Auto o nazwie Pro_Cee'd pojawiło sie w ofercie Kii w roku 2007, czyli rok po debiucie Cee'd pierwszej generacji. Teraz, znowu
rok po zaprezentowaniu Cee'd drugiej generacji, pojawia się nowy Pro_Cee'd.
Ktoś mógłby pomyśleć, że przedrostek “pro” oznacza użytkową wersję popularnego koreańskiego hatchbacka. Jest jednak wręcz odwrotnie, bo za tą “profesjonalną” nazwą kryje się auto wyraźnie mniej użytkowe, a za to bardziej wysmakowane stylistycznie od swojego pięciodrzwiowego kuzyna. Pierwsza generacja Pro_Cee'd była po prostu trochę zewnętrznie przyozdobioną trzydrzwiową odmianą auta. Dziś prezentowany samochód nabiera już innego charakteru, a główny stylista koncernu Kia Peter Schreyer mówi, że jest on wyznacznikiem kierunku rozwoju stylistycznego aut tej marki.
Rzeczywiście, nowy Pro_Cee'd choć bez wątpienia wywodzi się od Kii Cee'd, ma bardziej cechy coupe niż hatchbacka. Warto wspomnieć, jak prostymi metodami to osiagnięto. Przede wszystkim, od strony mechanicznej, odmiany pięciodrzwiowa i trzydrzwiowa niczym się nie różnią.
Co zatem się zmieniło? Właściwie prawie całe poszycie nadwozia za słupkami A. Oczywiście najważniejszą zmianą są drzwi, znacznie dłuższe niż przednie w wersji pięciodrzwiowej. Słupek B znalazł się aż o 220 mm bardziej z tyłu, zatem wysiadanie w ciasnych miejscach parkingowych może być wyzwaniem. Inna jest też bardziej opadająca i obniżona o 40 mm linia dachu, inne są bardziej wydatne tylne błotniki, wyraźniejsze boczne przetłoczenie, forma tylnych bocznych okien i tylna pokrywa wraz z lampami zespolonymi. I właśnie dlatego nowy Pro_Cee'd wygląda przy hatchbacku jak usportowione coupe.
Dzięki długim drzwiom i dość wygodnie przesuwanym do przodu fotelom zajęcie miejsca na tylnych siedzeniach nie jest specjalnie trudne, a przestrzeni jest tam właściwie tyle samo co w aucie pięciodrzwiowym, czyli sporo. Ciut gorzej jest z widocznością – pasażer tylnej kanapy siedzi dość nisko, a “dynamicznie narysowane” boczne okna od wewnątrz wyglądają jak świetliki w mocno chronionym bunkrze. No ale trzydrzwiowe auta są dla kierowców, którzy rzadko wożą pełen komplet pasażerów.
Na plus zapiszemy lepiej wyprofilowane i prawie sportowo trzymające na boki fotele, oraz generalnie lepsze podstawowe wyposażenie. Wynika to z rezygnacji dla tego modelu z bazowej kompletacji “S”. Pro_Cee'd ma tylko trzy bogatsze wersje wyposażenia – M, L i XL. W poszukiwaniu sportowego charakteru nieco “utwardzono” zawieszenie (z przodu kolumny MacPherson, z tyłu wielowahaczowe), ale nie wpływa to na spadek komfortu jazdy.
Jest też jeden minus, istotny gdy musimy pojechać Pro_Cee'dem choć kawałek do tyłu. Okazuje się, że okno w pokrywie bagażnika choć jest, prawie nie daje możliwości obserwacji tego, co znajduje się za samochodem. Posługiwanie się lusterkami bocznymi też niewiele pomaga. Wśród obowiązkowego wyposażenia Pro_Cee'd powinny więc być czujniki parkowania tyłem, a najlepiej kamera cofania. Te pierwsze można zamówić za niewielką dopłatą także w najtańszej
(zasadniczo dość bogatej) wersji wyposażenia, niestety kamera cofania dostępna jest tylko w obu droższych wersjach i to razem z drogą opcjonalną nawigacją.
Pro_Cee'd dostępne jest na razie z prawie tą samą, dość skromną paletą silników co zwykły Cee'd. Dwa silniki benzynowe to 1.4 DOHC 16V/100 KM oraz 1.6 GDI (z bezpośrednim wtryskiem)/135 KM, a dwa turbodiesle to 1.4 CRDi/90 KM oraz 1.6 CRDi/128 KM. Wszystkie dostępne są z manualną skrzynią sześciobiegową, 1.6 GDI także z dwusprzegłową DCT (za 6000 zł), a 1.6 CRDi z klasycznym sześciobiegowym automatem (za 4000 zł).
Ze względu na sportowy wizerunek auta, a z drugiej strony sporą jego masę (od ok. 1190 do 1300 kg), na miejscu wydają się tylko obie najmocniejsze jednostki. Natomiast klienci oczekujący od Pro_Cee'd osiągów rzeczywiście na miarę wyglądu tego samochodu, będą musieli poczekać kilka miesięcy na ponad dwustukonną wersję GT.
Ceny obecnie dostępnych wersji Pro są właściwie takie same jak odpowiadających im odmian pięciodrzwiowych i wynoszą od 57 000 zł (1.4 DOHC, wyposażenie M), do 85 500 zł (1.6 CRDi, wyposażenie XL).
Wybrane dane techniczne Kii Pro_Cee'd I konkurentów:
marka/model | Kia Pro_Cee'd 1.6 GDI 6b. wersja L | Honda CR-Z Hybrid wersja S | VW Scirocco 1.4 TSI 122 KM |
Cena (zł) | od 67 990 | Od 93 400 zł | Od 85 690 |
typ nadwozia/liczba drzwi | coupe/3d | coupe/ 3d | coupe / 3d |
liczba miejsc | 5 | 2+2 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4310/1780/1430 | 4075/1740/1395 | 4256/1810/1404 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1549/1563 | 1520/1500 | 1570/1575 |
rozstaw osi (mm) | 2650 | 2425 | 2578 |
masa własna (kg) | ok. 1200 - 1300 | ok. 1200 | 1319 |
pojemność bagażnika (l) | 380 | 225 - 587 | 310 - 1005 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 | 40 | 55 |
Układ napędowy | | | |
rodzaj paliwa | benzyna bezłowiowa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
typ silnika | wolnossący z wtryskiem bezpośrednim DOHC 16V | Hybryda równoległa: wolnossący z wtryskiem pośrednim, DOHC 16V + elektryczny 10 kW/78 Nm. | turbodoładowany z wtryskiem bezpośrednim, DOHC 16V |
pojemność (cm3) | 1591 | 1497 | 1390 |
liczba cylindrów | R4 | R4 + elektryczny | R4 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | | | |
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | | |
Moc maks. (KM/obr/min) | 135/6300 | 121/6000 + 20/2000 (razem 137/6600) | 122/5000 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 164/4850 | 146/4800 + 78/1000 (razem 190/1000 - 2000) | 200/1500 - 4000 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 9,9 | 9,0 | 9,7 |
Prędkość maks. (km/h) | 195 | 200 | 200 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 6,1 | 5,0 | 6,4 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 140 | 116 | 149 |
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?