Golf siódmej generacji zadebiutował w 2012 roku i powstał na płycie podłogowej MQB, wykorzystanej przy produkcji m.in. Audi A3, Skody Octavii i Seata Leona. VIII generacja Golfa zapowiadana jest na 2019 rok, więc teraz przyszedł czas na kurację odmładzająca aktualnego modelu. Jak można się było spodziewać – nie oznacza ona rewolucji. Konstruktorzy porównali ten samochód do popularnego od lat, klasycznego utworu muzycznego – koncepcja się nie zmienia, a jego kolejne wersje to tylko różne wykonania tej samej muzyki. Patrząc na zmodernizowaną, siódmą odsłonę niemieckiego klasyka, nasuwa się inne muzyczne porównanie – stylistycznie jest to płyta z największymi przebojami znanego zespołu. Przód nadal przypomina szóstą generację, charakterystyczny trzeci słupek jest bliski wersji znanej z czwartej generacji, a wnętrze nawiązuje nieco do popularnej w Polsce „trójki”. Proste? A jednak od lat udaje się tylko firmie z Wolfsburga. Bo Golf to ciągle najchętniej kupowany samochód w Europie! Od 1974 roku niemiecki koncern sprzedał na całym świecie ponad 32 mln egzemplarzy modelu, który ma tez na swoim koncie prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2013.
Trzeba przyznać, że pomimo niewielkiego zakresu modyfikacji samochód wygląda ciekawiej. Auto ma zmienione zderzaki, wyposażono je w nowe reflektory ze zintegrowanymi światłami typu LED do jazdy dziennej, poszerzone lampy przeciwmgielne oraz większy wlot powietrza do silnika. W tym miejscu trzeba dodać, że Volkswagen postawił na technologię LED, rezygnując ze świateł biksenonowych, za to w podstawowej wersji dostępne będą reflektory halogenowe. Z kolei tylne lampy mają teraz inną grafikę, a układ wydechowy został zintegrowany ze zderzakiem
Więcej zmian wprowadzono w kabinie. Na środkowej konsoli w podstawowej odmianie zamontowano 6,5-calowy wyświetlacz, natomiast w topowej znalazł się ekran Discovery Pro o przekątnej aż 9,5 cala. Jednocześnie nie ma na nim żadnych pokręteł, lecz jedynie przyciski plus/minus do regulacji dźwięku oraz klawisze na kierownicy. Można również podłączyć smartfon za pomocą interfejsów Android Auto, Apple CarPlay oraz Mirror Link, dzięki czemu nie ma kłopotu z uruchamianiem na dużym ekranie aplikacji, które są do tego przystosowane. Niestety, kolejna nowość – system obsługi gestami ręki działa tylko podczas obsługi radia i do tego nie zawsze poprawnie. Wygodniej więc obsługiwać te funkcje w tradycyjny sposób. Za dopłatą dostępny będzie także Virtual Cockpit z wyświetlaczem o rozmiarze 12,3 cala, znany już z Passata czy Tiguana.
W palecie silników podstawową jednostką będzie benzynowy silnik 1,0 l o mocy 85 KM. 3-cylindrowa jednostka, znana już chociażby ze Skody Octavii, całkiem nieźle radzi sobie z ważącym ponad tonę autem, utrzymując średnie zużycie paliwa na poziomie 5,5-6 l na 100 km (wg danych producenta 4,8 l). Oczywiście w tym przypadku o bardziej dynamicznej, sportowej jeździe nie może być tu mowy, za to już niedługo zadebiutuje mocniejszy, całkowicie nowy, benzynowy silnik o pojemności 1,5 l, mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm dostępnym w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. Golf z tym silnikiem, który zużywa średnio 4,9 l/100 km, pojawi się w Polsce pod koniec marca i dopiero wtedy poznamy jego cenę. Latem do sprzedaży trafi słabsza, 130-konna wersja silnika 1.5 (spalanie 4,6 l/100 km), a obie jednostki wyposażono w system dezaktywacji dwóch cylindrów, co pozwala obniżyć zużycie paliwa. Jeśli więc silnik pracuje pod małym obciążeniem, wyłącza dwa środkowe cylindry. Przy czym zmiana ta jest właściwie niezauważalna dla kierowcy. Nowe jednostki systematycznie będą zastępować stosowane dotąd silniki 1.4 o tej samej mocy.
[page_break]
W przypadku benzynowych wersji, w zależności od rodzaju silnika, nadal będą oferowane 5- (tylko z nowym 3-cylindrowym 1.0) lub 6-stopniowe manualne skrzynie biegów, a opcjonalnie 7-stopniowe dwusprzęgłowe przekładnie. W przypadku diesli, 5-biegowa skrzynia manualna to standard z silnikami 1.6 TDI o mocy 90 lub 115 KM. Z kolei z jednostką 2.0 TDI może współpracować 6-stopniowy automat, a opcjonalnie będzie dostępna 7-biegowa skrzynia DSG.
Na liście wyposażenia Golfa znalazło się szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Są to m.in. adaptacyjny tempomat wraz z funkcjami włączającymi awaryjne hamowanie w niebezpiecznych sytuacjach, ale także system rozpoznawania znaków drogowych, utrzymywania pasa ruchu, czy też wykrywania aut znajdujących się w martwym polu bocznych lusterek. Kompaktowy Volkswagen jest też pierwszym samochodem w segmencie, który wyposażono w system wspomagania jazdy w korku. Samochód potrafi sam przyspieszać i hamować, a także utrzymywać pas ruchu i odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu do prędkości 60 km/h. Z pewnością do prawdziwie autonomicznej jazdy co nieco mu jeszcze brakuje, ale jest to już duży krok w tym kierunku.
A jakie wrażenie robi zmodernizowany Golf podczas jazdy? Wygodne fotele kierowcy i pasażerów w obu rzędach siedzeń zapewniają przyjemną podróż, podobnie jak zawieszenie, już tradycyjnie w tym modelu, będące udanym kompromisem pomiędzy komfortem, a znakomitym trzymaniem się drogi. Kierowcy pomaga także precyzyjny układ kierowniczy i dość intuicyjna obsługa urządzeń pokładowych. Nowy silnik 1.5 TSI okazuje się dynamiczny i cichy w całym zakresie prędkości obrotowych. Autem w tej wersji jeździ się płynnie i sprawnie wyprzedza, a konstruktorom udało praktycznie wyeliminować zjawisko tzw. turbodziury. Manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach działa precyzyjnie i jest dobrze dopasowana do charakterystyki jednostki napędowej.
Na plus Golfa przemawia więc wygodna i przestronna kabina, nowoczesne systemy wspomagające oraz dobrze dobrane silniki. Słabe punkty to szwankujący system obsługi gestami i dość wysoka cena.
Auto można już zamawiać u polskich dilerów Volkswagena. Ceny zaczynają się od 66 990 zł za wersję z trzydrzwiowym nadwoziem i silnikiem 1.0 TSI/85 KM. Z kolei za najtańszego diesla 1.6 TDI/90 KM trzeba zapłacić 78 190 zł. Wersje z pięciodrzwiowym nadwoziem są droższe o 1740 zł.
Wybrane dane techniczne VW Golfa VII i konkurentów:
Marka/model | VW Golf VII Trendline | Ford Focus Trend | Opel Astra V |
Cena (zł) | 68 730 | 65 090 | 59 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4255/1799/1492 | 4358/1823/1484 | 4419/1814/1510 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1549/1521 | 1559/1549 | 1544/1558 |
Rozstaw osi (mm) | 2620 | 2648 | 2685 |
Masa własna (kg) | 1131 | 1201 | 1373 |
Pojemność bagażnika (l) | 380/1270 | 363/1148 | 370/1235 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 55 | 60 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 999 | 1596 | 1399 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przód | przód | przód |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/5 | manualna/5 | manualna/5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 85/5000 | 85/6000 | 100/6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 175/2000-3000 | 141/2500 | 130/4300 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 11,9 | 14,9 | 13,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 170 | 185 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,8 | 5,9 | 5,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 108 | 136 | 128 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?