Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeździć tak, aby oszczędzać paliwo

Zbigniew Próchniak
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Kontroluj stan opon, sprawdzaj ciśnienie, dbaj o silnik, umiejętnie zmieniaj biegi, a w twoim portfelu zostanie więcej pieniędzy.

 

Producenci aut zachwalają swoje oszczędne marki. Stacje paliw zachęcają do kupna supermieszanek. Tymczasem, chociaż ceny paliw ostatnio spadły, ciągle wydajemy za dużo na paliwo. Co zatem zrobić, by za utrzymanie samochodu płacić mniej? Sposobów na mniejsze spalanie paliwa jest tak wiele, że każdy kierowca ma własne metody i chętnie udziela porad.

 

Nie trzeba wcale zmieniać stylu jazdy na ślamazarny, nie trzeba drastycznie ograniczać prędkości, rezygnować ze słuchania w aucie muzyki czy korzystania z klimatyzacji.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Płynna jazda

 

Wiadomo: silnik pracujący na wyższych obrotach zużywa więcej paliwa. Jednak nowoczesne samochody z wtryskiem zapewniają zdecydowanie lepszą ekonomikę pracy silnika, a zastosowane w nich systemy sprawiają, że warto zmieniać bieg na wyższy, gdy tylko to możliwe, najlepiej już przy 2,5 tys. obrotach na minutę.

 

Rozpędzajmy samochód płynnie, bez niepotrzebnego szarpania. Lepiej dodać więcej gazu na wyższym biegu, niż kręcić silnik na wyższych obrotach.

 

Ruszanie z piskiem kół naprawdę nie sprawi, że pojedziemy szybciej. To nie dynamiczne przyspieszenia i hamowania, lecz płynność jazdy i przewidywanie zdarzeń (np. spodziewana zmiana świateł na skrzyżowaniu), jest się podstawą oszczędności.

 

Pastylki do baku

 

Amerykańskie ulepszacze paliwa z serii MPG przyczyniają się do znaczącej redukcji spalania w silnikach spalinowych. Standardowo sprzedaje się je w formie pastylek (do samochodów osobowych) oraz jako płyn lub granulat, który dodaje się do większych ilości paliwa (np. cystern, beczek, baków w samochodach ciężarowych).

 

Pastylka MPG nie zmienia składu paliwa, lecz tworzy bardzo cienką warstwę katalityczną w komorze spalania, która służy jako katalizator i przyczynia się do skuteczniejszego i bardziej ekonomicznego spalania paliwa. Pastylki można dodawać do benzyny, oleju napędowego, biodiesla i do mieszanki składającej się z etanolu i benzyny.

 

Producenci tych pastylek gwarantują oszczędności wynoszące od 7 do 14 proc. Kierowcy stosujący te pastylki najczęściej zmniejszają zużycie paliwa o około 10 proc., a są i tacy, którym udaje się zaoszczędzić aż 20 proc.

 

Produkty MPG przyczyniają się także do redukcji składników toksycznych w spalinach. Zwłaszcza emisja dwutlenku węgla spada o blisko 70 proc.

Jeździć tak, aby oszczędzać paliwo

 

W bagażniku

 

Jeżeli używasz bagażnika jako przewoźnego magazynu dla rzeczy niepotrzebnych, przy dystrybutorze zapłacisz dodatkową opłatę za ich przewóz.

 

Na zużycie paliwa wpływa też zmiana aerodynamiki pojazdu. Bagażniki na narty lub rowery mogą zwiększyć zużycie paliwa o blisko 10-15 proc. Ponieważ efekt ten zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości, zaleca się, aby mając jakikolwiek bagaż na dachu, nie jechać szybciej niż 130 km/h.

 

Kilka rad

 

1. Nie zapominaj o regularnych przeglądach samochodu. Prawidłowe wyregulowanie silnika daje - zdaniem fachowców - do 4 proc. oszczędności w zużyciu paliwa.

2. Dobierz opony do modelu samochodu zgodnie z zaleceniem producenta. Zmniejszenie oporów na drodze ograniczy zużycie paliwa nawet o blisko 15 proc.

3. Kontroluj ciśnienie w oponach. Sprawdź zalecenia producenta. Zbyt niskie ciśnienie spowoduje, że zużycie paliwa wzrośnie nawet o 10 proc.

4. Używaj oleju odpowiedniego dla twojego samochodu. Zgodny z zaleceniami producenta dobór oleju sprawi, że zużycie paliwa zmniejszy się o 1-2 proc.

5. Nie przepłacaj za paliwo. Jeżeli silnik jest dostosowany do benzyny 95-oktanowej, nie ma sensu tankowanie benzyny 98-oktanowej. Średnio 15 proc. kierowców niepotrzebnie przepłaca za droższą benzynę czy ropę.

6. Prowadź samochód płynnie i spokojnie. Agresywna jazda, częste i nagłe zmiany biegów, gwałtowne przyspieszanie i szybka jazda sprawiają, że auto potrzebuje nawet o 20 proc. paliwa więcej.

7. Kiedy czekasz przed przejazdem kolejowym, zgaś silnik. W najnowszych modelach wyłączenie silnika już na sześć sekund powoduje oszczędności.

8. Nie przeciążaj samochodu. Z badań niemieckich ekspertów z ADAC (Allge-meine Deutsche Automobil-Club) wynika, że dołożenie 100 kg do ciężaru pojazdu może spowodować po przejechaniu 100 km wzrost zużycia paliwa od 0,2 do 0,6 l.

9. Poszerzaj swoją wiedzę. Najwięcej informacji o oszczędzaniu paliwa, a zwłaszcza o stacjach, na których można taniej zatankować, znajdziesz na stronach internetowych. Polecam stronę: www.stacjebenzynowe.pl
.

 

Poradnik dla oszczędnego kierowcy

 

Kierowcy, którzy chcą szukać większych oszczędności paliwowych, mogą sięgnąć do książki "Tania jazda samochodem" Lecha Baczyńskiego zawierającej 98 praktycznych porad. Przybliża ona zasady konserwacji pojazdu, poprawną strategię jazdy i pokazuje inne, mniej rozpowszechnione sposoby pozwalające mniej wydawać na paliwo. Według autora kierowca wydający na paliwo 400 zł miesięcznie, jeśli zastosuje się do wskazówek zawartych w książce, może zaoszczędzić nawet 576 zł rocznie, czyli ok. 12 proc.

 

Po lekturze tego poradnika będziemy wiedzieli:

- W jakich porach dnia lub tygodnia najbardziej opłaca się tankować.

- Jak internet może ci pomóc zaoszczędzić na kosztach zakupu paliwa.

- Jak jedna niewielka część w samochodzie, gdy nie działa prawidłowo, powoduje wzrost zużycia paliwa nawet o 10 proc.

- Jakie elementy samochodu należy dokładnie wyregulować (najlepiej w autoryzowanym serwisie), aby zaoszczędzić na spalaniu.

- Jakiej substancji dolewać do baku, by płacić mniej za paliwo.

- Jak dbać o koła, by zmniejszyć spalanie.

 

Czytelnik otrzyma też dostęp do specjalnej strony internetowej, na której znajdzie informacje, porady i adresy stron, dzięki którym zaoszczędzi jeszcze więcej. Poradnik wydała gliwicka spółka Złote Myśli.

 

Ile palą na 100 km (silnik 1,4 l)

 

1. Honda City

5,61 l

2. Honda Jazz

5,74 l

3. Mazda 2

5,85 l

4. Nissan Micra

5,90 l

5. Audi A2

5,90 l

6. Citroen C3

6,11 l

7. Fiat Idea 

6,14 l

8. Renault 9 

6,21 l

9. Citroen C2 

6,23 l

10. Fiat Punto 

6,30 l

11. Citroen Saxo 

6,34 l

12. Peugeot 207 

6,34 l

13. Fiat Albea 

6,35 l

14. Peugeot 206 

6,42 l

15. Dacia Logan 

6,44 l

16. VW Polo 

6,45 l

17. Citroen AX 

6,48 l

18. Hyundai i30 

6,49 l

19. Nissan Note 

6,53 l

20. Seat Ibiza 

6,59 l

21. Peugeot 106 

6,61 l

22. Opel Meriva 

6,65 l

23. Renault Thalia

6,65 l

24. Hyundai Accent 

6,69 l

25. Skoda Fabia 

6,70 l

26. Seat Cordoba 

6,73 l

27. Fiat Stilo 

6,73 l

28. Kia cee’d 

6,73 l

29. Citroen Xsara 

6,73 l

30. Renault Clio 

6,75 l

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty