Jak sprawdzić silnik?

Jak kupić / Eksperci radzą

Autor: (ms)

Liczba odwiedzin: 23846

Sprawdzenie stanu technicznego samochodu przed zakupem jest czynnością konieczną. Stopień zużycia poszczególnych elementów nie musi wynikać z przebiegu widniejącego na liczniku kilometrów.

Niewłaściwa eksploatacja auta przyspiesza zużycie części, które nabywca będzie musiał wymienić w bliskiej przyszłości. Dziś rzeczoznawcy radzą, jak samemu sprawdzić silnik.

Silnik powinien być czysty. Brudna i pokryta olejem komora silnika wskazuje na nieszczelności i brak należytej konserwacji. Zawsze warto sprawdzić, czy z silnika nie wycieka od spodu olej. Umycie silnika na krótko przed kontrolą zaciera jednak ewentualne ślady.

Diagram sprężania
Diagram należy sporządzić w obecności kupującego i przy gorącym silniku - inaczej łatwo go sfałszować. Sprężanie jest prawidłowe, gdy diagram wykazuje odpowiednie wartości i równe dla wszystkich cylindrów. Wartości porównawcze można uzyskać w zakładzie specjalistycznym.

Zatarcie
Opiłki metalu w oleju silnikowym (sprawdzić na bagnecie) wskazują na zatarcie łożyska. Jeśli, przy włączonym silniku, z wlewu oleju (zdjąć zakrętkę) wydobywają się gazy, znaczy to najczęściej, że uszkodzone są pierścienie. Głośne stukanie to dowód, że silnik jest całkowicie zużyty. Kropelki wody w oleju (sprawdzić na bagnecie) świadczą o uszkodzeniu głowicy cylindrów.

Układ wydechowy
Jest szczelny, jeśli po zatkaniu rury wydechowej pracujący na jałowym biegu silnik gaśnie. Należy zwrócić uwagę, czy zamocowanie układu jest nie naruszone. Jeśli zamontowany jest katalizator - sprawdzić, czy nie ma uszkodzeń.

Chłodzenie
Ciecz chłodząca nie może być ani zaolejona, ani rdzawa. Zwrócić uwagę na szczelność chłodnicy i przewodów doprowadzających wodę (białe ślady wapienne). Jeśli przy włączonym silniku woda w chłodnicy bulgocze, uszkdzona jest uszczelka głowicy cylindrów.

Sprzęgło
Sprzęgło rozłącza nieprawidłowo, jeśli podczas "wrzucania" biegu przy włączonym silniku słychać zgrzyty. Oprócz tego sprzęgło nie powinno "rwać".

Wały napędowe
Sprawdzić luzy poprzez kilkakrotne obracanie w prawo i lewo. Dopuszczalne są tylko bardzo nieznaczne luzy. Skontrolować szczelność pierścieni.

Zawiesznie kół
Elementy zawieszania nie mogą być odkształcone. Nierównomiernie "zjechane" opony dowodzą złej geometrii kół.

Amortyzatory
Wilgoć na rurze amortyzatora świadczy o jego zużyciu. Stan tego urządzenia najlepiej sprawdzić, naciskając w jednym miejscu mocno karoserię i szybko ją puszczając. Przy powrocie do poprzedniego położenia nie powinna zakołysać się więcej niż trzy razy. Jeszcze lepiej jest sporządzić odpowiedni diagram, przy pomocy specjalistycznego urządzenia.

Hamulce
Okładziny klocków powinny mieć grubość co najmniej 4 mm. Sprawdzić, czy nie ma rdzy na przewodach hamulcowych.

Do początku artykułu

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • W.PIETRUCHA (gość)
    • LUBIe SAMOCHODY
    • autochton (gość)
    • Niech popracuje z 10 minut na wolnych obrotach. Następnie dodać gazu i przytrzymać , jeżeli kopci tzn , że bierze olej.
    • Michael (gość)
    • Można zatkać rurę wydechową bez obawy, że nic się nie zniszczy? Ciśnienie spalin nie spowoduje uszkodzenia rury wydechowej? Pytam, bo zamierzam kupić sobie autko i chciałem się upewnić :)

Dodaj komentarz