Jeep dla Ciebie: Diesel czy benzyna? Który silnik warto wybrać?

red
Fot. Kacper RogacinNa rynku wtórnym największym wzięciem cieszą się SUV-y z silnikami diesla. Jeep Grand Cherokee z motorem 3.0 V6 CRD powinien więc mniej stracić na wartości od analogicznie wyposażonego egzemplarza z benzynowym Pentastar 3.6 V6 oraz szybciej znaleźć nowego właściciela.
Fot. Kacper RogacinNa rynku wtórnym największym wzięciem cieszą się SUV-y z silnikami diesla. Jeep Grand Cherokee z motorem 3.0 V6 CRD powinien więc mniej stracić na wartości od analogicznie wyposażonego egzemplarza z benzynowym Pentastar 3.6 V6 oraz szybciej znaleźć nowego właściciela.
Wielu kierowców staje przed dylematem - droższy, ale bardziej oszczędny diesel czy tańsza, ale mniej wydajna „benzyna”? Kwestia staje się szczególnie istotna w przypadku dużych i ciężkich samochodów - dysproporcja w zużyciu benzyny i oleju napędowego zwykle jest pokaźna.
Fot. Kacper RogacinNa rynku wtórnym największym wzięciem cieszą się SUV-y z silnikami diesla. Jeep Grand Cherokee z motorem 3.0 V6 CRD powinien więc
Fot. Kacper Rogacin

Na rynku wtórnym największym wzięciem cieszą się SUV-y z silnikami diesla. Jeep Grand Cherokee z motorem 3.0 V6 CRD powinien więc mniej stracić na wartości od analogicznie wyposażonego egzemplarza z benzynowym Pentastar 3.6 V6 oraz szybciej znaleźć nowego właściciela.

Po jakim czasie inwestycja w bardziej oszczędnego diesla zacznie się zwracać? Sprawdźmy na przykładzie Jeepa Grand Cherokee w bogato wyposażonej wersji Overland. Na egzemplarz z 250-konnym motorem 3.0 V6 CRD trzeba przygotować 286 000 zł. Za 277 500 zł można otrzymać Jeepa Grand Cherokee Overland z benzynowym silnikiem Pentastar 3.6 V6 o mocy 286 KM.

Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi odpowiednio 7,5 i 10,4 l/100km. Rzeczywiste wartości zwykle okazują się o ok. 30% wyższe od uzyskanych w cyklu homologacyjnym. Można więc przyjąć, że w cyklu mieszanym Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD zużyje 10 l/100km. Nabywca luksusowej terenówki z silnikiem benzynowym powinien przygotować się na 13 l/100km.

Portal e-petrol.pl podaje, że litr benzyny kosztuje średnio 4,59 zł, natomiast litr oleju napędowego - 4,31 zł. Pokonanie stu kilometrów Jeepem Grand Cherokee z benzynowym silnikiem 3.6 V6 kosztuje więc ok. 60 zł. Na analogiczną podróż wersją z silnikiem Diesla wydamy 43 zł.

Na każdych stu kilometrach możliwe jest zaoszczędzenie 17 zł. 8500 zł, które trzeba było dołożyć do diesla, zwróci się na dystansie 50 tysięcy kilometrów. W przypadku samochodu klasy Jeepa Grand Cherokee to zwykle kwestia 2-3 lat eksploatacji.

Fot. Kacper RogacinNa rynku wtórnym największym wzięciem cieszą się SUV-y z silnikami diesla. Jeep Grand Cherokee z motorem 3.0 V6 CRD powinien więc
Fot. Kacper Rogacin

Na rynku wtórnym największym wzięciem cieszą się SUV-y z silnikami diesla. Jeep Grand Cherokee z motorem 3.0 V6 CRD powinien więc mniej stracić na wartości od analogicznie wyposażonego egzemplarza z benzynowym Pentastar 3.6 V6 oraz szybciej znaleźć nowego właściciela.

Na realne oszczędności trzeba będzie poczekać nieco dłużej. Składka ubezpieczeniowa za droższego diesla będzie wyższa. Więcej mogą kosztować też przeglądy, ale naprawdę istotnych dysproporcji należy spodziewać się po pokonaniu 150-200 tys. km, kiedy w dieslu konieczna może być wymiana filtra cząstek stałych czy regeneracja wtryskiwaczy bądź turbosprężarki.

Wybierając silnik, trzeba pamiętać o też specyfice napędu benzynowego i wysokoprężnego. Drugi z wymienionych nie przepada za jazdą w cyklu miejskim. Wolniej osiąga temperaturę roboczą, więc nagrzanie wnętrza zajmie dłuższą chwilę. Na krótkich odcinkach utrudnione, albo wręcz niemożliwe, staje się wypalenie sadzy gromadzonej w filtrze DPF. Kto regularnie przemierza niewielkie dystanse, powinien poważnie zastanowić się nad silnikiem benzynowym, który na zimno pracuje ciszej i bardziej kulturalnie oraz posiada mniej skomplikowany osprzęt.

O osiągi nie trzeba się martwić. Współczesne turbodiesle jeżdżą bardzo sprawnie. Jeep Gran Cherokee z motorem 3.0 V6 CRD osiąga „setkę” w 8,2 sekundy i rozpędza się do 202 km/h. Wersja z benzynowym Pentastar 3.6 V6 uzyskuje nawet 208 km/h, a na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 8,3 s.

Fot. Kacper RogacinNa rynku wtórnym największym wzięciem cieszą się SUV-y z silnikami diesla. Jeep Grand Cherokee z motorem 3.0 V6 CRD powinien więc
Fot. Kacper Rogacin

Na rynku wtórnym największym wzięciem cieszą się SUV-y z silnikami diesla. Jeep Grand Cherokee z motorem 3.0 V6 CRD powinien więc mniej stracić na wartości od analogicznie wyposażonego egzemplarza z benzynowym Pentastar 3.6 V6 oraz szybciej znaleźć nowego właściciela.

Na rynku wtórnym największym wzięciem cieszą się SUV-y z silnikami diesla. Jeep Grand Cherokee z motorem 3.0 V6 CRD powinien więc mniej stracić na wartości od analogicznie wyposażonego egzemplarza z benzynowym Pentastar 3.6 V6 oraz szybciej znaleźć nowego właściciela.  

Wybór miedzy silnikiem benzynowym i turbodieslem do łatwych nie należy. W przypadku Jeepa Grand Cherokee decyzja jest wyjątkowo trudna. Rozsądek sugeruje zakup bazowej wersji Laredo z wysokoprężnym 3.0 V6 CRD o mocy 190 KM za 228 000 zł. Emocje rekomendują natomiast Overlanda z mocarnym 5.7 V8 HEMI (352 KM) za 311 100 zł bądź sportową wersję SRT za 6.4 V8 HEMI (468 KM) za 359 900 zł.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty