Jeep dla Ciebie: Reflektory biksenonowe. Czy podnoszą komfort i bezpieczeństwo?

(łs)
Fot. Kacper Rogacin
Fot. Kacper Rogacin
Najpopularniejszym źródłem światła dla reflektorów są niezbyt wydajne żarówki halogenowe. Znacznie doskonalszą alternatywą dla nich są reflektory ksenonowe. Czy mają także inne zalety?
Fot. Kacper Rogacin
Fot. Kacper Rogacin

Wewnątrz reflektora ksenonowego nie znajdziemy żarnika. Źródłem światła jest łuk elektryczny, który płonie między elektrodami umieszczonymi w bańce wypełnionej ksenonem i solami metali z grupy halogenów. Za emisję światła odpowiadają przylegające do obu elektrod stożki plazmy.

Strumień światła ksenonowego jest nawet dwukrotnie silniejszy od emitowanego przez żarówkę H7. Z kolei temperatura barwowa jest zbliżona do naturalnego światła.

Zaletą lampy ksenonowej jest też wysoka sprawność oraz żywotność szacowana na 1500-2000 godzin - trzykrotnie wyższa od obserwowanej w żarówkach halogenowych. Najpoważniejszy mankament w postaci kilkusekundowego czasu zapłonu rozwiązano, opracowując reflektory biksenonowe. Pracuje w nim jedna żarówka, a za zmianę świateł mijania na drogowe odpowiada błyskawicznie reagująca przesłona.

Aktualnie lampy ksenonowe są wyposażeniem wielu samochodów z górnej półki. Nie wymagają dopłaty m.in. w Jeepie Grand Cherokee. Wersje Laredo, Limiter i Overland otrzymują reflektory biksenonowe. Dla najdroższych odmian Summit i SRT przewidziano adaptacyjne reflektory biksenonowe.

Fot. Kacper Rogacin
Fot. Kacper Rogacin

Jakie korzyści płyną z ich obecności w samochodzie? Konstrukcja reflektora pozwala na ustanowienie bardzo wyraźnej granicy między światłem i cieniem, co  gwarantuje świetne oświetlenie drogi bez oślepiania innych kierowców. Warunkiem jest dobre ustawienie reflektora oraz utrzymanie jego klosza w czystości. Obie kwestie rozwiązano stosownymi przepisami, które obligują procentów samochodów do parowania „ksenonów” z mechanizmami samopoziomowania oraz wysokociśnieniowymi spryskiwaczami. Wspomniane reflektory adaptacyjne Jeepów Grand Cherokee w wersjach Summit oraz SRT poprawiają doświetlenie zakrętów – kierunek padania wiązki światła jest skorelowany z wychyleniem kierownicy.

Wszystko to sprawia, że nocna jazda samochodem z reflektorami biksenonowymi jest przyjemniejsza i bardziej bezpieczna – pas drogi przed maską jest intensywnie doświetlony, a naturalna barwa i równomierne rozłożenie światła ogranicza zmęczenie wzroku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty