Wszyscy znamy Kię Cee'd, bliźniaka Hyundai'a i30 zaprojektowanego i produkowanego na Słowacji. To kompaktowe auto
zaprezentowano w roku 2006, wspierając jego debiut aktywną akcją promocyjną, nawiązującą do siedmioletniej gwarancji. Cee'd pierwszej generacji stał się więc poważnym graczem w polskim segmencie C, szczególnie, że niewiele można mu było zarzucić od strony konstrukcji i wykonania, a użytkownicy nie wskazywali na jakieś istotne wady eksploatacyjne.
W tym roku przedstawiono auto drugiej generacji, nazywane „całkowicie nową Kią Cee'd”. To przesada, bo samochód opiera się nadal na tej samej platformie, z jednym z największych w klasie rozstawem osi, wynoszącym 2650 mm. Tym razem jednak postawiono na bardziej przyciągającą oko stylizację, sugerującą sportowy charakter. Całość uzupełnia znany już od roku 2010 i charakterystyczny dziś dla wszystkich samochodów Kia przód w stylu „pyska tygrysa”. Także wewnątrz kabiny postanowiono zrezygnować z nadmiernej stylizacyjnej skromności pierwszej generacji, na szczęście niczego zbytnio nie udziwniając.
Wersja kombi nie różni się bardzo od „zwykłego” hatchbacka, dzieląc z nim wszystkie rozwiązania mechaniczne. Gdy chodzi o budowę nadwozia, zmianie uległo poszycie dachu, boki i tylne boczne oraz piąte drzwi. Całość jednak znacznie (o 195 mm w stosunku do hatchbacka) wydłużono, a więc kombi ma teraz długość aż 4505 mm (o 35 mm więcej niż kombi poprzedniej generacji). Dołożono starań, by owo wydłużenie samochodu nie wydawało się sztuczne, więc gdy spojrzymy na nową Cee'd kombi z tyłu, układ lamp oraz piątych drzwi sugeruje, że jest to właściwie całkiem zgrabny, choć dość długi hatchback, z dynamicznie wznosząca się linią bocznych okien. Nic dziwnego, że w oficjalnej nomenklaturze pojawia się określenie „Sportswagon”, które pod względem stylizacji nie jest wcale naciągane.
Sam bagażnik ma pojemność 528 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń pojawia się płaska przestrzeń o pojemności (do dachu) 1664 l. Pod unoszoną podłogą bagażnika znajdziemy płaskie schowki na drobne pakunki, a dopiero pod nimi znajduje się wnęka mieszcząca dojazdowe koło zapasowe. W kabinie kombi jest dokładnie tyle miejsca co w hatchbacku i pasażerowie tylnych siedzeń nie będą, ze względu na duży rozstaw osi, narzekać na ciasnotę. Ponadto wersja ta ma nieco wyżej poprowadzoną linię dachu, co daje trochę więcej miejsca na głowy (z przodu o 21 mm).
Wspominaliśmy, że Cee'd kombi dzieli z hatchbackiem wszystkie silniki i skrzynie biegów. Nie spodziewajmy się jednak w tym względzie bardzo wielu możliwości. Koncern Hyundai/Kia jest mistrzem w racjonalizowaniu oferty, więc przedstawia jedynie to, co interesuje największą grupę odbiorców. Na rynku polskim dostępne są dwa wolnossące silniki benzynowe, 1.4 MPI i 1.6 GDI (ten drugi z bezpośrednim wtryskiem) o mocy odpowiednio 100 i 135 KM oraz trzy jednostki wysokoprężne, CRDI 1.4 o mocy maksymalnej 90 KM i 1.6 VGT o mocy 110 lub 128 KM. Wszystkie silniki oferowane są z sześciobiegowymi skrzyniami biegów, manualnymi, lub klasycznym automatem (dla turbodiesli 1.6), względnie nowym automatem dwusprzęgłowym DCT z tzw. suchymi sprzęgłami (dla 1.6 GDI).
Warto dodać, że pierwsza przymiarka koncernu Hyundai/Kia do automatycznej skrzyni dwusprzęgłowej DCT wypada pozytywnie - przekładnia zmienia biegi płynnie i w rozsądnych momentach, a choć nie jest może tak szybka jak np. DSG Volkswagena, to w sumie działa prawidłowo.
Auto dysponujące z przodu zawieszeniem kolumnowym MacPherson opartym na ramie pomocniczej, a z tyłu niezależnym wielodrążkowym też na ramie pomocniczej, zachowuje się na drodze bardzo poprawnie, ale jest zdecydowanie bardziej
komfortowe niż „sportowe”. Ładowność kombi w niektórych wersjach silnikowych i wyposażenia wydaje się natomiast zbyt mała, bo waha się od ok. 500 do nawet tylko 400 kg. Z drugiej strony podkreślić należy wzorowe wyciszenie zarówno układu jezdnego, który nawet na solidnych dziurach nie odpowiada żadnymi niepokojącymi uderzeniami i hałasami, jak też silników których, gdy traktowane są łagodnie, prawie nie słychać.
Osobnym rozdziałem jest zużycie paliwa Kii Cee'd - tu mamy do czynienia ze zjawiskiem, które staje się już typowe dla aut z niewielkimi, downsizingowanymi silnikami. Znormalizowane zużycia podawane przez producenta są niskie (w granicach 6,3 l/100 km dla silnika benzynowego i 5,1 l/100 km dla wysokoprężnego), tyle tylko, nie zawsze jeździmy „o kropelce”. Nawet przy dość spokojnym podróżowaniu planować musimy zużycia o ok. dwa litry na 100 km wyższe, a jeżeli nam się będzie spieszyć... nawet turbodiesel przekroczy 10 l/100 km. Na szczęście Kia umieszcza w swoim prospekcie stosowną informację na ten temat, podając, że norma, a realne życie to dwie różne sprawy.
Na koniec wspomnijmy o wyposażeniu Cee'd Sportswagona. Producent przewiduje aż cztery poziomy (S, M, L, XL), ale trzeba podkreślić: nawet w odmianie podstawowej otrzymamy wszystkie elementy wyposażenia bezpieczeństwa (6 poduszek, ABS/ESP i kilka innych), oraz istotne funkcje użytkowe, na które liczymy w samochodzie kombi. Zaś za wszystko co stanowi o szeroko pojętym komforcie trzeba będzie dopłacić, wybierając wyższą wersję i dodatkowe opcje.
Najtańszego Cee'da kombi kupimy za 53 000 zł, najdroższa wersja benzynowa kosztuje 83 500 zł, zaś wysokoprężna 89 500 zł.
Wybrane dane techniczne Kii Cee’d Sportwagon i konkurentów:
marka/model | Kia Cee'd Sportwagon 1.6 GDI 6b. wersja L | Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo Start/Stop wersja LT+ | Golf Vartiant 1.4 TSI 122 KM wersja Comfortline |
Cena (zł) | od 73 000 | od 71 000 zł | od 76 600 |
typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5d | kombi / 5d | kombi / 5d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4505/1780/1470 (1485) | 4675/1797/1484 (1521) | 4534/1781/1504 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1549/1557 | 1544/1558 | 1535/1508 |
rozstaw osi (mm) | 2650 | 2685 | 2578 |
masa własna (kg) | ok. 1400 | 1405 | 1394 |
pojemność bagażnika (l) | 528 - 1642 | 500 - 1478 | 505 - 1495 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 | 60 | 55 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | benzyna bezłowiowa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
typ silnika | wolnossący z wtryskiem bezpośrednim DOHC 16V | turbodoładowany z wtryskiem pośrednim, DOHC 16V | turbodoładowany z wtryskiem bezpośrednim, DOHC 16V |
pojemność (cm3) | 1591 | 1364 | 1390 |
liczba cylindrów | R4 | R4 | R4 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 135/6300 | 140/6000 | 122/5000 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 165/4850 | 200/1850 - 4900 | 200/2500 - 4000 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 10,2 | 9,5 | 9,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 192 | 200 | 201 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 6,3 l/100km | 5,7 | 6,3 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 141 | 134 | 146 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?