Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Japońskie marki liderami niezawodności według konsumentów

Kamil Rogala
Wiele osób kupując nowe auto kieruje się rankingami niezawodności, opiniami w sieci oraz wśród znajomych kierowców. Wielu posiłkuje się również wynikami różnorakich plebiscytów, ale czy takie „konkursy” są w pełni rzetelne? Brytyjski magazyn „What Car?” od wielu lat tworzy swój własny ranking na najbardziej niezawodne auta w wieku od 0 do 3 lat, w którym to użytkownicy samochodów wydają o nich subiektywną opinie.Fot. Janusz Wójtowicz
Wiele osób kupując nowe auto kieruje się rankingami niezawodności, opiniami w sieci oraz wśród znajomych kierowców. Wielu posiłkuje się również wynikami różnorakich plebiscytów, ale czy takie „konkursy” są w pełni rzetelne? Brytyjski magazyn „What Car?” od wielu lat tworzy swój własny ranking na najbardziej niezawodne auta w wieku od 0 do 3 lat, w którym to użytkownicy samochodów wydają o nich subiektywną opinie.Fot. Janusz Wójtowicz
Wiele osób kupując nowe auto kieruje się rankingami niezawodności, opiniami w sieci oraz wśród znajomych kierowców. Wielu posiłkuje się również wynikami różnorakich plebiscytów, ale czy takie „konkursy” są w pełni rzetelne? Brytyjski magazyn „What Car?” od wielu lat tworzy swój własny ranking na najbardziej niezawodne auta w wieku od 0 do 3 lat, w którym to użytkownicy samochodów wydają o nich subiektywną opinie.

W tegorocznej ankiecie niezawodności udział wzięło ponad 14 200 respondentów. To użytkownicy aut w wieku do 3 lat, którzy zgłaszali wszelkie występujące w ostatnim roku eksploatacji. W ten sposób „wypunktowano” aż 169 modeli 32 producentów. Swoją drogą tego typu rankingi są najbardziej miarodajne, gdyż to użytkownicy oceniają swoje auta, a nie producenci czy też „niezależne” agencje bądź automobilkluby. To użytkownicy wydają najlepszą (lub najgorszą) rekomendację na temat konkretnego modelu. Tak rodzi się również przywiązanie do marki – lub odwrotnie – trwała niechęć.

Metodyka rankingu niezawodności

Redakcja przeprowadziła ankietę wśród 14 208 właścicieli maksymalnie trzyletnich aut. Musieli oni zgłosić usterki, które miały miejsce w ostatnich 12 miesiącach eksploatacji w aż 14 kategoriach: akumulator, nadwozie, hamulce, silnik, osprzęt silnika, układ wydechowy, oświetlenie zewnętrzne, układ paliwowy, skrzynia biegów/sprzęgło, tapicerka, elektryka, układ kierowniczy, zawieszenie oraz inne elementy. Oprócz tego, w przypadku wystąpienia usterki, respondent musiał określić, jak mocno była ona dotkliwa tj. jak długo trwało jej usunięcie, jak dużo to kosztowało itp. Im dłużej auto było wyłączone z użytku i im więcej kosztowało usunięcie awarii, tym gorsza była końcowa ocena.

Wszystkie auta zostały podzielone na 10 grup tj. auta miejskie, rodzinne, małe SUV-y etc. Zanim przejdziemy do konkretnych modeli, poznajmy producentów, którzy cieszą się największym i najmniejszym zaufaniem. Oczywiście nie obyło się bez niespodzianek – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych.

Zobacz także: Hyundai i30 w naszym teście

[page_break]

Najbardziej niezawodne marki

Końcowa ocena została opisana w formie procentowej. Sto procent oznacza, że auta danej marki nie sprawiały żadnych problemów w ciągu ostatniego roku eksploatacji. Im niższa wartość procentowa przy danym producencie, tym częstsze wizyty w warsztacie, dłuższe wyłączenie z eksploatacji i droższa usługa naprawy.

Liderem niezawodności wg. rankingu What Car? W roku 2017 został Lexus z oceną 92,1%. Jak wiadomo, Lexus jest submarką Toyoty, która uplasowała się na trzecim miejscu z wynikiem 89,6%. Na drugim stopniu podium uplasowało się Mitsubishi z oceną 90,8%. Czwarte miejsce należy do Suzuki, które uzyskało ocenę na poziomie 86,6%. Zaskoczeniem dla wielu miłośników stereotypów może być piąte miejsce… Alfy Romeo. Włoski producent uzyskał ocenę 85,8% wyprzedzając Hondę (ocena 84,9%) oraz Hyundaia (84,8%). Niespodzianką może być również ósme miejsce MG z oceną 83,4%, choć na naszych drogach auta tej marki są praktycznie niespotkane. Pierwszą dziesiątkę zamykają Ford z oceną 82,1% oraz Subaru z wynikiem 81,8%.

Ranking zamknął Jeep uzyskując zaledwie 42,1%. Przedostatni jest Land Rover z oceną 50,6%, zaś przed nim uplasowała się… Tesla. Amerykański producent uzyskał w rankingu skromny wynik 52,4% tuż za Nissanem (52,7%). Swoją drogą pozycja Nissana również jest sporym zaskoczeniem, tym bardziej, że kolejny japoński producent to Mazda, która uplasowała się zdecydowanie wyżej z wynikiem 77,9%. Tuż przed nią wylądowało Porsche z wynikiem 78,3%. To również dość niska pozycja jak na producenta tej klasy, choć być może w tym przypadku decydowały indywidualne wymagania właścicieli oraz ceny ewentualnych napraw, które do niskich nie należą.

Ranking producentów:

  1. Lexus - 92.1%
  2. Mitsubishi - 90.8%
  3. Toyota - 89.6%
  4. Suzuki - 86.6%
  5. Alfa Romeo - 85.8%
  6. Honda - 84.9%
  7. Hyundai - 84.8%
  8. MG - 83.4%
  9. Ford - 82.1%
  10. Subaru - 81.8%
  11. Kia - 81.3%
  12. Audi - 80.4%
  13. Skoda - 80.1%
  14. Mini - 79.6%
  15. Porsche - 78.3%
  16. Mazda - 77.9%
  17. BMW - 77.6%
  18. Vauxhall - 76.4%
  19. Dacia - 75.9%
  20. Renault - 75.4%
  21. Seat - 75.2%
  22. Volkswagen - 74.7%
  23. Mercedes-Benz - 70.4%
  24. Fiat - 70.2%
  25. Volvo - 62.3%
  26. Jaguar - 61.9%
  27. Peugeot - 56.7%
  28. Citroën - 55.2%
  29. Nissan - 52.7%
  30. Tesla - 52.4%
  31. Land Rover - 50.6%
  32. Jeep - 42.1%

Liderzy poszczególnych segmentów

Warto pamiętać, że pozycja lidera wśród producentów nie oznacza, że każda grupa również została przez daną markę zdominowana. Poszczególne pozycje w różnych segmentach są dość zróżnicowane, ale można doszukać się pewne prawidłowości. Otóż do segmentu C, niewątpliwy prym wiodą producenci z Japonii. W przypadku aut większych do głosu dochodzą producenci z Europy. Nieźle poczyna sobie również Ford. Poznajmy zatem najlepsze modele z każdej grupy.

- Auta miejskie

fot. Newspress
fot. Newspress

Niepodważalnym liderem tej grupy jest Toyota Aygo z wynikiem 100%. Właściciele tego modelu nie zgłosili żadnej awarii ani nawet drobnej usterki. Na drugim miejscu uplasowała się Kia Picanto z wynikiem 89,6%, na trzecim zaś Skoda Citigo z oceną 88,5%.

  1. Toyota Aygo - 100.0%
  2. Kia Picanto - 89.6%
  3. Skoda Citigo - 88.5%
  4. Hyundai i10 Hatchback - 88.1%
  5. Fiat 500 - 85.2%
  6. Fiat Panda - 75.5%
  7. Volkswagen up! - 74.8%

- Auta małe

fot. Newspress
fot. Newspress

Wśród aut małych lideruje kolejny model z Japonii. To Honda Jazz z najwyższą oceną 100%. Podobnie jak w przypadku Toyoty Aygo, żaden właściciel nie zgłosił problemów z autem. Na drugim miejscu wylądowała Toyota Yaris (94,2%), na trzecim zaś Audi A1 Sportback (93,1%). Bardzo słabą ocenę osiągnął Nissan Note – 48,6%.

  1. Honda Jazz - 100.0%
  2. Toyota Yaris - 94.2%
  3. Audi A1 Sportback - 93.1%
  4. Honda Jazz - 91.6%
  5. Renault Clio (benzyna) - 90.1%
  6. Skoda Fabia - 88.7%
  7. Ford Fiesta - 88.3%
  8. Hyundai i20 - 88.2%
  9. Suzuki Swift - 87.7%
  10. Audi A1 3d - 86.9%
  11. Renault Clio (diesel) - 86.4%
  12. Mini Hatchback (diesel) - 85.9%
  13. MG 3 - 83.4%
  14. Dacia Sandero - 82.2%
  15. Hyundai i20 - 78.7%
  16. Seat Ibiza - 68.0%
  17. Mini Clubman - 64.6%
  18. Volkswagen Polo - 58.8%
  19. Mazda 2 - 52.7%
  20. Nissan Note - 48.6%

fot. Newspress
fot. Newspress


- Auta rodzinne (kompaktowe)

Wśród aut rodzinnych (wg. What Car?) króluje Lexus CT 200h z wynikiem 100%. Nieco gorzej  oceniono Hondę Civic z nadwoziem hatchback i kombi (94,5%) oraz Hyundaia i30 z tymi samymi nadwoziami (91,7%). Najgorszy znów Nissan – model Pulsar uzyskał zaledwie 48,3%.

  1. Lexus CT 200h - 100.0%
  2. Honda Civic hatchback/kombi - 94.5%
  3. Hyundai i30 hatchback/kombi - 91.7%
  4. Ford Focus - 90.4%
  5. BMW Seria 1 (benzyna) - 88.0%
  6. Toyota Auris hatchback/kombi - 87.1%
  7. Audi A3 (benzyna) 3d/Sportback - 86.7%
  8. BMW Seria 1 (diesel) - 84.0%
  9. BMW Seria 2 Active Tourer (benzyna) - 83.1%
  10. Alfa Romeo Giulietta - 82.6%
  11. Skoda Octavia (benzyna) hatchback/kombi - 82.1%
  12. Mazda 3 (benzyna) - 82.0%
  13. Mercedes-Benz Klasa A - 81.2%
  14. Volvo V40 (benzyna) - 79.9%
  15. Seat Leon (diesel) hatchback/kombi - 78.9%
  16. Kia Cee'd - 76.0%
  17. Volkswagen Golf (diesel) hatchback/kombi - 74.8%
  18. Volkswagen Golf (benzyna) hatchback/kombi - 74.5%
  19. Skoda Octavia (diesel) hatchback/kombi - 74.4%
  20. Ford Focus - 72.2%
  21. Seat Leon (benzyna) hatchback/kombi - 72.1%
  22. Audi A3 (diesel) 3d/Sportback - 68.5%
  23. Peugeot 308 hatchback/kombi - 66.6%
  24. BMW Seria 2 Active Tourer (benzyna) - 65.4%
  25. Vauxhall Astra - 62.3%
  26. Mazda 3 (diesel) - 58.4%
  27. Volvo V40 (diesel) - 55.5%
  28. Nissan Pulsar - 48.3%

[page_break]


fot. Newspress
fot. Newspress

- MPV

Wśród rodzinnych vanów najlepsze okazały się dwa Fordy – B-Max oraz C-Max. Mniejszy uzyskał ocenę 91,6%, większy natomiast 90%. Nieco gorzej wypadł Volkswagen Golf Sportsvan (83,2%). Najgorszy wynik uzyskał Mercedes-Benz Klasy B – 46,2%.

  1. Ford B-Max - 91.6%
  2. Ford C-Max - 90.0%
  3. Volkswagen Golf Sportsvan - 83.2%
  4. Seat Alhambra (diesel) - 78.4%
  5. Volkswagen Touran (diesel) - 65.2%
  6. Citroën C4/Grand C4 Picasso (diesel) - 56.8%
  7. Mercedes-Benz Klasa B - 46.2%

fot. Newspress
fot. Newspress

- Crossovery

W grupie crossoverów najlepszy okazał się Volkswagen Tiguan z oceną 96,3%. Za nim uplasował się Ford Kuga z wynikiem 92,8% oraz Skoda Yeti Outdoor z silnikiem benzynowym i oceną 92,7. Najgorszy? Niestety znów Nissan. Tym razem był to model Qashqai z silnikiem benzynowym – ocena 28,9%.

  1. Volkswagen Tiguan (diesel) - 96.3%
  2. Ford Kuga (diesel) - 92.8%
  3. Skoda Yeti Outdoor (benzyna) - 92.7%
  4. Kia Soul - 88.9%
  5. Mazda CX3-3 - 88.2%
  6. Kia Sportage (diesel) - 87.7%
  7. Nissan Juke (diesel) - 87.2%
  8. Hyundai Tucson (diesel)  - 86.6%
  9. Peugeot 2008  - 86.1%
  10. Vauxhall Mokka (diesel) - 85.6%
  11. Suzuki Vitara - 84.2%
  12. Mini Countryman - 81.3%
  13. Renault Kadjar (diesel)  - 79.4%
  14. Audi Q3 (diesel) - 78.7%
  15. Audi Q3 (benzyna)  - 77.1%
  16. Citroen C4 Cactu  - 76.3%
  17. Skoda Yeti Outdoor (benzyna  - 75.5%
  18. Hyundai ix35 (diesel) - 75.4%
  19. Volkswagen Tiguan (diesel) - 74.6%
  20. Vauxhall Mokka (benzyna) - 74.2%
  21. Renault Captur (diesel) - 73.9%
  22. Dacia Duster (diesel) - 71.3%
  23. Honda HR-V  - 70.3%
  24. Skoda Yeti - 70.0%
  25. Renault Captur (benzyna) - 66.7%
  26. BMW X1 (diesel) - 62.9%
  27. Mercedes-Benz GLA - 58.6%
  28. Seat Ateca - 56.2%
  29. Nissan Juke (benzyna) - 55.2%
  30. Nissan Qashqai (diesel) - 44.2%
  31. Jeep Renegade - 42.1%
  32. Fiat 500X - 32.3%
  33. Nissan Qashqai (benzyna) - 28.9%

fot. Newspress
fot. Newspress

- SUVy

Najlepszym wśród SUVów okazał się Mitsubishi Outlander z oceną 91,2%. Tuż za nim uplasowało się Porsche Cayenne z oceną 90,1% oraz Volkswagen Touareg z silnikiem Diesla i ocenę 87,1%. Sporym zaskoczeniem może być rażąco niska ocena Range Rovera Sport z silnikiem Diesla – zaledwie 14,5%.

  1. Mitsubishi Outlander - 91.2%
  2. Porsche Cayenne - 90.1%
  3. Volkswagen Touareg (diesel) - 87.1%
  4. Honda CR-V - 83.4%
  5. Toyota RAV4 (diesel) - 82.3%
  6. Subaru Forester - 81.8%
  7. Skoda Kodiaq - 79.6%
  8. Porsche Macan (benzyna) - 79.4%
  9. Mercedes-Benz GLC (diesel) - 79.0%
  10. Mazda CX-5 (diesel) - 78.0%
  11. BMW X5 (diesel) - 76.9%
  12. BMW X3 - 76.9%
  13. Land Rover Freelander 2 - 76.2%
  14. Hyundai Santa Fe - 76.0%
  15. Kia Sorento - 71.8%
  16. Jaguar F-Pace - 70.7%
  17. Audi Q5 - 68.1%
  18. Kia Sorento  - 67.3%
  19. Nissan X-Trail - 66.5%
  20. Porsche Macan (diesel) - 64.0%
  21. Volvo XC60 - 63.6%
  22. Range Rover (diesel) - 55.8%
  23. Land Rover Discovery (diesel) - 54.2%
  24. Range Rover Evoque (diesel) - 52.0%
  25. Land Rover Discovery Sport (diesel) - 43.8%
  26. Volvo XC90 - 22.6%
  27. Range Rover Sport (diesel) - 14.5%

[page_break]


fot. Newspress
fot. Newspress

- Klasa średnia i wyższa

W klasie aut z segmentu D i E najlepsze okazało się Audi A3 z nadwoziem sedan i silnikiem benzynowym – pełna „setka”. Nieco gorzej spisał się Lexus IS z oceną 90,9% oraz Jaguar XE z silnikiem benzynowym – 88,5%. Co ciekawe, ten sam model, ale z silnikiem Diesla uzyskał również najniższą ocenę w klasie tj. 36,7% i wylądował na ostatniej pozycji.

  1. Audi A3 (benzyna) sedan - 100.0%
  2. Lexus IS - 90.9%
  3. Jaguar XE (benzyna) - 88.5%
  4. BMW Seria 6 Gran Coupé - 87.5%
  5. Ford Mondeo - 86.3%
  6. Skoda Superb hatchback/kombi - 85.4%
  7. Mazda 6 (benzyna) sedan - 85.0%
  8. Audi A4 (benzyna) sedan  - 81.8%
  9. Mazda 6 (diesel) sedan/kombi  - 81.4%
  10. BMW Seria 4 Gran Coupé  - 80.5%
  11. BMW Seria 3 (diesel) sedan/kombi  - 79.8%
  12. Audi A4 Avant - 78.4%
  13. Mercedes-Benz C-Class (benzyna) sedan - 78.0%
  14. Volkswagen Passat (diesel) sedan/kombi - 76.5%
  15. Vauxhall Insignia (diesel) hatchback - 74.7%
  16. Audi A4 (diesel) sedan - 74.7%
  17. Audi A3 (diesel) sedan - 73.9%
  18. BMW Seria 3 Gran Turismo (diesel) - 72.7%
  19. Skoda Superb hatchback/kombi - 68.7%
  20. Mercedes-Benz Klasa C (diesel) sedan/kombi - 65.2%
  21. BMW 3 Series (benzyna) sedan - 64.7%
  22. Volvo S60/V60 - 64.4%
  23. Volkswagen CC (diesel) - 58.0%
  24. Jaguar XE (diesel) - 36.7%

fot. Newspress
fot. Newspress

- Auta luksusowe

Wśród aut luksusowych najlepszą pozycję zdobył Mercedes-Benz Klasy S – 93,2%. Na drugim stopniu podium wylądowało Audi A6 w wersji sedan i Avant (92,1%) oraz Mercedes-Benz Klasy E w wersji sedan i kombi (75,3%). Różnica pomiędzy drugim i trzecim miejscem jest dość duża. Dziwi również obecność Mercedesa Klasy E na ostatnim miejscu z wynikiem 46,1%.

  1. Mercedes-Benz Klasa S - 93.2%
  2. Audi A6 sedan/Avant - 92.1%
  3. Mercedes-Benz Klasa E sedan/kombi - 75.3%
  4. Volvo V70 - 75.1%
  5. Jaguar XF Sportbrake - 72.3%
  6. Jaguar XF sedan  - 66.8%
  7. BMW Seria 5 sedan/kombi - 62.2%
  8. Mercedes-Benz Klasa E sedan - 46.1%

fot. Newspress
fot. Newspress

- Auta coupe i cabrio

W przedostatniej grupie aut z nadwoziem coupe i cabrio liderem zostało Audi A3 Cabriolet z wynikiem 92,5%. Na drugim miejscu z oceną 90,8% uplasowało się BMW Serii 2 w wersji coupe i cabrio, zaś na trzecim miejscu znalazł się Mercedes-Benz Klasy E Cabrio z oceną 85%. Na ostatnim miejscu wylądowała Mazda MX-5, choć ocena 71% nie jest powodem do wielkiego wstydu.

  1. Audi A3 Cabriolet  - 92.5%
  2. BMW Seria 2 coupe/cabrio - 90.8%
  3. Mercedes-Benz Klasa E cabrio - 85.0%
  4. BMW Seria 4 coupe/cavrio  - 79.8%
  5. Porsche Boxster - 79.6%
  6. Audi TT coupe/cabrio - 76.0%
  7. Mercedes-Benz SLK - 73.6%
  8. Mazda MX-5 - 71.0%

fot. Newspress
fot. Newspress

- Auta elektryczne

Najlepszym autem elektrycznym według rankingu „What Car?” został Nissan Leaf z oceną 93,9%. Swoją drogą to jedyny powód do dumy tego producenta w prezentowanym zestawieniu.

  1. Nissan Leaf  - 93.9%
  2. BMW i3 - 88.5%
  3. Renault Zoe - 65.1%
  4. Tesla Model S - 52.4%

Czy rankingi niezawodności mają sens?

Oczywiście można się spierać co do zasadności i wiarygodności różnego rodzaju zestawień, rankingów i plebiscytów. Można mieć wątpliwości odnośnie testowanych wersji, ilości przepytanych właścicieli konkretnego modelu, ich nastawienia etc. Ale w takim razie jakim publikacjom ufać, skoro opinie kierowców są najbardziej miarodajne? Wydaje się, że każde informacje, zarówno znalezione w sieci, jak i zasłyszane wśród znajomych bądź ekspertów, trzeba przepuścić przez sito własnych obserwacji oraz rozsądku. Pamiętajmy jednak, że uprzedzenia i stereotypy to najgorszy doradca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty