy producent samochodu świadomie wprowadził kupującego w błąd? Oczywiście nie, ponieważ podawane w prospektach reklamowych wartości są zmierzone jak najbardziej prawidłowo. A więc jak?

CZYTAJ TAKŻE

Eco Driving, czyli jak zmniejszyć wydatki na paliwo

Czym zastąpić drogie paliwo?


Pomiaru zużycia paliwa dokonuje się na hamowni podwoziowej w temperaturze powietrza 20 stopni C, przy ciśnieniu 980,665 hPa i wilgotności 40 proc. A więc samochód stoi, obracają mu się tylko koła. W specjalnym cyklu pomiarowym A pojazd „przejeżdża” 4,052 km, a podczas cyklu B – 6,955 km. Spaliny gromadzi się w specjalnych workach i dokonuje ich analizy. Zużycie paliwa wylicza się ze wzoru: (k:D) x (0,866 HC + 0,429 CO + 0,273 CO2). Litera D oznacza gęstość powietrza w temp. 15 stopni C, litera k = 0,1154, natomiast HC to ilość węglowodorów, CO – tlenek węgla, a CO2 - dwutlenek węgla.

 

Pomiar rozpoczyna się, gdy silnik jest zimny, co ma zbliżyć uzyskane wyniki do rzeczywistości. Już samo oglądanie wzoru daje do zrozumienia, że teoria sobie, a życie sobie. Trudno oczekiwać, by użytkownik samochodu jeździł wyłącznie w temperaturze powietrza 20 stopni C, przyspieszał i hamował według zaleceń cyklu pomiarowego.

 

Norma określa podawanie zużycia paliwa podczas cyklu miejskiego, pozamiejskiego i wartość średnią. Większość producentów podaje więc trzy wartości zużycia paliwa, a niektórzy tylko wartość średnią (np. Volvo). W przypadku pojazdów dużych ciężkich istnieje spora różnica między średnim zużyciem paliwa a miejskim. Np. Volvo S80 napędzane silnikiem 2,4 l/170 KM zużywa w cyklu miejskim 12,2 l benzyny na 100 km, w cyklu pozamiejskim – 7,0 l/100 km, a średnio – 9,0 l/100 km. Lepiej jest więc podać, że pojazd zużywa 9 l paliwa niż 12 l. W przypadku aut małych te różnice nie są aż tak drastyczne. Np. Fiat Panda z silnikiem 1,1/54 KM w cyklu miejski zużywa 7,2 l benzyny na 100 km, w cyklu pozamiejskim – 4,8, a średnio – 5,7 l/100 km.

 

Rzeczywiste zużycie paliwa w mieście jest z reguły wyższe od podawanego przez producentów, co wynika z wielu powodów. Powszechnie wiadomo, że dynamiczna jazda zwiększa zużycie paliwa, chociaż większość kierowców i tak się tym nie przejmuje. Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim jest zbliżone do rzeczywistego pod warunkiem jazdy po autostradzie i to z maksymalną, dozwoloną tam prędkością. Jazda po polskich drogach związana z wyprzedzaniem wolniejszych pojazdów zwiększa zużycie paliwa.

 

Wartości zużycia paliwa podawane w prospektach reklamowych przydatne są wówczas, gdy porównujemy ze sobą różne pojazdy. Można wtedy określić, który samochód jest oszczędniejszy, ponieważ pomiaru dokonano tą samą metodą i w tych samych warunkach.

 

W związku z licznymi pytaniami jak obliczyć rzeczywiste zużycie paliwa, odpowiadamy.

CZYTAJ TAKŻE

Paliwo Shell Fuel Save dostępne w Polsce?

Jak nie zbankrutować przez podwyżki paliw? Piszcie!


Po zatankowaniu do pełna należy wyzerować licznik kilometrów, a przy następnym tankowaniu (koniecznie do pełna) podzielić ilość zatankowanego paliwa przez ilość przejechanych kilometrów od poprzedniego tankowania i pomnożyć przez 100. 


Przykład:  Od ostatniego tankowania przejechaliśmy  315 km, teraz przy tankowaniu do pełna weszło do baku 23,25 litrów, więc zużycie wyniosło: 23,25:315 = 0.0738095 X 100 = 7,38 l/100 km.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • ondzio (gość)
    • Więc jak obliczyć to zużycie? Odpowiedzi w art. oczywiście brak. Ja robię to tak, że po zatankowaniu do pełna zeruję licznik kilometrów, a przy następnym tankowaniu (do pełna) dzielę ilość zatankowanego paliwa przez ilość przejechanych od poprzedniego tankowania kilometrów i mnozę razy 100. Np przejechałem 435 km, zatankowałem 26,18 L, więc zużycie wyniosło: 2618/435 = 6,02 L/100 km.
    • kierowca (gość)
    • To chyba oczywiste że takie pomiary w hamownie nie odpowiadają rzeczywistości. Oprócz wymienionych powodów dochodzi jeszcze opór powietrza, przecież tam go wcale nie ma skoro auto stoi w miejscu i kręci tylko kołami. Ponadto dochodzi ciężar kierowcy , pasażerów i bagażu, który nawet gdyby załadowali do auta, to i tak nie wpływa skoro auto stoi w miejscu. Powinni testy robić na jakiś torach testowych symulujących jazdę po autostradach i w mieście, wtedy by były bardziej rzeczywiste.
    • Zagrys (gość)
    • Wg mnie powinni sprawdzaź zużycie paliwa nie na hamowni lecz na drodze. Wysłać jedno autko i niech zrobi 4000 km w mieście a drugie autko wysłać na trase i niech zrobi 9000 km. Mioże przy okazji może wyjdą jakieś błędy konstrukcyjne pojazdu.
    • lodówa (gość)
    • te wasze sprawdzanie na tych rolkach to nie ma sensu a ten wasz wzór na spalanie paliwa dla przeciętnego człowieka jest zagmatwany i dużo osób nie łapie o co chodzi
    • Long69 (gość)
    • Taka średnia spalania to jest pic na wodę, trzeba wliczyć wiele czynników które powodują większe zużycie paliwa jak np. obciążenie(ilość pasażerów), opór powietrza, i długo by możnabyło wyliczać, w moim samochodzie wg. producenta średnie spalanie wynosi 5,2 l/100km. Po ustaleniu normy przez wykfalifikowaną osobę wyszło 8 l/100km i skąd taka różnica ??
    • wrona (gość)
    • czy wy naprawde nie kapujecie!!>? kazdy producent musi trzmac sie wytyczonych norm ktore sa scisle okreslone, nie mozliwe bylo by wypuszczenia auta na miasto w celu testu, gdyztaki test nigdy nie nbyl by u normowany nie byl by identyczny , wiec pomyslcie.....
    • fiolek (gość)
    • patrze sobie na te wypowiedzi nie tylko z tego artykulu i dochodze do wniosku ze wiekszosc osob piszacych komentarze to przyjeby i debile dla krotych samochod sjklada sie z kol karoserii a dalej to juz nawet sami nie wiedza. poza tym te swoje dobre i madre rady typu [quote="Zagrys"]Wg mnie powinni sprawdzaź zużycie paliwa nie na hamowni lecz na drodze. Wysłać jedno autko i niech zrobi 4000 km w mieście a drugie autko wysłać na trase i niech zrobi 9000 km. Mioże przy okazji może wyjdą jakieś błędy konstrukcyjne pojazdu.[/quote] to zachowajcie dla siebie. niech zyja debile
    • Darrock (gość)
    • [b]fiolek[/b] zamiast bluzgać i ubliżać innym to mógłbys się wykazać tą swoją inteligencją i oświecić nas jakimś sensownym komentarzem. Prawdą jest że warunki na drodze są zupełnie inne niż testowe, a nawet tutej mogą wystąpić różnice. Nie tylko przyczyną jest 'noga kierowcy' ale też korki.
    • wk (gość)
    • Mój Senator 3.0 ma podane w instrukcji w mieście 14,5 a w rzeczywistości trudno się zmieścić w 19 litrach benzyny i 22 litrach gazu. Ludzie nie oszukiujcie się że wasze auta palą w mieście 7 czy 10!!! Zwłaszcza zimą!
    • AdamS (gość)
    • Eeee tam! To trzeba ( niestety ) sprawdzić samemu ( niestety po zakupie ). Laboratoryjne warunki a życie to dwa inne swiaty! Chyba wystaczy ogólnie przyjąć, że małe auto ze średnim silniczkiem "pali" mniej niż to większe. Chyba nikt nie podejmuje decyzji o zakupie auta kierując się tym, że spala 1/4 litra mniej lub więcej :-)To bezowocna dyskusja a autor tak "se" napisał. Praca to praca.
    • Łysy (gość)
    • Jaka to roznica ile pali? Przy tych umiarkowanych cenach paliw nalezy lac tyle ile potrzebuje. Jak za litr bedziecie placic 10 zl to bedzie ból ,a puki co nie ma sie czym przejmowac.
    • driver (gość)
    • jak mozna sprawdzić samemu w zeczywistych warunkach ile auto spala ?
    • abbi (gość)
    • Posiadam fiata albea z silnikeim 1.2 16V i wedlug prospektu w cyklu miejskim samochod powinien palic 9,0 l na 100 km. Jesli biegi zmienia sie przy 3 - 3,5 tys. obr. samochodzik pali w miescie 7,5 - 8. Ilosc spalania zalezy tez od sposobu jazdy. pozdrawiam
    • Komentarz usunięty
    • smutas (gość)
    • ciągle ktoś komuś coś wylicza, że za dużo pali, że za dużo je, że za dużo pije... ma apetyt to tyle spala skoro kierowiec tak mu dowala. pozdrawiam :)
    • sierra fan (gość)
    • Mam forda sierre z silnikiem 2.0i OHC 100KM. Według instrukcji w mieście ma palić 11,6 a w rzeczywistości pali 12,5 - 15,5. Na długich trasach ze spalaniem można zejść nawet poniżej 6l.
    • Lesiu_23 (gość)
    • Wg. mnie wyliczanie średniego zużycia pal. przez producenta a rzeczywiste zuż. w danym pojeździe przez konkretnego kierowcę to dwie róźne rzeczy - uważam, że zużycie w 'ogromnym' stopniu zależy od sposobu (umiejętności) prowadzenia samoch. (dot. przede wszystkim jazdy miejskiej) POZDR!
    • wwwojtek (gość)
    • Używam 2 aut, Corolla 1,4 benzyna w mieście pali 8/100 w /trasie 6/100, Mondeo 2,0 TDI miasto 7/100, trasa 5/100. Poprzedni mój Mondeo automat 2,0 benzyna nim nauczyłem sią nim jeździć w mieście wypalał do 15 /100 potem około 11/100 - a jeżdżę raczej dynamicznie. Po prostu nauczcie się jeździć, auto ma nie tylko pedał gazu!
    • kleszczu (gość)
    • dizelek - 1,5 litra zimą - średnio 4,7 l na 100 latem - średnio 4,3 l na 100 na trasie przy oszczędnej jeździe - 3,8 l/100 czyli o ponad litr mniej niż podaje producent
    • Komentarz usunięty
    • http://www.maxxparty.prv.pl (gość)
    • prawidlowe obliczanie zuzycia w podanym przypadku powinno wygladac nastepujaco: 23,25x100 = 2325/315 = 7,38 l/100 km (co wynika z rachunku proporcji) ;-)
    • miguel (gość)
    • a glownym powodem pomiaru i oszczednosci paliwa przyczynia sie jego cena.... wiadomo ze jakby paliwo bylo tansze to gro kierowcow nie patrzylo by na zuzycie paliwa przez silnik....
    • AdamS (gość)
    • Jeździłem kiedyś starym mercem-benzyną.Nawet salon/serwis p. Zasady w Warszawce nie mógł mi podać zadnych danych.Zapytałem mechaniora od gaźników (uznany w całym mieście)ilo to auto pali. Odpowiedźiał: Generalnie pali tyle ile mu się wleje. Trafił w 100 procentach :-)
    • clark (gość)
    • Pomyśleć tylko czemu rząd nie obniży podatku akcyzowego na paliwa jak to zrobił z alkocholem? Problemy kierowców i właścicieli poj. sam. o koszta eksploatacj ich były by pewnie 0 50 % mniejsze.
    • Alf Kwidzyn (gość)
    • A moje seicento 900 zimą bierze 10/100 w mieście. po kiego ten jednopunktowy wtrysk wkładali? Na gaźniku miałem mniej kiedyś jak jeździłem cinquecentem z tym samym silnikiem (900)
    • alf (gość)
    • a dodałeś większe zagęszczenie aut w mieście, przez co masz też i cięższą nogę choć pewnie jeździsz teraz wolniej :))) ????
    • Tomek (gość)
    • Najmniej samochód pali na autostradzie Wrocław - Słubice :))). Warunki sa po temu idealne zwłaszcza w nocy: nie możesz przekroczyć 80 km/h bo tak jadą tiry których wyprzedzić się nie da(czynny jest tylko jeden pas szczelnie ogrodzony) Tiry jadą stałą prędkością, więc płynie się jak rzeką. Nie zjedziesz, nie zawrócisz, nie zwolnisz(no to możesz, ale po co?), nie przyspieszysz. Jazda jest ze stałą prędkością. Może tam trzeba producentów zapraszać na faktyczny pomiar zużycia paliwa. Dolny śląsk ma do tego swój mikroklimat. Mój Passat 1,9 TDI pali tam regularnie 4,1 l/100km oleju napędowego. Wynik niesamowity ale to fakt potwierdzany przeze mnie conajmniej dwa razy w tygodniu.
    • kierownik (gość)
    • ja mam Alhambre 1.9 TDI 110KM - jeżdżę często po mieście. Ten duży Van, pali - wbrew pozorom - po mieście 7 - 7,5/100km, a na trasie potrafi spalać 6 - 6,5 /100km i to jadąc autostradą czasami nawet 160km/h, lecz ponad polowę trasy okolo 100km/h Wszystkie dane dotyczące spalania wliczone mają to, że cały czas hula CLIMATRONIC. Bez klimy spalanie zmniejsza się o ok. 0,7 - 0,8l/100km - KULTURA !! Diesel POWER !!!
    • KLOP (gość)
    • Bardzo łatfo jezd zmieżyć zużycie paliwa. Tsza najsamwprzód nalać do pełna zbiornika wody i jak zacznie lecieć bęzyna, tsza przestać lać wode i nastempnie spóścić wode od spodu przez śróbe. ile sleci wody , takie jest zużycie ropy. Ja tak robiem i zawsze wiem, a że nie jezdem chytry , dzielem sie z wami moim pomysłem pozdro. KLOP
    • rooklis (gość)
    • moje BMW z8 w mieście pali 12-12,5 w trasie 10
    • Behemon (gość)
    • Mojam nowa Xsarka ma silniczek 1.4 HDi. Zbiornik 54l ropy. A wskazanie zużycia paliwa jest takie, że rezerwę wskazuje przy 12 litrach w baku-zamiast przy 5-6l, szlag mnie trafia, tym bardziej, że Citroen nie spieszy się aby błąd (podobno w oprogramowaniu) usunąć, zresztą tyczy się to wszystkich użytkowników tego modelu. Spalanie natomiast wychodzi niecałe 5l - średnio. Poza tym spoko samochód.
    • leppertocieć (gość)
    • Aaaa moje seicento pali... za dużo zdecydowanie
    • Adam
    • Czytając wypowiedzi domyślam się iz część z forumowiczów nie wie, że testowe cykle jezdne zostały opracowane na podstawie badań ruchu na drogach takich miast jak np Frankfurt i im odpowiadają najlepiej. W testach tych jest sciśle określny przebieg prędkości oraz momenty zmiany biegu (w zależności od normy), również uwzględniany jest opór powietrza oraz bezwładnosci, obciążenie samochodu podaje norma. Owszem można by tetować zużycie w ruchu ulicznym, ale dane mocno zależałyby od warunków przeprowadzenia testu oraz od stylu prowadzenia kierowcy - co sprawia trudności w porównaniu różnych samochodów. Moim zdaniem artykuł dobry.
    • tomek (gość)
    • ja mam uno 899 w zimie w miescie spala 7 l na 100 km a w lecie w miescie spala 5.5 l. na 100km (fabrycznie to 8.1 l. na 100 km)
    • pixi2000
    • Co to? Stare artykuły odgrzewane i jako nowe pokazywane? Powtórki?
    • wodnik (gość)
    • obliczanie norma zużycie / km x 100 zużycie norma x km / 100
    • adryan
    • ja spalam po mieście 6,9 l/100km, w trasie najmniej to nawet 5,2 l/100 km (mam passata 2003 1,9TDI). sprawdzam regularnie spalanie – mam takie male urządzenie GpsGuardian 2. A jak wygląda wasze spalanie zimą? Przy włączonej klimie powinien spalac wiecej ? bo u mnie w zimie średnio 2 litry wiecej pali niestety. wybieram sie do mechanika, bo wydaje mi sie ze to nie jest normalne.
    • zen (gość)
    • tak naprawde to pytanie bylo - jak obliczyc spalanie w samochodzie Po co komu informacje ile pali moj samochod !
    • adam [gosc (gość)
    • ja mam vw golf 3 1,4l pali zima 9litrów w cyklu mieszanym

Dodaj komentarz