Kłopoty z biegami

Porady / Eksploatacja

Autor: Maciej Fabijański

Liczba odwiedzin: 2835

Włączanie i przełączanie biegów powinno odbywać się płynnie, precyzyjnie i bez wywierania zbyt dużego nacisku na dźwignię zmiany biegów. Jeśli tak nie jest, trzeba szybko ustalić przyczynę i ją usunąć.

Oporne włączanie biegów , zwłaszcza wstecznego, przy zimnym silniku można jeszcze uznać za normalne zjawisko. Natomiast Za trudności ze zmianą biegów odpowiadają m.in. niedomagania zewnętrznego mechanizmu zmiany biegówopory przy włączaniu biegu również po rozgrzaniu silnika mogą powodować różne przyczyny. Jedną z nich jest zastosowanie, wbrew zaleceniom producenta, nieodpowiedniego,  zbyt gęstego oleju.

Jeśli przełączaniu biegów towarzyszy zgrzytanie ( mimo prawidłowego działania sprzęgła), to jest to typowy objaw zużycia synchronizatorów. Dodatkowo może występować wtedy rozłączanie przekładni, czyli wypadanie biegu, podczas jazdy. Za przedwczesne zużycie synchronizatorów winę często ponosi sam kierowca, który przy zmianie biegów dopuszcza do niecałkowitego rozłączania sprzęgła, redukuje biegi przy zbyt dużej prędkości jazdy, gwałtownie zmienia przełożenia, uniemożliwiające normalny przebieg procesu synchronizacji. Synchronizatory nie lubią również jazdy na wysokich biegach ze zbyt małą prędkością.

Źródłem trudności ze zmianą biegów i powodem przedwczesnego zużycia synchronizatorów może być także łożysko koła zamachowego, w którym osadzony jest wałek sprzęgłowy. Zatarcie łożyska powoduje deformację czopa wałka sprzęgłowego. Praktyka warsztatowa notuje również przypadki zużycia synchronizatorów spowodowane przez uszkodzony tłumik drgań skrętnych wału korbowego.

Oprócz zużytych synchronizatorów przyczyną utrudnionej zmiany biegów mogą być niedomagania wewnętrznego mechanizmu zmiany przełożeń. W samochodach , gdzie dźwignia zmiany biegów znajduje się w pewnej odległości od mechanizmu wewnętrznego przełączania biegów, czyli od samej skrzynki biegów,  wybieranie przełożeń odbywa się za pośrednictwem odpowiedniego układu dźwigni lub cięgieł. Wszelkie nieprawidłowości w tym układzie pod postacią nadmiernych luzów lub odkształconych elementów mogą również powodować, że przełączanie biegów będzie utrudnione.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • bryan (gość)
    • Klarowny artykuł do rzeczy w temacie.Na początku artykułu jest mowa o normalności opornego włączania zwłaszcza wstecznego biegu na zimnym silniku.Tak samo tyczy tylko wstecznego gdy silnik jest ciepły ze względu na"uśpienie mechaniczne"i tu jak czuje się opór przy ustawieniu"wsteczne"należy powrócić na"luz"i ponownie na"wstecz"i tu jeśli nie było oporu toOK(przed wyruszeniem zwłaszcza mroźną zimą"rozruszyć"ze2razy wszystkie biegi przy włączonym silnikuNACISKAJĄCdo oporu sprzęgło.Ważna rzecz:wielu kierowców opiera na gałce rękę-to błąd!oraz to samo np.ruszając1a potem2itd.robią kardynalny błąd(nie dotyczy sportowych skrzyń biegu-nie będę tu opisywał),że ruch lewarka biegu z1do2idzie w linii prostej zamiast z1lekko powoli puścić do"środka"luzu i stamtąd ruch na2de facto między biegi należą przechodzić przez"środek"miejsca na luz również podczas redukcji biegów bo dzięki temu znacznie zwiększa się żywotność skrzyni biegu,szczególnie synchronizatorów wynagradzając"gładkość"pracy lewarka.

Dodaj komentarz