Jakie przewody zapłonowe

Wiadomości / Super Warsztat

Autor: (A. B.)

Liczba odwiedzin: 26648

Oferowane na rynku przewody zapłonowe różnią się między sobą nie tylko logiem, ale także technologią. Co decyduje o ich jakości i niezawodności?

Zdaniem wielu ekspertów kryterium najważniejszym jest izolacja.

 

Jak wiadomo, zadaniem przewodów zapłonowych jest dostarczanie prądu o parametrach ściśle określonych przez konstruktorów układu zapłonowego. Od tego zależy bowiem, czy iskra wytwarzana pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej będzie dostatecznie silna.

 

Przewód powinien zatem jak najdłużej doskonale przewodzić prąd, a przede wszystkim być zabezpieczony odpowiednią warstwą izolacyjną. To właśnie odporna i wytrzyma izolacja stanowi o jakości przewodów wysokiego napięcia.


Pierwszorzędne znaczenie izolacji dostrzega i docenia większość mechaników samochodowych i ich klientów, czyli zwyczajnych kierowców. Świadczą o tym choćby wyniki badań, jakie zostały przeprowadzone wśród warsztatowców.

 

Ponad 54% z nich uważa, że czynnikiem nr 1 decydującym o jakości przewodu zapłonowego jest izolacja. Także za najważniejsza przyczynę niesprawności przewodów ponad 54% praktyków uznało uszkodzenie izolacji.

 

Wyniki badań uwiarygodniają kierowcy, którzy na pierwszym miejscu wśród powodów reklamacji przewodów wskazują uszkodzenie izolacji. Sprawa jest więc bezdyskusyjna – to od jakości izolacji zależy w pierwszym rzędzie trwałość i niezawodność przewodów wysokiego napięcia.

 

Sto procent izolacji


Najlepszym izolatorem jest silikon, materiał odporny na działanie temperatur. Nawet przy + 250°C powłoka silikonowa nie ulega odkształceniom oraz, co ważne, nie traci właściwości izolacyjnych, bo nie zachodzą zmiany w wewnętrznej strukturze materiału.

 

Jest to istotne w przypadku zastosowań w najnowszych, wysoko obciążonych termicznie generacjach silników. Nie mniej ważną zaletą izolacji z silikonu jest zachowanie pełnej elastyczności w niskich temperaturach, dlatego przewody silikonowe tak powszechnie stosowane są na północy i wschodzie Europy.


Duża elastyczność silikonu umożliwia przeprowadzanie przewodów zapłonowych w różnego rodzaju listwach. Jest to spowodowane coraz większą ilością osprzętu. Zmiany fizyczne materiału izolacyjnego, np. wydłużanie się lub skracanie w zależności od temperatury, są więc niedopuszczalne, gdyż prowadziłyby do uszkodzenia kabli lub niemożności ich zamocowania.

 

Innym atutem kabli z silikonową izolacją jest odporność na działanie rozmaitych substancji chemicznych, między innymi oleju silnikowego i benzyny.

 

Preferencje producentów pojazdów


Nie tylko warstwą izolacyjną różnią się przewody wysokiego napięcia. Producenci samochodów stosują przewody zapłonowe różnej konstrukcji. Najczęściej wybierają te z rdzeniem opornościowym (z włókien węglowych). Przewody takie mają różną średnicę zewnętrzną. Toyota na przykład stosuje 5 mm, Ford – 7 mm lub 8 mm, a amerykańskie firmy nawet do 10 – 12 mm.

 

Jako izolator w najbardziej prestiżowych klasach E i F stosuje się wyłącznie silikon. Do klasy D zalicza się przewody o mieszanych izolacjach z silikonem i EPDM, w klasach C i B stosuje się izolacje z EPDM i różnego rodzaju elastomerów. Klasa A, niekiedy także klasa B to izolacje z tworzyw sztucznych, głównie z PCV.

 

Na montażu fabrycznym Audi, VW, BMW, Mercedesów, niektórych modeli Opla i Alfa Romeo stosuje się przewody z rdzeniem miedzianym. W kablach tych prąd przewodzi wiązka miedzianych drucików o przekroju ok. 1mm2, a średnica zewnętrzna przewodu wynosi 7 mm.


Izolator składa się z dwóch warstw rozdzielonych oplotem wykonanym z włókna szklanego lub siatki nylonowej, chroniących przed zerwaniem i przeciwdziałającym zmianie długości przewodu. Kable te są wytwarzane w klasie jakościowej E lub F, przy czym –50°C i +250°C nie są jeszcze wartościami krytycznymi, tzn. takimi, przy których przewód ulega zniszczeniu.

 

Pora na wnioski


Warto dodać, że średnica zewnętrzna przewodu nie ma wpływu na lepszą lub gorszą jego izolację, czy przewodnictwo, a różnice grubości kabli wynikają z wymagań producentów pojazdów i są spowodowane potrzeba dostosowania wiązki do konstrukcji silnika.

Z tych informacji można wysnuć dwa wnioski:
1. Nie należy stosować przewodów o średnicy innej niż nakazuje producent pojazdu.
2. Wytwórcy kabli powinni dostarczać przewody jak najbardziej zbliżone parametrami do oryginałów.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Piasek
    • "Innym atutem kabli z silikonową izolacją jest odporność na działanie rozmaitych substancji chemicznych, między innymi oleju silnikowego i benzyny" - a polejcie je zwykłym płynem chłodniczym (np Petrygo, Borygo) lub innym cudem... Doświadczenia z Petrygo i kablami ...PION`a...
    • Piasek
    • C H A M P I O N A - miało tam być...
    • jurgen
    • Witam Jurgen Co roku mam problem, bo kochane gryzonie podgryzają mi kable wysokiego napięcia, a teraz do wszystkich młodych konstruktorów pomyślcie jakby całkiem wykluczyć kable wysokiego napięcia w samochodzie zastąpić je ciekawszym urządzeniem, jeszcze zostało trochę czasu dla silnika spalinowego i dla konstruktorów? Czasu już wiele wam nie zostało pomału zacznie umierać silnik spalinowy zastąpi go napęd silników elektrycznych

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!