Jeep Grand Cherokee (1999 – 2004)

Samochody / Testy

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Liczba odwiedzin: 74063

Jeep Grand Cherokee to auto uniwersalne. Z fasonem pokonuje kamieniste bezdroża i z godnością prezentuje się przed operą.

 

Nadwozie

 Fot. Wojciech Kołatek

Jeep Grand Cherokee był produkowany z jednym rodzajem nadwozia – kombi. Auto, z charakterystycznym żebrowanym grillem z przodu i dużym prześwitem, wygląda potężnie i agresywnie. To wrażenia zewnętrzne. Wsiadając do środka przenosimy się do komfortowej limuzyny. Tapicerka  z weluru lub skóry, drewnopodobne wstawki, wszędzie elektryczne przyciski, deska rozdzielcza uporządkowana i elegancka. Na wygodnych fotelach siedzi się wysoko. Z tyłu także nie brakuje miejsca, choć pasażer w środku ma trochę mniej wygodne siedzisko (poza wersją najdroższą). Imponującą pojemność ma bagażnik – 1105 l, a koło zapasowe umieszczone jest po pod podłogą.

 

Grand Cherokee prowadzi się dobrze, na szosie i w mieście. Świetnie radzi sobie także w trudnych warunkach drogowych, nie pozbawiając jednocześnie podróżujących komfortu. Fot. Wojciech Kołatek Cherokee ma samonośne nadwozie. Zastosowanie sztywnych osi, zawieszonych na wahaczach, zwiększa terenowe możliwości auta. Pomaga w tym także przekładnia redukcyjna – w normalnych warunkach drogowych napędzane są tylne koła, przód jest dołączany.

 

Silniki  

 

W Grand Cherokee montowano do wyboru dwa silniki benzynowe i jeden diesel. Jednostki benzynowe to 6-cylindrowy o pojemności 4 l i mocy 190 KM oraz 8-cylindrowy o pojemności 4,7 l i mocy 220 lub 258 KM (w zależności od rocznika auta i modelu). Diesel 2,7 l  z mocą 193 KM, rodem z Mercedesa, zastąpił silnik 3,1 l/140 KM (roczniki 1999 i 2000). Wszystkie jednostki napędowe są trwałe, ale wadą benzynowych jest duże zużycie paliwa. Dlatego też spora część aut jeżdżących w Polsce ma zasilanie gazem. Nie warto jednak na tym Fot. Jeep oszczędzać – zestrojenie układów sterujących wtryskiem musi być wykonane profesjonalnie. W przeciwnym wypadku grożą częste wizyty w serwisie i wydatki.  

 

Eksploatacja

 

Jeep Grand Cherokee drugiej generacji wszedł do sprzedaży wiosną 1999 r. Model został udoskonalony i producent postarał się, aby usunięto mankamenty występujące w Grand Cherokee pierwszej generacji.

Po polskich drogach jeżdżą auta pochodzące z europejskiej fabryki w Grazu i z rynku amerykańskiego. Wersje europejskie mają twardsze zawieszenia, wzmocnione skrzynie biegów i trochę inne regulacje silników. Generalnie są to samochody trwałe i mało awaryjne.

Fot. Jeep Decydując się na zakup warto zapoznać się z historią auta. Jeżeli pochodzi ono z polskiej sieci sprzedaży, musi być książka serwisowa z wszystkimi wpisami. Ich brak może sugerować chałupnicze naprawy, a w konsekwencji większe wydatki nowego właściciela. Oglądając auto, należy przyjrzeć się od spodu zderzakom, karoserii – czy nie ma zbyt dużo wgnieceń lub zadrapań. Dzięki temu będziemy mogli się dowiedzieć, jak dużo auto było eksploatowane w terenie. Warto też sprawdzić stan tarcz i okładzin hamulcowych.

Masa samochodu powoduje, że dość szybko zużywają się końcówki drążków kierowniczych, sworznie przednich wahaczy. Zdarzają się też wycieki oleju na uszczelnieniu połączenia silnika z przekładnią, drobne usterki instalacji elektrycznej. W wersjach amerykańskich bywają częstsze awarie skrzyń biegów.

 

Jeep Grand Cherokee nie jest autem terenowym. Choć ma możliwość dołączania napędu, to czy właściciel tak eleganckiego samochodu zdecyduje się na pokonywanie wertepów, pamiętając o długości auta, jego plastikowych zderzakach, braku osłon, itp.? Niewielu jest takich desperatów. Dlatego niech Jeep Grand Cherokee pozostanie dużym, bezpiecznym kombi, dającym komfort jazdy i w razie potrzeby radzącym sobie wyśmienicie w trudnych warunkach drogowych. 

 

Wady:

- wysokie koszty eksploatacji,

- trudności z odsprzedażą auta.

 

Zalety:

- bogate wyposażenie,

- komfort podróżowania,

- trwałe silniki.

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

1998 – pierwsza prezentacja II generacji Jeep Grand Cherokee

1999 – początek sprzedaży modelu na wiosnę,

2001 – wprowadzenie silnika 2.7 CRD (w miejsce 3.1 TD)

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

1999

2000

2001

2002

2003

2004

4.0

49,7-54,9

43,0-54,0

49,9-59,9

49,9-75,0

52,0-82,8

65,0-87,9

4.7

47,9-62,0

49,9-71,0

55,7-74,9

59,8-85,0

75,9-123,0

85,0-139,0

3.1 TD

59,9-62,9

57,9-64,7

62,5-89,9

-

-

-

2.7 CRD

-

-

77,9

82,9-105,5

-

111,8-129,0

*  na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

4.0

 4,7

2,7 CRD

 Liczba cylindrów

6

8

5

Pojemność skokowa (cm³)

3956

4701

2688

Moc (KM/obr./min.)

197/4600

220/4800

163/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min.)

312/3000

390/3200

400/1800

Prędkość maksymalna (km/h)

189

196

190

Przyspieszenie 0-100 km (s)

10,9

8,3

11,2

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

12,2/22,3

13,0/22,3

8,1/12,5

Opony

225/75 R16; 235/70 R17; 246/70 R16; 235/65 R17

Zbiornik paliwa (l)

78

Objętość bagażnika (dm³)

1105/2060

Średnica zawracania (m)

11,1

Rozstaw osi (cm)

269

Rozstaw kół przód/tył (cm)

151/151

Długość/szerokość/wysokość (cm)

461/184/176

Masa własna (kg)

1860

2000

1940

Masa całkowita (kg)

2425

2495

2505

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • DominikWarszawa
    • ceny sa absolutnie nieaktualne, teraz jeepa mozna kupic za 20 tysiecy z roku 99
    • kierowca autobusu
    • Za 20 tys. to kupisz - ale zloma na kolach... Niestety.
    • hehe (gość)
    • no teraz juz kupisz ;) witamy w 2012 ;)
    • Senger (gość)
    • zamierzam kupić jeep 4.0 lub 4.7 benzyna w tabeli nie ma dużej różnicy spalania po między dwoma silnikami hmm mam się kierować tymi wartościami spalania czy nie >??
    • gregor (gość)
    • witam! mam pytanie,moze ktos wie. motorr 2.7 CRD a dokladniej rozrzad w tym motorze jest na pasku,czy na lancuszku.zamiezram kupic Jeepa Grand Cherokee 2004r.ale cena zaczyna sie od 10,000EUR Pozdrawiam!!!
    • Don Blokers (gość)
    • Witam A SIlniki Diesla w jeppach sa bardzo wytrzymale? zrobi miliona? pozdrawiiiiam
    • gelo (gość)
    • siema koledzy mam jeepa z konca 2000r na co zwracac uwage w tym aucie bo jestem nowy
    • Raf (gość)
    • Moi drodzy jeżeli jeep to tylko v8 od 9 lat tylko jeepem się poruszam z miła chęcia podziele sie wiedza moj nr gg 797555.
    • Gnom (gość)
    • W 2012 nadal za 20 tys. można kupić jedynie jeżdżącą bombę ( z opóźnianym zapłonem jeśli ma się szczęście ). Jak nie wydasz ok. 26 tys. tylko 20 to szykuj od razu te 6 tysi na naprawy i wymiany na pierwszy miesiąc... Jeep to nie zabawka - trzeba mieć grosza żeby to bydle utrzymać żeby jeździło na drogach i w terenie bezproblemowo... Ale jak zadbasz o nie to już tylko przyjemność ... :D
    • ng (gość)
    • Gnom widze, że chyba też masz problem ze sprzedażą Jeepa :) moj znajomy kupil 6 lat temu za 40 tys i dzisiaj uważa, że jest wart 30 tys. tylko, że nie ma kupca od roku. Niestety te auta ciężko sprzedać. Można wystawiać i za 35 tys, ale jak ktoś chce naprawdę sprzedać to i poniżej 20 tys. zejdzie. Co do ceny to gdyby wszystko było tak proste, że im droższy tym lepszy to oczywiście byłoby pięknie. Niestety tak nie jest.
    • Zbysior (gość)
    • Kupiłem ponad miesiąc temu Jeep Grand Cherokee limited 4.0 z 2002 za 19 tys. + wymiana olejów na dedykowane + 2X końcówki drążka + teleskopy maski i klapy, pozostał mi do wymiany tyko tłumik końcowy ( problemy z dostępnością do 4.0 ) i komputer pokładowy ( wyświetla tylko temperaturę ) Poświęciłem tydzień na polerowanie lakieru reflektorów i czyszczenie wnętrza, wymieniłem też emblematy na nowe, Jeep jest teraz jak nowy, poprzedni właściciel nie poznałby swojego autka. Koszt dodatkowy to coś ponad 3 tys. Więc wszystko zamknęło się w niecałe 23 tys., za bardzo fajne i wygodne auto. Spalanie po wymianie olejów spadło z 17 do 12 l benzyny 98 + dodatek do czyszczenia wtrysków, ( jazda spokojna w cyklu mieszanym sporo więcej trasy ), teraz silnika prawie nie słychać i zaczął chodzić równo, mosty, szczególnie tylny ucichły. To mój czwarty amerykaniec, z czego trzy mam na stanie, Jeep i Cadillac Eldorado cabrio doprowadzone na cacy, Chrysler czeka na wiosnę.
    • wladi (gość)
    • Zbysior, wszystko oki ,tylko dlaczego lejesz do niego benzynę 98 ? Ja co prawda mam silnik 4,7 l. ale gdzieś wyczytałem, że nawet 95 ma trochę za dużo oktanów. Jak to jest faktycznie?
    • krzysiek (gość)
    • witam a ja dzisiaj kupiłem jeepa 4.7 2002r z gazem ma 167 tyś i jest w naprawdę świetnym stanie poprzedni właściciel naprawdę o niego dbał prawdziwy pedant to był 4 jaki oglądałem i ciężko trafić dobrą sztukę w okolicach 20 tyś ja dałem 25 i jest naprawdę wart każdej złotówki , zrobiłem nim 600 km wracając do domu i nie jestem zmęczony musiałem tylko przyzwyczaić do tego bujania na zakrętach , w spalaniu nie liczyłem na mało ale jak na razie zmieściłem się w 15 ale myślę że w mieście to trzeba będzie przygotować 20 ale pomimo to samochód jest świetny i trochę nim pośmigam tym bardziej że idzie zima ,
    • goRZ (gość)
    • jak to jest z tym dołączanym napędem, można go dołączyć i jeździć tak po drogach czy to tylko tryb w teren ?
    • Komentarz usunięty
    • FOTELE JEEP GRAND CHEROKIEE 2003 (gość)
    • Witam może posiada ktoś do sprzedania fotele do Jeep Grand Cherokee z 2003 r czarna skóra?
    • Jeepnięty świeżak :) (gość)
    • Zamierzam zakupić granda Overland 2.7 crd z 2003r. Warto? Dajcie znać czy mega awaryjny jest ten silnik. Jaki jest koszt pakietu starowego-wymiana wszystkich filtrow i olei... Z gory dzx !
    • siwy (gość)
    • ja mam jeep grand cherokee z 2000 roku z silnikiem 4.7 benzyna z gazem jezdzi swietnie na bezynie jak i na gazie faktyczne spalanie u cyklu mieszanym to 15 do 17 litrow mysle ze to calkiem dobze

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!