Kia Picanto 1.1 CRDi

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Kia Picanto to niewielkie auto, które szczególnie dobrze sprawdza się w miejskich warunkach.
Fot. Maciej Pobocha: Kia Picanto to niewielkie auto, które szczególnie dobrze sprawdza się w miejskich warunkach.
Na przykładzie Kii Picanto CRDi sprawdzaliśmy czy warto zainteresować się małym autem z silnikiem diesla.
Sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi rośnie w Polsce z roku na rok. Czy warto zainteresować się małym autem z dieslem sprawdzaliśmy na przykładzie Kii Picanto CRDi.
Fot. Maciej Pobocha: Kia Picanto to niewielkie auto, które szczególnie dobrze sprawdza się w miejskich warunkach.
Fot. Maciej Pobocha: Kia Picanto to niewielkie auto, które szczególnie dobrze sprawdza się w miejskich warunkach.

 

Jedną z podstawowych zalet wysokoprężnych jednostek napędowych jest niższe niż w przypadku silników benzynowych zużycie paliwa. Główną "wadę" stanowi wyższa cena diesli. Tymczasem właśnie cena jest na naszym rynku nadal najważniejszym kryterium branym pod uwagę przy zakupie pojazdów, szczególnie tych niewielkich. Kilka tysięcy złotych, które trzeba dołożyć, aby jeździć dieslem, to znaczny procent całości wydawanych na samochód pieniędzy. Czy te kilka tysięcy warto dołożyć kupując Picanto CRDi zamiast

Fot. Maciej Pobocha: Samochód dostępny jest tylko z nadwoziem 5-drzwiowym. Zaletą wersji z silnikiem diesla jest niskie zużycie paliwa.
Fot. Maciej Pobocha: Samochód dostępny jest tylko z nadwoziem 5-drzwiowym. Zaletą wersji z silnikiem diesla jest niskie zużycie paliwa.

"benzyniaka"?

 

Cechy szczególne

 

Kia Picanto to jedno z najmniejszych aut oferowanych w Polsce. Z założenia przeznaczone jest raczej dla mieszkańców miast, którzy docenią jego niewielkie wymiary poruszając się w korkach czy szukając miejsca parkingowego. Pod tym względem Kia spełni ich oczekiwania. Ci, którzy postanowią wybrać się Picanto w dłuższą podróż, mogą narzekać na niewielką pojemność bagażnika wynoszącą 157 l. Można ją co prawda zwiększać składając oparcie lub oparcie i siedziska dzielonej asymetrycznie tylnej kanapy, ale skutkiem będzie konieczność zmniejszenia ilości pasażerów.

Fot. Maciej Pobocha: Prostota – to cecha najlepiej określająca wnętrze Picanto. Jakość plastików nie jest najgorsza, chociaż pewne zastrzeżenia może
Fot. Maciej Pobocha: Prostota – to cecha najlepiej określająca wnętrze Picanto. Jakość plastików nie jest najgorsza, chociaż pewne zastrzeżenia może budzić spasowanie elementów z nich wykonanych.

Na przednich siedzeniach miejsca nie brakuje, chociaż fotele mogłyby być lepiej wyprofilowane. Z tyłu zdecydowanie brakuje miejsca na nogi - osoby o wzroście 180 cm dotykają kolanami oparć przednich nawet, gdy te nie są specjalnie daleko odsunięte. Plusem jest dość duża ilość przestrzeni nad głowami.

 

Silnik 

 

Turbodoładowana, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,1 l z systemem common rail rozwija moc 75 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 155 Nm dostępny jest od 1900 do 2750 obr/min. Chcąc w miarę dynamicznie przyspieszać nie można pozwolić na zmniejszenie obrotów poniżej

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 157 l. Można ją zwiększać składając oparcie lub oparcie i siedziska tylnej kanapy.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 157 l. Można ją zwiększać składając oparcie lub oparcie i siedziska tylnej kanapy.

tej dolnej wartości. Silnik staje się wówczas bardzo ospały. Jednostka napędowa zaczyna pracować głośno przy ok. 3400 obr/min.

 

Wrażenia z jazdy
 

 

Zawieszenie Kii Picanto to jedno z najprostszych rozwiązań stosowanych obecnie w samochodach osobowych. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. W połączeniu z niewielkim rozstawem osi i kół skutkuje to słabym tłumieniem nierówności nawierzchni. Warto o tym pamiętać na naszych drogach i zmniejszać prędkość nie chcąc po pierwsze uszkodzić zawieszenia, a po drugie narazić siebie i pasażerów na

Fot. Maciej Pobocha: Wyższym osobom siedzącym z tyłu będzie brakować miejsca na nogi. Przestrzeni nad głową jest wystarczająco dużo.
Fot. Maciej Pobocha: Wyższym osobom siedzącym z tyłu będzie brakować miejsca na nogi. Przestrzeni nad głową jest wystarczająco dużo.

nieprzyjemne wstrząsy. Mimo, że z danych technicznych wynika, że przyspieszanie od 0 do 100 km/h zajmuje Picanto 1.1 CDRi 16 sekund, to rozpędzanie na wyższych biegach trwa odczuwalnie krócej niż ma to miejsce w przypadku małej Kii z silnikiem benzynowym 1,1 l. Jest to zasługą wyższego maksymalnego momentu obrotowego diesla. Dzięki dość dużym lusterkom bocznym widoczność do tyłu jest dobra. Wyższym kierowcom może nieco przeszkadzać zbyt niskie położenie kierownicy. Nawet przy maksymalnym jej wychyleniu w górę (standardowo oferowana regulacja wysokości położenia) zdarza się zahaczanie jej kolanami. Zegary o prostej stylistyce są czytelne. Dźwignia skrzyni biegów pracuje dość precyzyjnie, chociaż w testowanym przez nas egzemplarzu występowały problemy z "wrzuceniem" wstecznego.

 

Podsumowanie

 

Kia Picanto to niewielki samochód miejski i w takim charakterze spisuje się dobrze. Wyposażona w wysokoprężny silnik 1,1 l kosztuje jednak o 5400 zł więcej niż auto z tym samym wyposażeniem napędzane benzynową jednostką 1,1 l. Różnica w średnim zużyciu paliwa wynosi zaledwie 0,5 l na korzyść diesla, co raczej nie rekompensuje tak dużej rozpiętości cen. Zaletę stanowią lepsze czasy rozpędzania na wyższych biegach, dzięki czemu kierowca może czuć się bezpieczniej wyprzedzając inne pojazdy.

 

Wybrane dane techniczne Kia Picanto Optimum:

 

Typ silnika

Diesel

Ilość cylindrów/zaworów

3/12

Pojemność skokowa (cm3):

1120

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

155/1900-2750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

16,0

Prędkość maksymalna (km/h):

162

Pojemność bagażnika (l):

157

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

3,8/5,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):

350 x 160 x 148

Rozstaw osi (cm):

237

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena (zł):

43 290

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Wystarczająca ilość miejsca z przodu, mało przestrzeni na tylnej kanapie, szczególnie na nogi pasażerów.

Silnik

***

Czasy rozpędzania na wyższych biegach zadowalające, ale ogólnie cechuje go przeciętna dynamika.

Poziom hałasu

***

Do 3400 obr/min niezbyt głośno, przeszkadzać mogą hałasy dobiegające z układu zawieszenia. 

Zużycie paliwa

*****

Niewielkie zużycie paliwa zasługuje na wyróżnienie.

Wyposażenie

****

Dość bogate wyposażenie.

 

Wyposażenie seryjne:

Kia Picanto Optimum

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Klimatyzacja manualna

S

Alarm

S

Czujniki cofania

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

-

Radioodtwarzacz CD

-

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty