Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kia Picanto 1.0

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia, to wyposażenie wymagające dopłaty
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia, to wyposażenie wymagające dopłaty
Pierwszy upragniony samochód najczęściej jest mały i tani. Dobrze, żeby jeszcze był niezawodny. Kia Picanto wydaje się spełniać te wymagania.

 

Premiera Picanto odbyła się na targach we Frankfurcie w 2003 roku. Już na starcie koreański maluch nie miał łatwego zadania. Kilka miesięcy wcześniej pojawiła się Panda. Włosi wysoko ustawili poprzeczkę, a Fiat do tej pory zajmuje najwyższą pozycji w segmencie. Czy Kia Picanto ma wystarczająco dużo atutów, aby nadal stawiać czoło konkurencji?  

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia, to wyposażenie wymagające dopłaty
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia, to wyposażenie wymagające dopłaty

 

Cechy szczególne

 

Rocznie z taśmy produkcyjnej w koreańskim mieście Suhsan zjeżdża ok. 150 tys. aut, z czego jedna trzecia dociera na rynek europejski. Na zachodzie dużym zainteresowaniem cieszą się dobrze wyposażone modele z silnikiem diesla. My testowaliśmy podstawową wersję z benzynowym silnikiem 1,0 l.

 

Oprócz niewielkich wymiarów i niebanalnych kształtów jej największą zaletą ma być niska cena - 32 590 zł. Niestety, w zamian otrzymamy bardzo ubogie wyposażenie.

 

Stylistyka koreańskiego auta sugeruje, że Kia postawiła na oryginalność. Duża atrapa chłodnicy i schodząca ku tyłowi linia dachu, to ukłon w stronę większych samochodów kompaktowych.

 

Dynamiczna sylwetka nadwozia nie da się raczej pomylić z żadnym z obecnie produkowanych samochodów. W tanim z założenia aucie, którego długość nie przekracza 3,5 metra nie należy się spodziewać ekstrawagancji. Tym bardziej cieszy fakt, że koreańskim stylistom udało się osiągnąć ponadprzeciętny efekt.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Białe pasy na oryginalnym lakierze nawiązują do sportowej edycji modelu Picanto Cup
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Białe pasy na oryginalnym lakierze nawiązują do sportowej edycji modelu Picanto Cup

 

Wnętrze Picanto nie jest już tak oryginalne. Widać, że tu konstruktorzy musieli skrupulatnie liczyć wydatki. Prosty wzór tablicy zegarów i środkowej konsoli jest za to bardzo ergonomiczny. Przyciski są duże i znajdują się w odpowiednich miejscach. Mankamentem jest typowy dla aut koreańskich twardy plastik, którym wykończono wnętrze.

 

Silnik

 

Benzynowa jednostka o mocy 61 KM, jest jedną z najsłabszych w tym segmencie. Producent deklaruje, że Picanto 1,0 l przyspiesza od 0 do 100 km/h w 15,7 sekundy., co nie wpływa korzystnie na wrażenia np. podczas ruszania spod świateł na skrzyżowaniu.

Technologia trzech zaworów na cylinder zapewnia jednak bardzo niskie zużycie paliwa. Na trasie auto potrafi spalić niespełna 4,5 l benzyny na każde 100 km.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze, choć nieco surowe jest zaprojektowane ergonomicznie
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze, choć nieco surowe jest zaprojektowane ergonomicznie

 

Wrażenia z jazdy

Od auta o mocy 61 KM nie można wymagać zbyt wiele. Słaby silnik nie jest w stanie dostarczyć kierowcy mocnych wrażeń. Picanto oferuje jednak wiele innych zalet. Największą z nich jest wysoki komfort podróży, osiągnięty głównie za sprawą dużej ilości miejsca we wnętrzu, zarówno z przodu jak i z tyłu. Oczywiście jak na auto tej klasy.

 

Przestrzeń pasażerską wykorzystano do maksimum. Brakuje za to regulacji wysokości fotela kierowcy i poziomej regulacji kierownicy.

 

W Kia znajdziemy sporo półek i kieszeni na drobne przedmioty. Gorzej wygląda bagażnik. Mimo że koło zapasowe zastąpiono zestawem naprawczym, a sam bagażnik ma podwójne dno, jego pojemność to zaledwie 157 l.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik nie jest najmocniejszą stroną Picanto, dużo lepiej prezentuje się przedział pasażerski
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik nie jest najmocniejszą stroną Picanto, dużo lepiej prezentuje się przedział pasażerski

 

Zawieszenie jest kolejnym elementem wpływającym na komfort.  Zamontowane z przodu kolumny MacPhersona i oś skrętna z tyłu, zostały tak zestrojone, aby auto pewnie trzymało się drogi i nie ucierpiała na tym wygoda pasażerów.

 

Podsumowanie

 

Picanto z pewnością należy do najciekawszych aut w swojej klasie. Duża ilość miejsca we wnętrzu, ergonomiczna deska rozdzielcza, wyskoki komfort jazdy i oszczędny silnik,  to największe zalety małej Kii.

 

Daleka podróż z koreańskiej fabryki nie pozostaje bez wpływu na ostateczną cenę, która i tak pozostaje atrakcyjna. Kolejnym argumentem przemawiającym za Picanto jest bezawaryjność potwierdzona wysoką, piątą pozycją w brytyjskim niezależnym rankingu niezawodności Warranty Direct.

 

Wybrane dane techniczne Kia Picanto 1.0

 

Typ silnika

Benzynowy, rzędowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/12

Pojemność skokowa (cm3):

999

Moc maksymalna (KM/obr/min):

61/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

86/2900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

15,7

Prędkość maksymalna (km/h):

150

Pojemność bagażnika (l):

157/882

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

4,4/5,9

Długość x szerokość x wysokość (cm):

349,5x140x148

Rozstaw osi (cm):

237

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/6

Cena (zł):

32 590

 

Wybrane wyposażenie seryjne**Kia Picanto 1.0 City**

 

Poduszki powietrzne

         1

Układ ABS

         S

Układ ESP

         -

Wspomaganie układu kierowniczego

         -

Centralny zamek

         -

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

       -/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

         -

Klimatyzacja

      3500 zł

Lakier metalizowany

      1200 zł

Radioodtwarzacz z CD

         -

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

****

Wygospodarowano sporo miejsca dla pasażerów ale bagażnik jest mały

Silnik

**

Silnik pracuje równo, jedyną jego wadą jest słaba dynamika

Poziom hałasu

***

Dźwięki pochodzące z silnika dobrze wyciszono, hałas przy dużych prędkościach jest wywołany gorszym dopasowaniem uszczelek drzwi  

Zużycie paliwa

*****

Baz zarzutu

Wyposażenie

**

Skromne, choć przy tak niskiej cenie nie można wymagać więcej

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty