Sprzedaż samochodów, które zaliczają się do segmentu małych crossoverów i SUV-ów, wynosi 1,1 mln egzemplarzy rocznie, co w Europie stanowi około 7 proc. rynku. Przedstawiciele Kia Motors przewidują, że do końca dekady popyt na auta tego typu wzrośnie do ponad 2 mln sztuk rocznie, co ma pozwolić autom z Półwyspu Koreańskiego zawojować międzynarodowe rynki.
Jak zauważa Michael Cole, dyrektor ds. operacyjnych Kia Motors Europe: „do 2020 roku sprzedaż małych SUV-ów będzie wyższa niż sprzedaż crossoverów segmentu C. 1 na 10 samochodów dystrybuowanych w Europie będzie należał do klasy, którą reprezentuje Kia Stonic. Crossovery segmentu B chętnie wybiera 21 proc. klientów, którzy przesiadają się do nich z samochodów najmniejszych i małych oraz 15 proc. nabywców, którzy decydują się na zakup auta z tego segmentu zamiast większego hatchbacka. Samochody w stylu Kia Stonic są atrakcyjne nawet dla klientów, którzy dotychczas jeździli minivanami.”
Personalizacja i design
Nowy model Kii ma być bezpośrednią konkurencją rynkową dla aut takich jak Mazda CX-3, Nissan Juke, Renault Captur czy niedawno zaprezentowany Opel Crossland X. Stonic jest konstrukcją bliźniaczą z Hyundaiem Koną. Samochody różnią się jednak designem oraz gamą silnikową. Kia wydaje się mniej agresywna oraz bardziej nastawiona na odbiorców lubujących się w możliwościach personalizacji zarówno wnętrza auta, jak i kolorystyki nadwozia, która – jak twierdzą przedstawiciele koreańskiej marki – najszerzej zakrojona w historii firmy. Stonica można zamówić z nadwoziem malowanym w dwóch kolorach (inspiracją jest Kia Provo, model studyjny pokazany w 2013 r.) w aż 20 tonacjach, z możliwością wyboru jednego z pięciu kolorów dachu.
Zobacz także: Jak dbać o opony?
Polecamy: Volkswagen Tiguan w naszym teście
Napęd tylko na jedną oś
Jeśli chodzi o jednostki napędowe, to ofercie znajdą się zarówno silniki benzynowe, jak i turbodiesle. Wszystkie będą seryjnie współpracować z mechaniczną skrzynią biegów. W gamie pojawią się: jednolitrowa jednostka T-GDI o mocy 120 KM (turbodoładowana i z bezpośrednim wtryskiem paliwa) oraz wolnossące silniki benzynowe MPI o pojemności 1,25 l i 1,4 l (z wtryskiem wielopunktowym). W gamie znajdzie się ponadto 1,6-litrowy turbodiesel. Co ciekawe, konstruktorzy nie przewidzieli odmiany hybrydowej Stonica, a wszystkie auta dostępne będą jedynie z napędem na przednią oś.
Według producenta zawieszenie i układ kierowniczy mają zapewniać bardzo dobre właściwości jezdne, precyzyjne prowadzenie i stabilne zachowanie podczas jazdy. Samochód seryjnie jest wyposażany w elektroniczną kontrolę stabilności i w system zarządzania stabilnością. W skład ostatniego wchodzi system Torque Vectoring, który poprzez przyhamowywanie odpowiednich kół stabilizuje pojazd nie tylko w czasie hamowania w zakręcie, ale również w czasie jazdy na wprost, gdy koła mają różną przyczepność.
Technologia
W związku z tym, że klienci kładą coraz większy nacisk na wszelkiego rodzaju systemy bezpieczeństwa oraz zaawansowane technologie multimedialne, Kia Stonic seryjnie będzie współpracować z Apple CarPlay i Android Auto, które mają zapewniać bezproblemowe połączenie smartfona z systemem multimedialnym samochodu i możliwość korzystania ze wszystkich zainstalowanych na nim aplikacji za pośrednictwem ekranu dotykowego w aucie. Podobnie jak inne modele marki Kia, Stonic będzie dostępna z wieloma elementami wyposażenia, które zwiększają komfort podróżowania i wygodę użytkowania, w tym podgrzewane przednie siedzenia, tempomat i bezkluczykowy dostęp do auta. Dodatkowo kierowca zyska pomoc asystentów, m.in. umożliwiającego autonomiczne hamowanie awaryjne, gdy na drodze pojawi się przeszkoda lub pieszy, system monitorowania martwego pola w lusterkach z układem powiadamiania o ewentualnej kolizji podczas cofania czy system ostrzegania o przekroczeniu pasa ruchu.
Pomimo kompaktowych rozmiarów zewnętrznych, auto oferuje w miarę przestronne wnętrze. Miejsca na wysokości ramion jest sporo, podobnie jak przestrzeni na kolana i nad głową. Pakowny bagażnik, którego przestrzeń można konfigurować na wiele sposobów (również dzięki dwupoziomowej podłodze) liczy 352 l, czyli prawie tyle samo ile w przypadku samochodów segmentu C, jednak o wiele mniej niż najnowsza propozycja Opla – Crossland X pomieści 410 l bagażu.
Podobnie jak wszystkie modele Kia, również Stonic standardowo będzie objęty 7-letnią gwarancją producenta (do przebiegu 150 tys. km). Samochód trafi do sprzedaży w Europie w trzecim kwartale 2017 roku. Cen na razie nie ujawniono. Poznamy je prawdopodobnie we wrześniu, podczas zaplanowanych jazd testowych Stonica.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?