Janusz Sar radzi

Redakcja
Jak eksploatować akumulator, by pracował przez wiele sezonów i jakich uniknąć błędów w obsłudze? Na te pytania odpowiada nasz ekspert Janusz Sar.

Oto wiedza w pigułce.

 

Pod koniec sezonu zimowego warto sprawdzić sprawność instalacji elektrycznej samochodu, a więc stan ładowania na zaciskach akumulatora i alternatora. Obie wartości muszą być identyczne! Wszystkie styki i klemy należy oczyścić oraz dobrze dokręcić nakrętki.
Jeżeli podczas zimy akumulator był demontowany w celu doładowania, proszę zwrócić uwagę, czy został dobrze zamocowany do nadwozia za pomocą blokady. Konsekwencją braku mocowania mogą być pęknięcia płytek, powstałe na skutek wstrząsów, a także utrata gwarancji.

 

Janusz Sar radzi

Zaufaj fachowcom

Co jakiś czas warto odwiedzić stację obsługi akumulatorów w celu sprawdzenia pobór prądu przez poszczególne odbiorniki: autoalarm, rozrusznik, świece żarowe w dieslach itd. Uchroni to kierowcę przed
przykrymi niespodziankami, nie tylko w sezonie zimowym. Przy okazji specjalista sprawdzi zapewne, ile prądu pobiera rozrusznik w momencie szczytowym, czyli podczas uruchamiania silnika. Jeżeli pobór prądu przekracza normę, na przykład zamiast 450 A pobiera 600 A akumulator szybko ulegnie zużyciu. Wszelkie czynności poza najprostszymi, takimi jak na przykład: czyszczenie klem, uzupełnianie elektrolitu wodą destylowaną, należy wykonywać w specjalistycznym zakładzie obsługi akumulatorów.
Kto zimą jeździ mało, może spodziewać się kłopotów na wiosnę. Aby tego uniknąć akumulator należy doładować, zaś - jeżeli zajdzie potrzeba - poziom elektrolitu uzupełnić tylko wodą destylowaną.

 

A może nowy?

Jeżeli trwająca jeszcze zima okaże się dla naszej baterii ostatnią, proponuję kupić nowy sprzęt w specjalistycznym punkcie obsługi. Należy wybrać baterię tej samej wielkości, co poprzednio, zarówno pod względem wymiarów obudowy jak i parametrów elektrycznych. Odpowiednie dane znajdziemy w instrukcji, albo na naklejce. Niewielkie różnice, np. 47 Ah zamiast 44 Ah nie mają znaczenia. Dobre akumulatory mają i tak pojemność większą do 20% od deklarowanej. Większa rezerwa nie jest konieczna. Jeżeli pojemność jest za duża, to seryjnie montowany alternator może wytwarzać prąd nie pozwalający na naładowanie akumulatora.

Konserwacja wiosną

W okresie wiosenno-letnim akumulator należy kontrolować co trzy miesiące, sprawdzając gęstość i poziom elektrolitu (gęstość powinna wynosić 1,28g/cm3 +/- 1g/cm3).
Poziom elektrolitu można sprawdzić wykręcając korki (wystarczy, żeby elektrolit pokrywał płyty akumulatorowe około 1,5cm ponad płyty). Ubytek należy uzupełnić wodą destylowaną.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty