Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Nowy Jeep Grand Cherokee  ma unowocześnioną sylwetkę, stały napęd na wszystkie koła i prestiż, za który trzeba zapłacić.
Fot. Ryszard Polit: Nowy Jeep Grand Cherokee ma unowocześnioną sylwetkę, stały napęd na wszystkie koła i prestiż, za który trzeba zapłacić.
Jeep, duma Ameryki i synonim pojazdu terenowego, został doprowadzony do perfekcji. Grand Cherokee jest taki, jakiego pragną tłumy - duży i silny.

Jeep, duma Ameryki i synonim pojazdu terenowego, został doprowadzony do perfekcji. Grand Cherokee jest taki, jakiego pragną tłumy - duży i silny.

Fot. Ryszard Polit: Nowy Jeep Grand Cherokee  ma unowocześnioną sylwetkę, stały napęd na wszystkie koła i prestiż, za który trzeba zapłacić.
Fot. Ryszard Polit: Nowy Jeep Grand Cherokee ma unowocześnioną sylwetkę, stały napęd na wszystkie koła i prestiż, za który trzeba zapłacić.

 

Niewiele samochodów amerykańskich zostało zaakceptowanych przez Europejczyków. Do wyjątków należy Jeep Grand Cherokee, który podoba się po obu stronach Oceanu, a na rynek europejski jest produkowany w fabryce w Austrii. Obecna odmiana Grand Cherokee debiutowała w tym

Fot. Ryszard Polit: Silnik wysokoprężny ma 6 cylindrów i z pojemności 3,0 l osiąga moc 218 KM. Jeep jest więc dość szybki, mimo automatycznej skrzyni
Fot. Ryszard Polit: Silnik wysokoprężny ma 6 cylindrów i z pojemności 3,0 l osiąga moc 218 KM. Jeep jest więc dość szybki, mimo automatycznej skrzyni przekładniowej.

roku, jest to więc pojazd całkiem nowy. Jeździliśmy autem napędzanym wysokoprężnym silnikiem o pojemności 3,0 l. 

 

Cechy szczególne

 

W Jeepie Grand Cherokee po mistrzowsku połączono cechy aut amerykańskich i europejskich. Pojazd robi wrażenie dużego, jak przystało na samochód amerykański, ale w

Fot. Ryszard Polit: Siedzenia przednie są wygodne i przesuwane elektrycznie. Dla wysokich osób za mało jest miejsca nad głową.
Fot. Ryszard Polit: Siedzenia przednie są wygodne i przesuwane elektrycznie. Dla wysokich osób za mało jest miejsca nad głową.

rzeczywistości jego długość wynosi 475 cm - tyle co w Fiacie Croma. Po przekręceniu kluczyka zapłonu fotel kierowcy samoczynnie przysuwa się do kierownicy, co przywodzi na myśl skojarzenia z amerykańskim luksusem. Fotele przednie i tylna kanapa są bardzo wygodne i mają długie siedziska. Miejsca na nogi jest pod dostatkiem, brakuje nieco przestrzeni nad głową, co jest jedynym mankamentem wnętrza. W nowym Cherokee tablicę przyrządów zaprojektowano w europejskim

Fot. Ryszard Polit: Z tyłu miejsca jest sporo.
Fot. Ryszard Polit: Z tyłu miejsca jest sporo.

stylu, z odczytem wskazań nie ma najmniejszych kłopotów. Bagażnik o pojemności 978 l jest bardzo duży.  

 

Silnik

 

Do napędu pojazdu służy 6-cylindrowy silnik wysokoprężny w układzie V, który z pojemności 3,0 l osiąga 218 KM. Silnik z 4 zaworami w każdym cylindrze zasilany jest układem common rail z najnowocześniejszymi piezoelektrycznymi wtryskiwaczami i doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Jednostka napędowa współpracuje z przekładnią automatyczną z możliwością ręcznej zmiany biegów. Podczas spokojnej jazdy w mieście zużycie paliwa nie

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów zaprojektowana w europejskim stylu jest czytelna.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów zaprojektowana w europejskim stylu jest czytelna.

przekracza 14 l, co wydaje się wynikiem do zaakceptowania. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Nieczęsto można spotkać samochód, który tak jak Jeep świetnie daje sobie radę z nierównościami naszych dróg.

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów zaprojektowana w europejskim stylu jest czytelna.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów zaprojektowana w europejskim stylu jest czytelna.

Wynika to z dużych kół jezdnych (obręcz 17 cali), umiejętnie zestrojonego zawieszenia i jego konstrukcji. Z przodu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, a z tyłu oś sztywną prowadzoną 5 drążkami. Dzięki stałemu napędowi na obie osie i seryjnym systemom wspomagającym, w tym elektronicznej kontroli stabilności toru jazdy ESP, szybka jazda w zakrętach wydaje się pewniejsza, chociaż praw fizyki i tak nie da się zmienić.

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 978 l. Pod podłogą umieszczono schowek.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 978 l. Pod podłogą umieszczono schowek.

Biorąc pod uwagę wyżej położony środek ciężkości pojazdu, należy uznać, że Jeep ma dobre własności jezdne podczas jazdy po asfalcie. Na bezdroża przygotowano układ Quadra-Drive II, który w sposób ciągły przenosi moment obrotowy na wszystkie koła i wyposażony jest w 3 mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu. W zależności od chwilowej potrzeby dowolny 

Fot. Ryszard Polit: Otwierana szyba umożliwia wkładanie małych przedmiotów do bagażnika bez podnoszenia tylnej pokrywy.
Fot. Ryszard Polit: Otwierana szyba umożliwia wkładanie małych przedmiotów do bagażnika bez podnoszenia tylnej pokrywy.

mechanizm różnicowy może być automatycznie zablokowany w celu umożliwienia dalszej jazdy. W rzeczywiście trudnym terenie można włączyć dźwignią przełożenie terenowe (z reduktorem). Można to zrobić, gdy pojazd stoi w miejscu lub porusza się z prędkością nie większą niż 5 km/h. Przy elektronicznie sterowanej konstrukcji przeniesienia napędu i automatycznej skrzyni przekładniowej Jeep całkiem nieźle radzi sobie w terenie.

Fot. Ryszard Polit: Włączanie napędu terenowego dźwignią.
Fot. Ryszard Polit: Włączanie napędu terenowego dźwignią.

Auto może pokonywać brody do 50 cm głębokości.

 

Podsumowanie

 

Jeep Grand Cherokee to dość szybkie i komfortowe auto. Nawet automatyczna zmiana przełożeń odbywa się błyskawicznie i bez szarpnięć, co podnosi i tak wysoki komfort jazdy. Wydaje się, że nowy Grand Cherokee ma szansę odnieść sukces sprzedaży wśród tych nabywców, którzy mają do wydania 205 300 zł. Bogate wyposażenie seryjne i dumny napis Jeep na masce całkowicie rekompensują ten wydatek. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

V6/24

Pojemność skokowa (cm3):

2987

Moc maksymalna (KM/obr/min):

218/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

510/1600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,0

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

7,6

Prędkość maksymalna (km/h):

200

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,4

Pojemność bagażnika (dm3):

978

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

78

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

8,6/13,1

Długość x szerokość x wysokość (cm):

475 x 187 x 178

Rozstaw osi (cm):

278

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/7

Cena zalecana przez generalnego importera (zł):

205 300

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Duża ilość miejsca we wnętrzu, duży bagażnik.  

Silnik

****

 Duża elastyczność, niski poziom drgań.

Poziom hałasu

b.d.

 

Hamulce

***

Droga hamowania Gnard Cherokee jest dłuższa od drogi hamowania Mercedesa ML 320 CDI. 

Dynamika

****

Wystarczająca dynamika.

Zużycie paliwa

****

Umiarkowane zużycie paliwa, w mieście na poziomie 14 l/100 km.

Nowoczesność konstrukcji

*****

Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.

Wyposażenie podstawowe

*****

Bogate wyposażenie seryjne. 

 

Wyposażenie seryjne:

Jeep Grand Cherokee Laredo
    

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS/ASR

S/S

Ukłąd kontroli stabilności toru jazdy ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja manualna

S

Elektrycznie regulowane fotele przednie

S

Tempomat/komputer pokładowy

S/S

Radio CD

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty