Jaką skrzynię biegów wybrać?

Autotesto.pl
Wielu kierowców zastanawia się nad wyborem skrzyni biegów. Manualna, a może jednak automatyczna? Decyzja wcale nie jest prosta, ponieważ manualne są mniej awaryjne i co ważniejsze – tanie w naprawie, ale automaty to ogromna wygoda. Na co zatem zwrócić uwagę?
Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Jak każda konstrukcja, obie mają swoje wady i zalety. Skrzynie ręczne, to prostota, niska awaryjność i niskie koszta eksploatacji i naprawy. Skrzynie automatyczne, to jednak oszczędzanie lewej nogi i brak potrzeby skupiania się na biegach. Spróbujmy oszacować zatem pozytywy i negatywy obu mechanizmów.

Skrzynia manualna
Ręczne przekładnie są najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w samochodach osobowych. Mają prostą konstrukcję i są łatwe w naprawie. Z pewnością także koszt eksploatacji jest znacznie niższy od automatów. Największą uciążliwością jest jednak konieczność sterowania biegami przez kierowcę. Podzielność uwagi stanowi zatem ważny element obsługi skrzyni ręcznej.

Mechanika jest prosta. Podstawą są koła zębate połączone ze sobą na stałe oraz  synchronizatory, które ułatwiają poruszanie się między przełożeniami. W starszych typach występowały tylko zębatki, co znacznie utrudniało płynną jazdę, ale na nasze szczęście technika idzie do przodu. Obsługa jest prosta – kierowca przekłada drążek pomiędzy biegami, ustawiając tym samym koła zębate na odpowiednich pozycjach.

- Głównym problemem aut z manualną skrzynią biegów jest konieczność użycia sprzęgła przy przełożeniu, co powoduje odcięcie od silnika i chwilową utratę mocy. Do najpopularniejszych usterek zaliczyć można zużycie sprzęgła i rozstrojenie synchronizatorów. Zaletą są niewątpliwie mała awaryjność i niskie koszta naprawy. - wyjaśnia Ekspert serwisu Autotesto.pl


Fot. Mazda
Fot. Mazda

Skrzynia automatyczna

Największą zaletą skrzyń automatycznych jest niewątpliwie brak konieczności angażowania uwagi w zmianę biegów. Najbardziej można to docenić w zakorkowanym mieście. Konstrukcja nie ma sprzęgła, zaś biegi zmieniają się poprzez automatyczne przyhamowanie elementów przekładni planetarnej. Konstrukcja automatów jest bardzo złożona, co ma ogromny wpływ na koszta naprawy. Skrzynie te budzą w kierowcach skrajne emocje. Jedni w pełni je zachwalają, inni zarzekają się, że nigdy nie dokonają zakupu auta, które jest w takową wyposażone. Tymczasem wystarczy odpowiednie sprawdzenie tego mechanizmu przed kupnem, by cieszyć się płynną i bezawaryjną jazdą przez długi czas.

Pierwszym punktem, na jaki powinniśmy zwrócić uwagę, jest zachowanie skrzyni podczas ruszania z miejsca. Jeśli czujemy drgania lub szarpanie, powinno to wzbudzić w nas podejrzliwość. Czasami wystarczy dolewka oleju, ale zwykle jest konieczność wizyty w serwisie. Kolejna sprawa, to zachowanie skrzyni podczas jazdy. Ewentualne szarpanie, wahania obrotów silnika, czy nierównomierne nabieranie prędkości, zdecydowanie zwiastuje niedaleką wizytę w serwisie.

- Skrzynia automatyczna może sprawić masę problemów, jednak należy wiedzieć, że najczęściej zawodzi oprogramowanie, mechanika lub po prostu zużyty olej. Warto nota bene na niego uważać, ponieważ nieprofesjonalna wymiana może sprawić ogromne problemy podczas eksploatacji samochodu. Najbardziej rozsądnym rozwiązaniem jest stosowanie się do zaleceń producentów. Skrzynie automatyczne dzielą się na podtypy. Warto wiedzieć coś o każdym z nich, by podjąć świadomą decyzję przy zakupie. - tłumaczy Ekspert z serwisu Autotesto.pl


Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Przekładnia zautomatyczowana

W gruncie rzeczy, to skrzynie manualne, które mają zautomatyzowane sprzęgło. Efektem jest brak trzeciego pedału, a w zamian są siłowniki i elektronika. Najczęściej występują w samochodach spod znaku Fiata. Nie da się ukryć, że posiadają one więcej wad, niż zalet. Głównym problemem jest wolna praca i szarpanie podczas dynamicznej jazdy. Zaś mechanizm zastępujący sprzęgło jest mocno awaryjny i ulega szybkiemu zużyciu. Usterki te są trudne do zdiagnozowania i wiele serwisów proponuje wymianę skrzyni na nową, zamiast długiej i drogiej naprawy.


Fot. Nissan
Fot. Nissan

Skrzynia bezstopniowa

Wielu użytkowników krytykuje je za charakterystyczny sposób pracy. Bezustannie trzymają silnik na najwyższych obrotach, które spadają dopiero przy osiągnięciu odpowiedniej prędkości. Powoduje to specyficzne buczenie, które niekoniecznie jest przyjemne w odbiorze. Choć są dość łatwe i tanie w budowie, ciężko znaleźć serwis, który się nimi profesjonalnie zajmie. Stosowane są głównie przez marki japońskie.

- Budowa zaskakuje subtelnością – są to dwa stożki, między którymi znajduje się pas transmisyjny. Całość symuluje zmianę przełożeń, których de facto nie ma. Ze względu na ten fakt, praca skrzyni rzadko przebiega dynamicznie i jest awaryjna. Ta delikatna konstrukcja jest nieopłacalna w naprawie, ponieważ jej koszta są ogromne. - dodaje Ekspert z serwisu Autotesto.pl


Fot. Mazda
Fot. Mazda

Klasyczny automat

Najstarsza konstrukcja z istniejących skrzyń automatycznych. Jej budowa jest bardzo skomplikowana, ale prostsze modele skrzyń ze sprzęgłem hydrokinetycznym nierzadko bywają niezawodne. Nowsze egzemplarze sprawiają więcej kłopotów, ponieważ zawierają w sobie masę elektroniki. Nierzadko mają też więcej biegów i innych elementów mogących sprawiać kłopoty. Znajdziemy je w markach Premium, jak BMW, Mercedes, czy Jaguar.  Najczęściej problemy sprawia hydraulika sterująca przepływem cieczy, a koszta są wysokie. Jednak sama konstrukcja jest trwała, a to ręczy za długą bezawaryjność.


Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Przekładnia dwusprzęgłowa

To najbardziej skomplikowany model skrzyni biegów. Konstrukcja składa się z dwóch połączonych ze sobą przekładni zautomatyzowanych. Budowa jest maksymalnie zaawansowana, dlatego jest najnowszą i najrzadszą propozycją na rynku motoryzacyjnym. Jest najszybsza ze wszystkich dostępnych modeli i posiada umiejętność przewidywania jaki bieg będzie za chwilę potrzebny. Przygotowuje go na drugim sprzęgle by zmiana była maksymalnie nieodczuwalna. Dzięki płynności zużycie paliwa jest o wiele niższe, niż w przypadku manualnych skrzyń. Koszta naprawy są ogromne, ale potrzeba ta nie występuje zbyt często.

Należy zauważyć, że koszt eksploatacji automatów jest często wyższy od skrzyń manualnych. Wiele ze złych opinii jest wyolbrzymionych, ponieważ istnieje sporo konstrukcji, które są godne polecenia. Z pewnością rzetelne sprawdzenie samochodu używanego przed zakupem również pozwoli zapobiec ewentualnym problemom, a wówczas okaże się, że eksploatacja automatu wcale nie jest taka problemowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty