Kiedy wymieniać klocki i tarcze?

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Robert Kwiatek: W trosce o bezpieczeństwo należy kontrolować stan okładzin ciernych.
Fot. Robert Kwiatek: W trosce o bezpieczeństwo należy kontrolować stan okładzin ciernych.
Układ hamulcowy w zasadniczy sposób wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Jego elementy wykonawcze muszą działać pewnie i bez zwłoki.

 

We współczesnych samochodach typowym układem jest stosowanie hamulców tarczowych kół przedniej osi i hamulców bębnowych kół tylnych. Okładziny cierne przednie, zwane popularnie klockami, tarcze, bębny, szczęki hamulcowe i układ hydrauliczny muszą być niezawodne.

Fot. Robert Kwiatek: W trosce o bezpieczeństwo należy kontrolować stan okładzin ciernych.
Fot. Robert Kwiatek: W trosce o bezpieczeństwo należy kontrolować stan okładzin ciernych.

Dlatego zaleca się regularne sprawdzanie klocków hamulcowych i ich wymianę po zmniejszeniu się grubości materiału ciernego do 2 mm.

 

Tarcze hamulcowe należy sprawdzać przy każdej wymianie klocków. Grubość materiału kwalifikującą tarcze do wymiany znają mechanicy w serwisie. W celu uniknięcia nierównomiernego hamowania zawsze muszą być wymienione dwie tarcze hamulcowe na tej samej osi.

 

Bębny hamulcowe są mniej obciążone niż tarcze i wytrzymują dłuższe przebiegi. Uszkodzone, mogą powodować zarzucanie tyłu pojazdu przez blokowanie kół. Często uszkodzeniu ulega tzw. korektor siły hamowania. Należy regularnie sprawdzać stan bębnów i szczęk hamulcowych. Szczęki należy wymieniać, gdy grubość okładzin jest mniejsza niż 1,5 mm, lub gdy są zanieczyszczone smarem lub płynem hamulcowym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty