Jakie paliwo?

Aktualności / Nowości

Autor: Tomasz Jackowski

Liczba odwiedzin: 16689

Kiedy jesienią ubiegłego roku cena oleju napędowego zrównała się z ceną benzyny kierowcy diesli poważnie zastanawiać się nad zmianą samochodu. W jaki silnik warto więc zainwestować, jakie paliwo jest najtańsze w użyciu?

 

Rekordowa średnia cena benzyny 95-oktanowej w sierpniu 2006 roku to 4,40 zł za litr. Za litr oleju napędowego trzeba było wtedy zapłacić nieco ponad 4 złote. Teraz ceny paliw na stacjach znów poszybowały w górę. Osiągnęły już taki poziom jak w szczycie sezonu wakacyjnego ubiegłego roku. A mamy dopiero wiosnę. Co ciekawe gaz LPG i olej napędowy są tańsze niż rok temu. Czym powinno być napędzane nasze auto by jazda była najbardziej opłacalna?

 

Różne ceny w ciągu roku

 

Ceny paliw układają się co rok w podobnym cyklu. Wiosną tanieją wszystkie rodzaje paliw. Latem znacząco drożeje benzyna, co jest spowodowane zwiększonym zapotrzebowaniem podczas wakacyjnych wyjazdów na całej północnej półkuli, także w Stanach Zjednoczonych. Jesienią drożeje olej napędowy ponieważ rafinerie przestawiają się na produkcję bardzo podobnego oleju opałowego, wykorzystywanego do ogrzewania budynków zimą.

 

Jesienią i zimą droższy jest też gaz LPG, który drożeje z tego samego powodu. Auto tankować trzeba jednak przez cały rok. Sprawdziliśmy jakie paliwo powinno się tankować by jeździć najtaniej. Pod uwagę wzięliśmy nie tylko cenę paliwa, ale także cenę zakupu samochodu. Wiadomo przecież, że samochody z silnikami wysokoprężnymi są znacznie droższe w zakupie.

 

Z drugiej strony zużywają znacząco mniej paliwa. Cieszą się przez to większą popularnością na rynku wtórnym dlatego ich cena odsprzedaży (wartość końcowa) jest wyższa niż samochodów napędzanych benzyną. Pamiętaliśmy też o tym, że instalacja gazowa to dodatkowy wydatek, który w chwili odsprzedaży zwraca się tylko w niewielkim stopniu.

 

Jak to policzyć?

 

Mamy zatem koszty zakupu i koszty paliwa w całym okresie eksploatacji, a także zysk z odsprzedaży samochodu – to da nam ostateczny wynik. Dla naszego porównania wybraliśmy Opla Astra III w wersji kombi, w którego bagażniku łatwo zmieścić zbiornik z gazem. Benzynowy silnik 1,6 tego auta rozwija moc 115 KM zaś turbodiesel 1,7 CDTI ma moc 110 KM. Są to więc samochody prawie identyczne. Tylko który wybrać?

 

Za benzynową wersję Essentia zapłacić trzeba 65 350 zł, za instalację gazową przynajmniej 4500 zł dodatkowo. Silnik Diesela to wydatek prawie 12 000 większy niż w przypadku „benzyniaka”. Wydawałoby się, że to bardzo dużo. Jednak w chwili odsprzedaży samochodu po 5 latach za turbodiesla dostaniemy o około 4% więcej. Silnik 1,7 CDTI zużywa o litr paliwa mniej (średnie spalanie wg producenta – w rzeczywistości różnica może być nawet większa). Olej napędowy jest przez znaczną część roku dużo tańszy niż benzyna. Samochód na gaz spali zaś o około 20% więcej paliwa niż auto benzynowe, ale gaz LPG jest o połowę tańszy od benzyny.

 

Liczby nie kłamią

 

Okazuje się, że w jeśli w ciągu roku przejeżdżamy tym autem 20 000 km na benzynę trzeba by wydać prawie 5577 zł, na olej napędowy niecałe 3996 zł zaś tankując gaz tylko 2870 zł. Przez 5 lat właściciel diesla spali prawie 20 000 zł a kierowca benzyniaka prawie 28 000 zł.

 

Trzeba jednak pamiętać, że auto było o dużo tańsze w zakupie niż „ropniak”. Do ceny zakupu dodaliśmy zatem koszty paliwa tankowanego przez 5 lat i odjęliśmy kwotę z odsprzedaży auta. Uzyskaliśmy (patrz tabela) całkowite koszty użytkowania samochodów napędzanych poszczególnymi rodzajami paliwa. Turbodiesel okazał się nieznacznie tańszy od „benzyniaka” – oszczędności sięgają 3%.

 

Znacznie tańsze jest wykorzystanie gazu – aż 14% oszczędności w porównaniu do „benzyniaka”. Oszczędności są jeszcze większe jeśli zwiększa się roczny przebieg. Wyliczenia kształtują się inaczej w przypadku różnych samochodów. Liczy się cena, zużycie paliwa i utrata wartości.

 

Jeśli wkrótce planujesz zakup samochodu, warto powtórzyć takie wyliczenia dla wymarzonego auta. Być może większy wydatek na instalację LPG albo na wersję z silnikiem Diesla zwróci się już po kilkunastu miesiącach.

Całkowity koszt użytkowania przykładowego samochodu z różnymi silnikami

 

Opel Astra III kombi

benzyna (115 KM)

diesel (110 KM)

LPG

Koszt zakupu

65350

77100

70 000 zł

wartość końcowa po 5 latach

21 666 zł

27 857 zł

22 666 zł

wartość rezydualna (%)

33%

36%

33%

Cena paliwa za litr

4,29 zł

3,70 zł

1,84

Zużycie paliwa (l/100 km)

6,5

5,4

7,8

Przebieg przez 5 lat

100 000

100 000

100 000

koszt paliwa (1 rok)

5 577 zł

3 996 zł

2 870 zł

koszt paliwa (5 lat)

27 885 zł

19 980 zł

14 352 zł

Koszty razem

71 569 zł

69 223 zł

61 686 zł

 

OSZCZĘDNOŚCI

 

 

 

diesel vs benzyna

LPG vs benzyna

LPG vs diesel

Oszczędności przez 5 lat

-2 346 zł

-9 883 zł

-7 537 zł

 

-3%

-14%

-11%

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych dot. wartości rezydualnych Eurotax Glass’s Polska

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Maryan
    • Kto pisze te ogłupiające farmazony?
    • lordofchaos
    • istotny jest jeszcze fakt, ze DUUUUZO trudniej sprzedac uzyvane autko z instalacja LPG (i to jeszcze po 5 latach) - musi sie znalez pravdzivy "amator" albo ktos kto zna i kierovce i samo autko
    • pawel1611
    • bzdura, sprzedałem już 2 samochody - zadbane- z instalką lpg i jeszcze więcej za nie wyciągnąłem niż bez lpg. sam też bym z chęcią kupił z instalką na gotowo niż montować, ustawiać itp itd.
    • plaski
    • Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę,żę nie wiem jaka instalacja spala niecałe 8 litrów w takim silniku. Trzeba jeszcze się zastanowić nad tym,żę utrzymanie autoa z instalacją gazową jest troche droższe.Ja mam peugeota 306 silnik 1.6 na gazie i spala przy spokojnej jeździe koło 10 litrów gazu.Ale utrzymanie instalacji w nim w dobrej kondycji też troche kztuje.Również mam troche starsze autko...15 lat peugeot 205 diesel 1.8 i on jest o wiele tańszy dla mnie niż ten na gazie. Spala mi bez jakiś zakłamań 5-6L na 100KM w mieście.Dużo osób woli benzyne ale dla mnie diesel to niezawodność i elastyczność.
    • darry dooman
    • Gdzie instalacja kosztuje 4500pln?? Ja do swojego V6 mam pelny montaz Staga 300 sekwencja za 3100pln, do 4-5 cylindrow kosztuje 2200-2500pln...
    • Edouard
    • bardzo naciagane wyliczenia. to zuzycie - 6.5/100 w benzynie... kiedys mialem prawie identyczne auta z 3 rodzajami napedu (mondeo 1.8 TD, i mondeo 1.8 16V, przerobione pozniej na LPG )i spalanie wygladalo tak: diesel 5.5-8 litrow, benzyna 7.5 - 12 litrow, LPG 10-14 litrow. najlepiej jezdzilo mi sie dieslem, mimo malej mocy, pomimo ze ten diesel z mondeo strasznie po ch... byl.za to uzytkowanie najmniej klopotliwe.
    • KOLEC30
    • A uwzględnił ktoś wyższe OC i AC w przypadku diesla (większa pojemność, większa wartość auta) oraz wyższe koszty przeglądów LPG?
    • imzus
    • gadanie ,diesel ,LPG ,- benzyna to benzyna , najlepsze osiagi , frajda z jazdy.Jesli ktos umie jezdzic dobrze samochem nawet najbarziej paliworzerne jednostki spalaja przyzwoite ilosc benzyny.Nie wspominam tutaj o takich silnikach jak TSI czy FSI , VVTI itd itp...Dla normalnego uzytkownika roznica od 1-2 litrow na 100km nie jest zauwazalna...pozdrawiam
    • Jarecki
    • Najczęściej przy porównaniach autorzy artykułów o porównaniu LPG do innych napędów zapominają całkowicie o tym,że do rozruchu samochodu z napędem LPG używana jest benzyna.W zależności od temperatury zewnętrznej (zwłaszcza zimą) również pierwsze kilometry (1-2km) należy jechać na benzynie.Średnie spalamie roczne silnika 1,6 z napędem LPG wynosi 10l LPG + 1l benzyny.Do tego dochodzi większy koszt obowiązkowego przeglądu technicznego i koszty częstszego serwisowania samochodu z LPG (zaniedbania można przepłacić wystrzałamiw kolektor dolotowy i wypalemniem gniazd zaworowych).
    • Jarecki
    • Jeżeli ktoś stara się używać w jak największym zakresie napęd LPG (a chyba ktoś kto zakłada LPG właśnie po to zakłada LPG żeby oszczędzać) zamiast benzyny to po ok. roku-dwóch latach eksploatacji silnik zacznie wadliwie pracować na benzynie-problemy z wtryskiwaczami benzyny.Gdy jeździłem autem z LPG też tak miałem-praca ukł. wtrysku benzyny wróciła do normy po przejechaniu ok. 500-killometrów na samej benzynie (bez używania napędu LPG).Z dieslem nie ma takiego problemu-od momentu odpalenia pracuje na tańszym paliwie.Samo spalanie LPG wzrasta conajmniej o 20 a nawet 25% w porównaniu z benzyną.
    • Jarecki
    • Mój poprzedni samochód (silnik VW 1,6i) spalał samej benzyny średnio rocznie 8,2l/100km (minimalne spalanie wyniosło 6,2l/100km), z napędem LPG 10,1l/100km+1l benzyny (minimalne spalanie LPG to 8,1l/100km-i naprawdę przy mieszalnikowej inst. LPG przy właściwinie wyrególowanej instalacji LPG /współczynnik lambda/ nie może być niższe-da się ustawić tak aby silnik 1,6 spalał 7l LPG/100km a nawet mniej ale to oznacza,że auto na 100% jeździ na ubogiej mieszance a to wróży problemy z gniazdami zaworowymi).Van (diesel),którym obecnie jeżdżę pali ok. 7,5-8l ON/100km, ale waży 2xwięcej od poprzednika.
    • darry dooman
    • a jak ma sie sekwencja. przecie tam jest rozwiazane wiekszosc problemow, a spalanie i moc silnika max 3-5% wieksza...
    • darry dooman
    • tzn moc silnika tyle mniejsza :D

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!