Kiedy wymieniać zimeringi?

Maciej Fabijański
Wypinanie półosi ze skrzyni podczas wymiany sprzęgła nie oznacza nigdy natychmiastowej utraty szczelności po ponownym montażu. Nowe uszczelniacze dają jednak większą pewność, że przecieki nie powstaną, a tylko nieznacznie podnoszą koszt naprawy. Fot. Maciej Fabijański
Wypinanie półosi ze skrzyni podczas wymiany sprzęgła nie oznacza nigdy natychmiastowej utraty szczelności po ponownym montażu. Nowe uszczelniacze dają jednak większą pewność, że przecieki nie powstaną, a tylko nieznacznie podnoszą koszt naprawy. Fot. Maciej Fabijański
Do uszczelniania różnego rodzaju obracających się wałków stosuje się najczęściej gumowe pierścienie typu Simmerring, zwane potocznie zimeringami.
Wypinanie półosi ze skrzyni podczas wymiany sprzęgła nie oznacza nigdy natychmiastowej utraty szczelności po ponownym montażu. Nowe uszczelniacze dają
Wypinanie półosi ze skrzyni podczas wymiany sprzęgła nie oznacza nigdy natychmiastowej utraty szczelności po ponownym montażu. Nowe uszczelniacze dają jednak większą pewność, że przecieki nie powstaną, a tylko nieznacznie podnoszą koszt naprawy. Fot. Maciej Fabijański

Tego rodzaju uszczelnienia wymagają, aby powierzchnia wałka była odpowiednio gładka (im gładsza tym lepiej), a bicie poprzeczne wałka niemal nie występowało. Bicie walka wynoszące zaledwie 0,02 mm może już doprowadzić do utraty szczelności, podobnie jak niewielkie uszkodzenia na powierzchni wałka. Część z nich może być wynikiem nieumiejętnego, wcześniejszego demontażu pierścienia uszczelniającego.

Częstym zjawiskiem, które towarzyszy współpracy ruchomych elementów o różnej twardości jest wcześniejsze zużywanie się powierzchni wałka niż gumowego obrzeża pierścienia. Wynika to stąd, że zbierające się w oleju lub smarze cząsteczki startego metalu oraz kurzu przylegają do pierścienia i działają potem jak ścierniwo, które podczas obracania się wałka coraz głębiej wrzyna się w jego stalową powierzchnię. W rezultacie pierścień traci szczelność. Dlatego przy wymianie pierścieni należy dokładnie sprawdzić stan powierzchni wałka w miejscu współpracy z krawędzią uszczelniającą pierścienia. Bruzdę na wałku można naprawić poddając go zabiegowi np. technicznego chromowania i następnie szlifowania. W niektórych sytuacjach można spróbować osadzić (o ile to możliwe) pierścień uszczelniający tak, aby jego krawędź robocza współpracowała z powierzchnią wałka w innym miejscu.

Pierścienie uszczelniające należy wymieniać nie tylko wtedy, gdy zaczynają przepuszczać. Technologia różnych napraw, często ze względów zapobiegawczych wymaga, aby zakładać nowe pierścienia nawet jeśli do tej pory sprawowały się bez zastrzeżeń. Samo tylko wyjęcie wałka z pierścienia  może już nie gwarantować uzyskania odpowiedniej szczelności przy ponownym montażu.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty