Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeep Grand Cherokee (1999 – 2004)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek
Fot. Wojciech Kołatek
Jeep Grand Cherokee to auto uniwersalne. Z fasonem pokonuje kamieniste bezdroża i z godnością prezentuje się przed operą.

 

 

Nadwozie

 

Fot. Wojciech Kołatek
Fot. Wojciech Kołatek

Jeep Grand Cherokee był produkowany z jednym rodzajem nadwozia – kombi. Auto, z charakterystycznym żebrowanym grillem z przodu i dużym prześwitem, wygląda potężnie i agresywnie. To wrażenia zewnętrzne. Wsiadając do środka przenosimy się do komfortowej limuzyny. Tapicerka  z weluru lub skóry, drewnopodobne wstawki, wszędzie elektryczne przyciski, deska rozdzielcza uporządkowana i elegancka. Na wygodnych fotelach siedzi się wysoko. Z tyłu także nie brakuje miejsca, choć pasażer w środku ma trochę mniej wygodne siedzisko (poza wersją najdroższą). Imponującą pojemność ma bagażnik – 1105 l, a koło zapasowe umieszczone jest po pod podłogą.

 

Grand Cherokee prowadzi się dobrze, na szosie i w mieście. Świetnie radzi sobie także w trudnych warunkach drogowych, nie pozbawiając jednocześnie podróżujących komfortu.

Fot. Wojciech Kołatek
Fot. Wojciech Kołatek

Cherokee ma samonośne nadwozie. Zastosowanie sztywnych osi, zawieszonych na wahaczach, zwiększa terenowe możliwości auta. Pomaga w tym także przekładnia redukcyjna – w normalnych warunkach drogowych napędzane są tylne koła, przód jest dołączany.

 

Silniki  

 

W Grand Cherokee montowano do wyboru dwa silniki benzynowe i jeden diesel. Jednostki benzynowe to 6-cylindrowy o pojemności 4 l i mocy 190 KM oraz 8-cylindrowy o pojemności 4,7 l i mocy 220 lub 258 KM (w zależności od rocznika auta i modelu). Diesel 2,7 l  z mocą 193 KM, rodem z Mercedesa, zastąpił silnik 3,1 l/140 KM (roczniki 1999 i 2000). Wszystkie jednostki napędowe są trwałe, ale wadą benzynowych jest duże zużycie paliwa. Dlatego też spora część aut jeżdżących w Polsce ma zasilanie gazem. Nie warto jednak na tym

Fot. Jeep
Fot. Jeep

oszczędzać – zestrojenie układów sterujących wtryskiem musi być wykonane profesjonalnie. W przeciwnym wypadku grożą częste wizyty w serwisie i wydatki.  

 

Eksploatacja

 

Jeep Grand Cherokee drugiej generacji wszedł do sprzedaży wiosną 1999 r. Model został udoskonalony i producent postarał się, aby usunięto mankamenty występujące w Grand Cherokee pierwszej generacji.

Po polskich drogach jeżdżą auta pochodzące z europejskiej fabryki w Grazu i z rynku amerykańskiego. Wersje europejskie mają twardsze zawieszenia, wzmocnione skrzynie biegów i trochę inne regulacje silników. Generalnie są to samochody trwałe i mało awaryjne.

Fot. Jeep
Fot. Jeep

Decydując się na zakup warto zapoznać się z historią auta. Jeżeli pochodzi ono z polskiej sieci sprzedaży, musi być książka serwisowa z wszystkimi wpisami. Ich brak może sugerować chałupnicze naprawy, a w konsekwencji większe wydatki nowego właściciela. Oglądając auto, należy przyjrzeć się od spodu zderzakom, karoserii – czy nie ma zbyt dużo wgnieceń lub zadrapań. Dzięki temu będziemy mogli się dowiedzieć, jak dużo auto było eksploatowane w terenie. Warto też sprawdzić stan tarcz i okładzin hamulcowych.

Masa samochodu powoduje, że dość szybko zużywają się końcówki drążków kierowniczych, sworznie przednich wahaczy. Zdarzają się też wycieki oleju na uszczelnieniu połączenia silnika z przekładnią, drobne usterki instalacji elektrycznej. W wersjach amerykańskich bywają częstsze awarie skrzyń biegów.

 

Jeep Grand Cherokee nie jest autem terenowym. Choć ma możliwość dołączania napędu, to czy właściciel tak eleganckiego samochodu zdecyduje się na pokonywanie wertepów, pamiętając o długości auta, jego plastikowych zderzakach, braku osłon, itp.? Niewielu jest takich desperatów. Dlatego niech Jeep Grand Cherokee pozostanie dużym, bezpiecznym kombi, dającym komfort jazdy i w razie potrzeby radzącym sobie wyśmienicie w trudnych warunkach drogowych. 

 

Wady:

- wysokie koszty eksploatacji,

- trudności z odsprzedażą auta.

 

Zalety:

- bogate wyposażenie,

- komfort podróżowania,

- trwałe silniki.

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

1998 – pierwsza prezentacja II generacji Jeep Grand Cherokee

1999 – początek sprzedaży modelu na wiosnę,

2001 – wprowadzenie silnika 2.7 CRD (w miejsce 3.1 TD)

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

1999

2000

2001

2002

2003

2004

4.0

49,7-54,9

43,0-54,0

49,9-59,9

49,9-75,0

52,0-82,8

65,0-87,9

4.7

47,9-62,0

49,9-71,0

55,7-74,9

59,8-85,0

75,9-123,0

85,0-139,0

3.1 TD

59,9-62,9

57,9-64,7

62,5-89,9

-

-

-

2.7 CRD

-

-

77,9

82,9-105,5

-

111,8-129,0

*  na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

4.0

 4,7

2,7 CRD

 Liczba cylindrów6

8

5

Pojemność skokowa (cm³)

3956

4701

2688

Moc (KM/obr./min.)

197/4600

220/4800

163/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min.)

312/3000

390/3200

400/1800

Prędkość maksymalna (km/h)

189

196

190

Przyspieszenie 0-100 km (s)

10,9

8,3

11,2

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

12,2/22,3

13,0/22,3

8,1/12,5

Opony

225/75 R16; 235/70 R17; 246/70 R16; 235/65 R17

Zbiornik paliwa (l)

78

Objętość bagażnika (dm³)

1105/2060

Średnica zawracania (m)

11,1

Rozstaw osi (cm)

269

Rozstaw kół przód/tył (cm)

151/151

Długość/szerokość/wysokość (cm)

461/184/176

Masa własna (kg)

1860

2000

1940

Masa całkowita (kg)

2425

2495

2505

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty