Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kary za spaliny, czyli droższe samochody

(ip)
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w Unii Europejskiej samochody będą mogły emitować co najwyżej 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Przekroczenie limitu będzie kosztowało 35 euro za każdy gram od każdego pojazdu. W 2015 r. będzie to już 95 euro.

 

Decyzję dotyczącą limitów emisji spalin podjęła Komisja Europejska. To kolejny krok w walce o ochronę środowiska. Restrykcyjnym ograniczeniom sprzeciwiali się niemieccy producenci samochodów. Chcieli oni, aby cięższe auta mogły wydzielać więcej CO2 i żeby kary były niższe. Koncerny z Włoch i Francji sugerowały jak najmniejsze odchylenia od przyjętego limitu i szybko rosnące kary.

 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Ostatecznie Komisja zaproponowała, by nowy limit emisji był uśrednioną wartością dla całej floty samochodów. Koncerny będą też mogły łączyć się w grupy, np. Porsche mogłoby wtedy obliczać swoją średnią razem z producentem małych aut, dzięki czemu obniżyłoby poziom emisji dwutlenku węgla.

 

Zdaniem przedstawicieli producentów, nowe przepisy dotyczące CO2 mogą przyczynić się do znacznego zwiększenia cen samochodów, średnio nawet o 1000 - 1500 euro (ok. 3600 - 5400 zł).

 

- Wdrożenie technologii pozwalających na ograniczenie emisji dwutlenku węgla jest coraz bardziej kosztowne, szczególnie w przypadku aut z silnikami diesla. Bardziej rygorystyczne normy skończą się zapewne podwyżkami cen samochodów - mówi Jakub dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

 

Dziś sprzedawane w Europie auta emitują średnio ok. 160 g CO2 na kilometr. W Polsce średnia wynosi 155 g/km. Różnica jest wynikiem nieco innej struktury sprzedaży (większy udział samochodów mniejszych).

 

W rankingu segmentów najmniejszą średnią ważoną emisję CO2 mają samochody klasy mini (136 g/km) i małe (139 g/km). Najwięcej dwutlenku do atmosfery wylatuje z rur aut luksusowych (251 g/km), sportowych (217 g/km) i terenowych (213 g/km), co związane jest z większymi pojemnościami ich silników i większym zużyciem paliwa. Średnia dla modeli zasilanych benzyną wynosi 157 g/km, a dla diesli 152 g/km.

 

Źródło: Samar

 

Modele o największej emisji CO2

L.p.

Model

Pojemność silnika

Typ paliwa

Moc

Średnia emisja

1.

Hummer H2

6,2

Benzyna

398

512

2.

Mercedes klasy M

6,2

Benzyna

510

392

3.

Maybach 57

6,0

Benzyna

612

390

4.

Maybach 62

6,0

Benzyna

612

390

5.

Mercedes klasy R

6,2

Benzyna

510

387

6.

Cadillac Escalade

6,2

Benzyna

409

383

7.

Jeep Grand Cherokee

6,1

Benzyna

420

381

8.

Porsche Cayenne

4,5

Benzyna

340

380

9.

Porsche Cayenne

4,5

Benzyna

450

378

10.

Porsche Cayenne

4,5

Benzyna

521

378

Modele o najmniejszej emisji CO2

L.p.

Model

Pojemność silnika

Typ paliwa

Moc

Średnia emisja

1.

Smart Fortwo

0,8

Diesel

45

88

2.

Smart Fortwo

0,8

Diesel

45

88

3.

Mini Cooper

1,6

Diesel

110

104

4.

Toyota Prius

1,5

Hybryda

78

104

5.

Citroen C1

1,0

Benzyna

68

109

6.

Honda Civic

1,3

Hybryda

95

109

7.

Peugeot 107

1,0

Benzyna

68

109

8.

Toyota Aygo

1,0

Benzyna

68

109

9.

Mini Clubman

1,6

Diesel

110

109

10.

Fiat 500

1,3

Diesel

75

111

Źródło: Samar

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty