Jaka instalacja LPG?

Porady / Wyposażenie

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 71193

Ciągły wzrost cen paliw sprawił, że gaz LPG ma coraz więcej zwolenników. Instalacje gazowe zmieniają się tak samo jak samochody i są coraz lepsze, ale niestety i coraz droższe.

Ciągły wzrost cen paliw sprawił, że gaz LPG ma coraz więcej zwolenników. Instalacje gazowe zmieniają się tak samo jak samochody i są coraz lepsze, ale niestety i coraz droższe.

 

Można wyróżnić kilka generacji i każda z nich jest przeznaczona do innej grupy silników. Zastosowanie niewłaściwej instalacji, czyli nadmierne oszczędności nie wróżą nic dobrego.

W instalacje LPG wyposażonych jest już ponad 1,5 mln polskich samochodów. Rynek jest więc bardzo duży, a zakładów montujących takie instalacje jest sporo. To powoduje ogromną konkurencję między nimi. Niestety nie jest to konkurencja jakościowa, tylko cenowa. Aby przyciągnąć klienta zaniża się cenę i oferuje prostsze instalacje, a to niestety odbija się później na jakości pracy. Aby nie było problemów podczas eksploatacji, instalacja musi być odpowiednio dopasowana do silnika. Niestety jest prosta zależność: im nowszy i bardziej zaawansowany technologicznie silnik, tym instalacja musi być nowocześniejsza. To niestety powoduje wzrost Fot. Grzegorz Burda: Aby nie było problemów podczas eksploatacji, instalacja LPG musi być odpowiednio dopasowana do silnika kosztów i kłóci się z ideą oszczędzania, dla której montujemy LPG. Ale warto więcej zainwestować, gdyż w późniejsza bezawaryjna eksploatacja będzie po prostu najtańsza. Zamontowanie instalacji mieszalnikowej do najnowszego auta nie wróży niczego dobrego.

 

Do gaźnika

 

Najniższe koszty montażu instalacji poniosą właściciele starych samochodów wyposażonych w gaźnik. Do takich silników stosuje się najprostsze instalacje rozprężnikowe, bez sterowania elektronicznego. Działają podobnie jak gaźnik i mają sporo wad, ale dzięki znacznie niższym kosztom eksploatacji można je zaakceptować.

 

Z układem wtryskowym

 

W silnikach z układem wtryskowym i katalizatorem musi być instalacja sterowana elektronicznie, co niestety podnosi koszt montażu. W starszych autach z prostym układem wtryskowym i aluminiowym kolektorem ssącym można założyć instalację drugiej generacji, za którą trzeba zapłacić od 1500 do 1900 zł. Są to ceny orientacyjne i zależą również od tego czy wtrysk jest jednopunktowy, czy wielopunktowy. Jeśli kolektor ssący wykonany jest z tworzywa sztucznego takiej instalacji nie można zastosować, ze względu na niebezpieczeństwo uszkodzenia kolektora w wyniku wybuchów powrotnych. Również taka instalacja nie jest wskazana jeśli w układzie dolotowym jest przepływomierz powietrza. Do takich silników oraz do najnowszych konstrukcji z rozbudowanym układem sterującym nadzorującym skład spalin (również poza katalizatorem) należy zastosować sekwencyjny wtrysku gazu (od 2900 do 3200 zł do silnika 4-cylindrowego). Instalacja taka bardzo podobna jest do wielopunktowego wtrysku benzyny, ma elektromagnetyczne wtryskiwacze, ale LPG do cylindrów nadal trafia w formie gazowej. Zaletą takiej instalacji jest praktycznie brak spadku mocy i momentu obrotowego silnika. Warto zainwestować w lepszą instalację, gdyż naprawa silnika będzie na pewno droższa niż wyższy koszt zakupu lepszej instalacji.

 

Na rynku są także instalacje najnowszej generacji, w których gaz podawany jest w formie płynnej. Niestety nie cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na wysoką cenę (około 6 - 7 tys. zł).

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • mauser
    • Juz niedlugo montaz instalacji gazowej nie bedzie oplacalny, kazdy przezuci sie na benzyne lub na diesla.
    • m77
    • juz nie jest... w samochodach o malych pojemnosciach, a nawet duzych robiacych male przebiegi... a czy niedluge montaz bedzie nie oplacalny? w naszym chorym kraju nie mozna przewidziec na przod cen paliw... kiedys oplacal sie gaz, potem ropa, teraz znow benzyna... tylko ze samochod to nie rekawiczki i kupuje sie go na kilka lat
    • woka
    • Miałem juz gaz, mam benzynę i mam diesla. Najlepiej mieć diesla, silnik o dużym momencie obrotowym a więc jazda jest wspaniała. Zuzycie ON stosunkowo nieduże a bagażnik mam cały do swojej dyspozycji. Uważam, że zakładanie gazu jest dobre ale chyba tylko dla Taxi. Prywatnie odradzam, potencjalna oszczędność przeradza się tylko w kłopot i dyskomfort.
    • Tomaszek55
    • Przy obecnej i pewnie przyszłej różnicy cen LPG i B nigdy bym się nie zdecydował na instalkę gazu, choć popełniłem ten błąd przed rokiem. Poniosłem niemały wydatek, który zwróci się może za kilka lat - praktycznie w mej jeździe po mieście nie mam wielkich oszczędności (króciutkie przejazdy) no i w bagażniku zostało miejsce tylko na dwie kanapki a na stacjach trzeba czekać na jaśnie pana napełniacza, aż wzuje buty i rękawiczki...
    • donkarlos
    • A mnie się wydaje, że jest coraz mniej zwolenników zakładania LPG. Robi się coraz mniejsza różnica między ceną LPG a benzyny ( 2,19 a 3,59 ).
    • marcuo
    • A ja jestem zwolennikiem gazu, miałem TDI jest super ale ewentualne naprawy są bardzo drogie- zwłaszcza pompowtryski i pompy paliwa przy jakości naszego ON padają, a przy dobrej instalce gazu i silniku wolnossącym ZERO komplikacji zrobiłem jóż 400 tys km i nic się nie zepsuło przy silniku- pozdrawiam wszystkich Marco
    • kecaj18
    • kecaj ciekawe co sądzą ci co wcześniej pisali a teraz gaz 1.90 a paliwo 4.50 i co wy na to
    • lysy2
    • Czy ktoś posiada instalację gazową w samochodzie z TURBO. Jaka to instalacja i czy są jakieś skutki uboczne dla turbiny.
    • gooz
    • ceny jak widac zjesieni (2.19 i 3.59) dzis juz nierealne. benzyna prawie 5 pln a gaz niecale 2pln. ponad polowe tanszy jest gaz. spalanie wzrasta o ok 15%. ja zalozylem LPG juz w drugim aucie i nie zaluje. zwroci mi sie w kilka miesiecy. prawda jest ze nie warto zakladac gazu do aut ktorym nie planuje sie duzo jezdzic. mnie sie to oplaca. pozdrawiam
    • tylik1
    • Odpowiadajac na Twoje pytanie lysy, jesli masz Turbo, to musisz zalozyc instalacje z duzym zapasem mocy (bo silniki z turbinami moga miec ogromne chwilowe zapotrzebowanie na paliwo) i koniecznie min. sekwencyjny wtrysk gazu. Zwykle, podcisnieniowe instalacje odpadaja. Jesli masz troche wiecej pieniedzy to lepiej zalozyc wstrysk gazu w fazie cieklej. Jest on sporo drozszy od sekwencji, ale daje duzo wiekszy komfort uzytkowania. Jesli chodzi o trwalosc turbiny, to musisz wiedziec, ze mieszanka gazowo-powietrzna spala sie przy wyzszej temperaturze niz mieszanka paliwowo-powietrzna...
    • tylik1
    • CD: I spaliny beda cieplejsze,jednak przy prawidlowo eksploatowanej turbinie (i w dobrym stanie technicznym) nie powinno miec specjalnego wplywu na trwalosc. Wazniejsze jest zebys nie wykorzystywal pelnego potencjalu silnika zaraz po rozruchu na zimno i zebys nie gasil silnika, ktory pracowal na wysokich obrotach (musisz go potrzymac chwile na biegu jalowym,zeby turbina wytracila obroty i troche ostygla). Co do producentow - w przypadku sekwencji polecam holenderskiego Prinsa (Vapour Sequential Injection), dla fazy cieklej - instalacja firmy Vialle (niestety drooooga).
    • tylik1
    • Bylem uzytkownikiem auta z gazem z podcisnieniowa instalacja (obecnie nie mam auta) i moge powiedziec, ze jesli instalacja bedzie zalozona w profesconalnym zakladzie, a nie w budce "U Pana Włodka", to wszystko bedzie chodzic dobrze. No i instalacja musi byc dostosowana do silnika. W moim przypadku tak bylo i wszystko chodzilo bez zarzutu.
    • grzecho
    • Na dzień dzisiejszy różnica w cenie jest już 2.5 krotna. Jak by nie liczyć relacje cen w ciągu 7 miesięcy bardzo się zmieniły. I ceny paliwa wcale się jeszcze nie ustabilizowały. A jak to u nas z cenami- może być tylko drożej.
    • RobertB
    • ... ja mam. Nie mam zadnych problemów. Silnik 5-cylindrowy 2litry o mocy 210koni a instalację mam LandiRenzo z tzw wtryskiem jednoczesnym (co kolwiek to znaczy;)) pozdr Robert
    • Krzysiek1974
    • Instalacja gazowa to nie przekleństwo a oszczędność - oczywiście jeżeli jest dobrze zamontowana i dobrze dobrana do modelu auta. Osobiście nie wyobrażam sobie jeżdżenia autem bez gazu ( mój dodek pali ok. 20l/100km benzyny w mieście ). Montuję instalacje gazowe we Wrocławiu już od 16 lat i wiem z własnego doświadczenia, że 95% problemów z instalacją gazową spowodowana jest przez uszkodzenie w układzie benzynowym ( układ zapłonowy, zawory itd. )
    • nelka
    • hej jezdże już trzecim autem posiadającym instalację gazową..w tym w pierwszym i był to (przemysłowy egzemplarz)polonez caro montowałam prywatnie w jakims poleconym przez kogoś warsztacie...i powiem ze sprawuje sie do dziś...i zero mankamentów,ot dbasz o poziom oleju bo zuzycie jest wieksze tyci,i o płyn w chłodnicy..a kasa zwróciła mi sie po kilku miesiacach..dwa kolejne wozy już fabrycznie mam inst.gaz.,i osobiście wiem ze są to auta bardziej mulaste ale nie tak ogromnie a tanszym kosztem jezdzisz.
    • Wariat (gość)
    • Instalacja gazowa jest wspaniala w kuchence gazowej lub w momencie tankowania gazu na stacji paliw ale pozniej zaczyna sie servis tzn drozszy przeglad to jeszcze nie tragedia ale gaz potrzebuje wyzszej temperatury od benzyny i leca uszczelki pod glowica i zawory i tym podobne swiece kable . Jesli pakujemy gaz do np.audi A8 to same kable to koszt 800zl. Mialem 3 auta na gaz i mysle ze liczac za i przeciw to raczej jestem na nie.
    • Avanty (gość)
    • czy ktoś może mi zaproponować mi instalacje gazową do corolli verso 2004 roku pojemność 1,8 129KM jaka instalacja będzie idealnie działać...? pozdrawiam i dziękuje..
    • ELPIGAZ (gość)
    • Oferta rynkowa instalacji LPG jest bogata, i należy dokonać odpowiedniego wyboru nie tylko instalacji, ale także zakładu montującego. Niestety nie zawsze składane deklaracje usługowców znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. Warto zatem przed umówieniem się na montaż odwiedzić kilka warsztatów - zapytać i zobaczyć co mają do zaoferowania, jakie rozwiązania proponują i za ile. Warto też porozmawiać z użytkownikami danej marki instalacji. Bez wątpienia należy unikać składanek i szukać markowych rozwiązań – różnica w cenie pomiędzy składaną instalacją (najczęściej wg kryterium najniższej ceny), a markową kompletacją tego samego producenta zazwyczaj nie przekracza 100 zł . Zawsze można zwrócić się do producenta markowej instalacji, który zapewne wskaże autoryzowany warsztat gdzie dokonają poprawnego montażu.
    • vido2523 (gość)
    • hej mam takie pytanie mam audi a8 3,7litra i chcialbym zalozyc gaz i niewiem jaki i z jakim kosztem musialbym sie liczyc i czy sie wogole oplaca do takiego zakladac bo slyszalem ze ktos mial w takim aucie gaz i mu palil 40litrow gazu na 100km i mam teraz zonka niewiem co robic czy sie oplaca czy nie

Dodaj komentarz