Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie samochody najczęściej kupują Polacy?

Tomasz Szmandra
Top 10 2013 samochody kupowane przez klientów indywidualnych1. Toyota Auris [3653 egz.]Cena od: 58 900 zł
Top 10 2013 samochody kupowane przez klientów indywidualnych1. Toyota Auris [3653 egz.]Cena od: 58 900 zł
Największym powodzeniem wśród polskich kierowców w ubiegłym roku cieszyła się Toyota Auris, która była najczęściej kupowanym modelem w naszym kraju. Natomiast na rynku samochodów firmowych liderem niezmiennie jest Skoda Octavia.
Top 10 2013 samochody kupowane przez klientów indywidualnych1. Toyota Auris [3653 egz.]Cena od: 58 900 zł
Top 10 2013 samochody kupowane przez klientów indywidualnych

1. Toyota Auris [3653 egz.]
Cena od: 58 900 zł

Polaków ciągle jeszcze nie stać na kupno nowego samochodu w salonie, dlatego zdecydowanie chętniej wybierają pojazdy z rynku wtórnego. I choć fala używanych aut, jaka zalewała nasz kraj po wejściu do Unii Europejskiej, jest obecnie zdecydowanie mniejsza, to jednak i tak kupujemy kilka razy więcej używanych samochodów niż nowych. Klienci indywidualni jak i firmy wybierają więc takie nowe samochody, które odpowiadają ich możliwościom finansowym. W czołówce kolejny raz znalazły się auta niemieckich i japońskich producentów. Przez dziesięciolecia w Polsce utrwalał się obraz niemieckiego samochodu jako produktu mało awaryjnego, a klient, który decydował się na zakup takiego pojazdu, miał pewność, że nie sprawi mu on większych problemów. Taką opinią cieszy się także należąca do koncernu Volkswagena czeska Skoda oraz auta japońskie, które niekiedy nawet wygrywały w rankingach przygotowywanych przez naszych zachodnich sąsiadów, wyprzedzając niemieckie samochody. Nie bez znaczenie jest także fakt, że ci producenci zadbali o odpowiedni serwis, na co zwracają uwagę nabywcy. Jednak o polski rynek walczą także inne marki. Wyraźnie widać rosnącą konkurencję z Korei Południowej. Kia i Hyundai oferują coraz ciekawsze, a przy tym atrakcyjne cenowo modele. A cena zazwyczaj jest czynnikiem rozstrzygającym przy zakupie auta.

Zdaniem eksperta: Andrzej Sadowski, Wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha
Patrząc na nasz rynek, należy stwierdzić, że to nie cena aut w Polsce jest wygórowana, ale podatki nałożone przez polski rząd są wysokie. Samochód powinien być dobrem powszechnym, a tymczasem podobnie jak w PRL-u jest to dobro luksusowe. Z pewnością dobrym rozwiązaniem nie są wysokie kary za używanie auta służbowego do celów prywatnych. Należałoby obniżyć opodatkowanie tak jak zostało to zrobione m.in. w Czechach. Wydaje się, że zamiast polskiego rządu to właśnie UE i USA zajmą się odpowiednimi regulacjami, które sprawią, że samochody z rynku amerykańskiego będą łatwiej dostępne.

Top 10 2013 samochody kupowane przez klientów indywidualnych

1. Toyota Auris [3653 egz.]
Auris drugiej generacji był jedną z największych premier Toyoty w ubiegłym roku. Poza pięciodrzwiowym hatchbackiem, japoński kompakt dostępny jest również w praktycznej wersji kombi. Oprócz standardowych wersji napędzanych przez jednostki benzynowe lub wysokoprężne, Auris oferowany jest również jako hybryda. Zapożyczony z Priusa układ napędowy zadowala się średnio 3,7 l. paliwa na każde 100 km.
Cena od: 58 900 zł

2. Skoda Octavia [3625 egz.]

2. Skoda Octavia [3625 egz.]Cena od: 60 400 zł
2. Skoda Octavia [3625 egz.]
Cena od: 60 400 zł

Podobnie jak w przypadku Aurisa, najnowsza Octavia również pojawiła się na rynku w 2013 roku i z miejsca podbiła serca polskich klientów. Największym atutem czeskiego auta jest przestronne wnętrze. W wersji liftback, pojemność bagażnika wynosi 590 litrów. Takiego wyniku nie powstydziłoby się niejedno kombi tej klasy. Dodatkowo, mierzący 2686 mm rozstaw osi zapewnia dużo przestrzeni dla pasażerów.
Cena od: 60 400 zł

3. Kia Sportage [3550 egz.]
Wysoka pozycja w rankingu Kii Sportage jest potwierdzeniem rosnącej popularności crossoverów w Polsce. Siedmioletnia gwarancja i szeroka oferta jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych pozwoliła wspiąć się koreańskiemu modelowi na najniższy stopień podium. Pod koniec 2013 roku crossover Kii przeszedł subtelny lifting, który objął przedni pas, a także tylne reflektory dostępne teraz w technologii LED.
Cena od: 69 990 zł

4. Skoda Fabia [3466 egz.]
Fabia drugiej generacji jest najdłużej produkowanym modelem Skody, który wciąż znajduje się w sprzedaży. Mimo siedmioletniego stażu na rynku, pojazd ten w dalszym ciągu znajduje wielu nabywców, o czym świadczy wysoka pozycja w tym zestawieniu. Fabia kusi przede wszystkim szeroką ofertą wersji wyposażenia. W połączeniu z bogatą gamą jednostek napędowych, mała Skoda stanowi ciekawą propozycję w segmencie B.
Cena od: 32 700 zł

5. Opel Corsa [3452 egz.]

5. Opel Corsa [3452 egz.]Cena od: 33 950 zł
5. Opel Corsa [3452 egz.]
Cena od: 33 950 zł

Do czasu wprowadzenia na rynek stylowego modelu Adam, to właśnie Corsa była najmniejszym z pojazdów w ofercie producenta z Russelseheim. Wciąż jednak pozostaje najtańszym Oplem sprzedawanym w Polsce. Istotnym czynnikiem wpływającym na popularność Corsy są trwałe i sprawdzone silniki benzynowe, które już fabrycznie można wyposażyć w instalację LPG, znacząco obniżając w ten sposób koszty eksploatacji.
Cena od: 33 950 zł

6. Opel Astra [3391 egz.]
Opel należy do nielicznej grupy producentów, którzy w swojej ofercie utrzymują jednocześnie nową, jak i poprzednią generację danego modelu. Niemiecka marka wciąż proponuje swoim klientom Astrę III, sprzedawaną teraz pod nazwą Classic. W połączeniu z bogatą ofertą nadwoziową, wysoka pozycja Astry w rankingu sprzedaży nie stanowi zaskoczenia. W 2014 roku spodziewany jest kolejny lifting tego modelu.
Cena od: 53 900 zł

7. Toyota Yaris  [3179  egz.]
Toyota Yaris to obecnie najtańszy samochód hybrydowy, jaki jest oferowany w Polsce. Zdaniem producenta, w przypadku tego modelu średnie zapotrzebowanie na paliwo wynosi 3,4 l/100 km. Poza odmianą hybrydową, Yaris dostępny jest również z jednostkami benzynowymi oraz dieslem. Warto dodać, że w rankingach niezawodności prowadzonych przez niemiecki TUV, mała Toyota plasuje się w pierwszej trójce.
Cena od: 36 900 zł

8. Volkswagen Golf [3169 egz.]
Golf od lat wyznacza trendy w segmencie C. Pod tym względem najnowsza, siódma odsłona tego kompaktowego Volkswagena, nie stanowi wyjątku. To pierwszy Golf w historii, który dostępny jest wyłącznie z turbodoładowanymi jednostkami napędowymi TSI lub TDI. Niemiecki producent sukcesywnie powiększa gamę tego modelu. Najnowszą propozycją jest rodzinna odmiana Sportsvan, która zastąpiła na rynku Golfa Plus.
Cena od: 61 790 zł

9. Renault Clio [3068 egz.]

9. Renault Clio [3068 egz.]Cena od: 39 450 zł
9. Renault Clio [3068 egz.]
Cena od: 39 450 zł

Domeną francuskich producentów są małe, miejskie auta segmentów A i B. Potwierdzeniem tej tezy jest właśnie Renault Clio. Nowoczesna, niemal sportowa stylistyka nadwozia w połączeniu z ekonomicznymi silnikami TCe i dCi przyciągnęły uwagę klientów, czego potwierdzeniem jest obecność Clio na tej liście. Poza pięciodrzwiowym hatchbackiem, miejskie Renault oferowane jest także jako praktyczne kombi.
Cena od: 39 450 zł

10. Hyundai iX35 [2642 egz.]
Obecność Hyundaia w tym rankingu ukazuje kolosalny postęp, jakiego dokonał ten koreański producent w ostatniej dekadzie. Jeszcze kilka lat temu marka ta nie cieszyła się zaufaniem polskich klientów. Pod względem zastosowanej technologii, iX35 dzieli płytę podłogową oraz jednostki napędowe z bliźniaczą Kią Sportage.
Cena od: 74 900 zł

Top 10 2013 samochody kupowane przez klientów biznesowych

1. Skoda Octavia [7838 egz.]
Pierwsze miejsce w zestawieniu obejmującym klientów biznesowych, Octavia zawdzięcza m.in. dużemu bagażnikowi oraz obszernemu wnętrzu. To obecnie jeden z największych kompaktów, jakie są dostępne na rynku. Wspierana przez technologię Volkswagena Skoda kusi również oszczędnymi jednostkami TDI i TSI.
Cena od: 60 400 zł

2. Skoda Fabia [7346 egz.]

4. Skoda Fabia [3466 egz.]Cena od: 32 700 zł
4. Skoda Fabia [3466 egz.]
Cena od: 32 700 zł

hoć jest to obecnie jedna z najstarszych konstrukcji w segmencie B, Fabia wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców. Ogromna w tym zasługa szerokiej oferty – dotyczy to zarówno wersji hatchback, jak i kombi. Na korzyść Skody przemawia również specjalny program flotowy, skierowany właśnie do klientów biznesowych. W 2014 roku spodziewana jest premiera Fabii trzeciej generacji.
Cena od: 32 700 zł

3. Ford Focus [6339 egz.]
Wysoka pozycja Focusa w tym zestawieniu nie jest zaskoczeniem. To właśnie ten model od lat cieszy się zaufaniem polskich klientów flotowych, którzy najczęściej decydują się na zakup praktycznej wersji kombi. Na początku 2014 roku Focus przeszedł face-lifting karoserii, który objął głównie przednią część nadwozia. Auto upodobniło się do zaprezentowanej rok wcześniej Fiesty.
Cena od: 58 600 zł

4. Volkswagen Golf [4561 egz.]
W tym roku przypada 40. rocznica wyprodukowania pierwszego kompaktowego Volkswagena. Choć od tamtej pory wygląd Golfa radykalnie się zmienił, to jedno pozostało bez zmian – pojazd ten wciąż wyznacza standardy w segmencie C. Bogatą ofertę wersji silnikowych uzupełnią w tym roku odmiany hybrydowa i elektryczna.
Cena od: 61 790 zł

5. Opel Astra [4165 egz.]
Uniwersalne cechy kompaktowego Opla docenili również klienci biznesowi. Bogata oferta wersji silnikowych i nadwoziowych sprawiła, że Astra znalazła się wysoko w naszym zestawieniu. Model ten zyskał opinię praktycznego oraz trwałego pojazdu, który jest relatywnie tani w utrzymaniu. Atutem Astry jest możliwość zamówienia fabrycznej instalacji LPG.
Cena od: 53 900 zł


6. Toyota Yaris [3709 egz.]Cena od: 36 900 zł
6. Toyota Yaris [3709 egz.]
Cena od: 36 900 zł

6. Toyota Yaris [3709 egz.]

Ekologia jest teraz w modzie, co przekłada się również na decyzje klientów flotowych. Posiadanie samochodów hybrydowych lub elektrycznych pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, co wykorzystała Toyota, prezentując Yarisa HSD – najtańszą hybrydę na rynku, której ceny zaczynają się od 69 tys. zł.
Cena od: 36 900 zł

7. Toyota Auris [3651 egz.]
Jedną z najważniejszych nowości japońskiego producenta w ubiegłym roku była druga generacja Aurisa. Nowa linia stylistyczna w połączeniu z rozsądnie skalkulowanym cennikiem i bogatym wyposażeniem sprawia, że miejsce w pierwszej dziesiątce zestawienia nie jest zaskoczeniem.
Cena od: 58 900 zł

8. Hyundai i30 [3537 egz.]
Choć jest z nami już 3 lata, jego dynamiczna stylistyka wciąż przykuwa uwagę. Ciekawie zaprojektowane nadwozie skrywa praktyczne i stosunkowo przestronne wnętrze. Model drugiej generacji, dzielący płytę podłogową z Kią Cee’d, należy do najtańszych kompaktów na rynku.
Cena od: 50 900 zł

9. Volkswagen Passat [3486 egz.]
Passat to jedyny reprezentant segmentu D, który znalazł się wśród 10 modeli cieszących się największym powodzeniem wśród klientów biznesowych. Duża w tym zasługa szerokiej gamy jednostek napędowych z rodziny TSI i TDI.
Cena od: 75 900 zł?


10. Renault Clio [3483 egz.]Cena od: 39 450 zł
10. Renault Clio [3483 egz.]
Cena od: 39 450 zł

10. Renault Clio [3483 egz.]

Prosty, ciepły i zmysłowy – tymi słowami Renault opisuje najnowszą czwartą generację modelu Clio. Po raz pierwszy w historii auto dostępne jest wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi. W przypadku Clio, Renault postawiło na benzynowe silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, które zdominowały paletę jednostek napędowych. Auto dostępne jest również z dieslami 1.5 dCi.
Cena od: 39 450 zł

Zdaniem eksperta: Wojciech Drzewiecki Prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Według liczby rejestracji nowych samochodów w 2013 roku największym powodzeniem wśród polskich kierowców w ubiegłym roku cieszyła się Toyota Auris, która była najczęściej kupowanym modelem w naszym kraju. Natomiast na rynku samochodów firmowych liderem niezmiennie była Skoda Octavia.

Trzeba zaznaczyć, że Polska to kraj z dużym potencjałem. Rocznie rejestrujemy niemal milion aut nowych i używanych. Niestety, polski portfel nie jest zbyt zasobny, stąd w przeciwieństwie do innych krajów Europy, na naszym rynku dominują auta używane, których udział w rejestracjach na koniec 2013 roku przekroczył poziom 70%.

Kto kupuje w Polsce nowe samochody? Głównie firmy. Według danych zawartych w systemie CEPiK, niemal 60% aut zakupionych w polskich salonach jest w posiadaniu firm. Osoby fizyczne kupiły około 40% samochodów. To oczywiście nie jest pełen obraz rynku, gdyż w tej ostatniej grupie schowane są także osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne. Tak więc, udział tzw. klienta instytucjonalnego jest jeszcze większy i najprawdopodobniej przekracza poziom 70%.

Analizując listę rankingową widać wyraźnie, że zainteresowanie firm jest nieco odmienne od zainteresowania osób fizycznych. Pomimo, iż w pewnym zakresie lista TOP 10 najlepiej sprzedających się aut pokrywa się (6 modeli klasyfikowanych jest na obu listach), to jednak ich pozycja i wolumen sprzedaży różnią się. Na rynku samochodów firmowych od lat zdecydowanym liderem jest Skoda Octavia, a wśród klientów indywidualnych największym powodzeniem w minionym roku cieszyła się Toyota Auris. Co ciekawe, w rankingu opracowanym dla grupy klientów indywidualnych znajdziemy dwa SUV-y marek koreańskich – Kia i Hyundai, których nie zobaczymy na liście opracowanej dla grupy klientów instytucjonalnych.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty