Kia Pro_cee’d GT

Michał Kij
Kia Pro_cee’d GT, Fot: Kia
Kia Pro_cee’d GT, Fot: Kia
Jaki procent sportu zawiera nowe GT koreańskiej marki? I jaka domieszka jest właściwa? Nowy, limitowany model Kia kosztuje w Polsce 86 990 zł.

W salonach sprzedaży pojawiły się Kia cee’d i pro_cee’d w wersji GT. Wśród nich jest wyjątkowy wariant pro_cee’d Edition 1

Kia Pro_cee’d GT, Fot: Kia
Kia Pro_cee’d GT, Fot: Kia

. Cały nosi się w bieli, ożywianej czernią i czerwonymi dodatkami. Do Polski dotrze tylko 15 sztuk tej limitowanej serii, liczącej w Europie ogółem 500 aut. Każda oznaczona jest liczbą wybitą na podświetlanym progu. Egzemplarz z numerem jeden jest już zajęty. Jeździ nim hiszpański tenisista Rafael Nadal, którego Kia sponsoruje.

GT opracowane przez Kię wnosi więcej energii do zwykłego „życia samochodu”. Bezkompromisowo przestrzega tylko jednej zasady: komfort i walory praktyczne nie mogą być naruszone. Wzmocniony silnik zwiększa przyjemność z jazdy, a zmodyfikowane zawieszenie ma sprostać sportowym zapędom kierowcy. Lecz nigdy kosztem cech, które sprawiają, że Kia jest cenionym samochodem rodzinnym. Dowód? Siedmioletnia gwarancja obejmuje również wersję GT.

Samochód ten produkowany jest w słowackim zakładzie w Żylinie obok spokojniejszych pobratymców. Dzieli z nimi linię montażową oraz konstrukcję. Wyróżnia go silnik. Czterocylindrowy, benzynowy 1,6 GDI został wyposażony w dwuprzepływową turbosprężarkę (ang. twin-scroll). Dzięki niej wzrosła moc, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 265 Nm nie tylko jest większy, ale dostępny już od 1750 obr/min. Kia chętnie przyspiesza i jest elastyczna. Przełączanie biegów jest łatwe, a skok dźwigni krótki, ale jeśli kierowca nie ma ochoty zbyt często sięgać do drążka może być jednym z bardziej aktywnych uczestników ruchu na autostradzie nie zrzucając „szóstki”. Zawieszenie z twardszymi amortyzatorami i sztywniejszymi sprężynami śrubowymi oraz solidnym stabilizatorem z tyłu dość udanie godzi wygodę z poczuciem panowania

Kia Pro_cee’d GT, Fot: Kia
Kia Pro_cee’d GT, Fot: Kia

nad samochodem. GT porusza się na oponach Michelin 225/40R18, szerszych niż w innych odmianach cee’d i pro_cee’d.

Wrażenia z jazdy wzbogaca zmodyfikowany tłumik, który uwydatnia dźwięki w zakresie 1000-4000 obr./min, najbardziej użytecznym do szybkiego rozpędzania auta. Brzmienie benzyniaka GDI ma magiczną moc niektórych piosenek: prawa noga prostuje się i usztywnia.

Osiągi GT nie mają anonimowego oblicza. Samochód wyraźnie pokazuje, że start „od zera do setki” to jego specjalność, a zakręty to nie powód, aby zwalniać. Wlot powietrza ma nowy wzór, inaczej są osadzone reflektory. Na dole, w rogach spojlera lśnią światła LED do jazdy dziennej w formie „kostek lodu”. Oprawiono je w lśniące, czarne tworzywo, które po latach dominacji matu ma swoje pięć minut. W tylnym zderzaku są pionowe, czerwone kreski świateł, a pod nimi chromowane końcówki podwójnego wydechu. Spod osiemnastocalowych obręczy z lekkiego stopu wyglądają czerwone zaciski hamulców. Przód podkreśla u dołu czerwona kreska.

Dalszy ciąg znajdziemy wewnątrz. Przednie fotele Recaro, opracowane specjalnie do tego modelu mają brzegi z czarnej skóry, łączonej czerwonymi szwami. Identycznie udekorowano kierownicę i podłokietniki na drzwiach. Pedały mają aluminiowe

Kia Pro_cee’d GT, Fot: Kia
Kia Pro_cee’d GT, Fot: Kia

nakładki. Gdzieniegdzie widać emblemat GT. Jeden z nich widnieje na tajemniczym przycisku, na kierownicy z prawej strony.

Nie stawia on Kii w stan gotowości „do odpalenia”. Nie ma wpływu na osiągi. Zmienia wygląd „zegarów”. Pośrodku możemy mieć zwykły prędkościomierz lub pełniejsze dane: prędkościomierz cyfrowy, a wraz z nim wskaźnik chwilowego momentu obrotowego oraz ciśnienia doładowania.

W modelu GT Kia podąża śladem Golfa GTI. Wersje nadwoziowe są te same, a sposób uzyskania „sportowego stylu” podobny. Silnik jest słabszy, ale koszt zakupu niższy. Jednocześnie deklaracja producenta, że GT ma być szybka, ale praktyczna zbliża Kię do Forda Focusa ST, który jest dostępny tylko jako 5-drzwiowy hatchback lub kombi. Można by uznać, że w stosunku do rywali cee’d GT i pro_cee’d GT to „trzecie wyjście” i to w atrakcyjnej cenie. Tylko czy tam, gdzie rozsądek ustępuje emocjom liczą się koszty? Za pomocą GT Kia chce grać właśnie na uczuciach, bo rozsądku ci u niej dostatek, jak wskazują badania konsumenckie.

Wybrane dane techniczne Kia pro_cee'd i konkurenta:

Marka/modelKia pro_cee’d GT    Ford Focus ST   Volkswagen Golf GTI
Cena (zł) 86 990115 300  107 390
Typ nadwozia/liczba drzwi hatchback/3 hatchback/5hatchback/3 
Liczba miejsc 555
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość (mm)4310/1780/14304362/1823/14844268/1790/1442
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1545/1553 1544/15541538/1516
Rozstaw osi (mm)2650 26482631
Masa własna (kg)  13591362   1351
Pojemność bagażnika (l) 380/1318363/1148380/1270
Pojemność zbiornika paliwa (l)535550
Układ napędowy
Rodzaj paliwa  benzyna benzyna benzyna
Pojemność (cm3) 159120001984
Liczba cylindrów444
Napędzana oś  przednia przednia przednia 
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń ręczna/6 ręczna/6 ręczna/6
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min 204/6000250/5500220/4500-6200
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min  265/1750-4500360/1750  350/1500-4400
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)7,76,56,5
Prędkość maksymalna (km/h)230248246
Średnie spalanie (l/100 km)7,47,26
Emisja CO2 (g/km)171169139

 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kia Pro_cee’d GT - Motofakty

Wróć na motofakty.pl Motofakty