Kłopoty z biegami

Maciej Fabijański
Za trudności ze zmianą biegów odpowiadają m.in. niedomagania zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów
Za trudności ze zmianą biegów odpowiadają m.in. niedomagania zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów
Włączanie i przełączanie biegów powinno odbywać się płynnie, precyzyjnie i bez wywierania zbyt dużego nacisku na dźwignię zmiany biegów. Jeśli tak nie jest, trzeba szybko ustalić przyczynę i ją usunąć.

Oporne włączanie biegów , zwłaszcza wstecznego, przy zimnym silniku można jeszcze uznać za normalne zjawisko. Natomiast

Za trudności ze zmianą biegów odpowiadają m.in. niedomagania zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów
Za trudności ze zmianą biegów odpowiadają m.in. niedomagania zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów

opory przy włączaniu biegu również po rozgrzaniu silnika mogą powodować różne przyczyny. Jedną z nich jest zastosowanie, wbrew zaleceniom producenta, nieodpowiedniego,  zbyt gęstego oleju.

Jeśli przełączaniu biegów towarzyszy zgrzytanie ( mimo prawidłowego działania sprzęgła), to jest to typowy objaw zużycia synchronizatorów. Dodatkowo może występować wtedy rozłączanie przekładni, czyli wypadanie biegu, podczas jazdy. Za przedwczesne zużycie synchronizatorów winę często ponosi sam kierowca, który przy zmianie biegów dopuszcza do niecałkowitego rozłączania sprzęgła, redukuje biegi przy zbyt dużej prędkości jazdy, gwałtownie zmienia przełożenia, uniemożliwiające normalny przebieg procesu synchronizacji. Synchronizatory nie lubią również jazdy na wysokich biegach ze zbyt małą prędkością.

Źródłem trudności ze zmianą biegów i powodem przedwczesnego zużycia synchronizatorów może być także łożysko koła zamachowego, w którym osadzony jest wałek sprzęgłowy. Zatarcie łożyska powoduje deformację czopa wałka sprzęgłowego. Praktyka warsztatowa notuje również przypadki zużycia synchronizatorów spowodowane przez uszkodzony tłumik drgań skrętnych wału korbowego.

Oprócz zużytych synchronizatorów przyczyną utrudnionej zmiany biegów mogą być niedomagania wewnętrznego mechanizmu zmiany przełożeń. W samochodach , gdzie dźwignia zmiany biegów znajduje się w pewnej odległości od mechanizmu wewnętrznego przełączania biegów, czyli od samej skrzynki biegów,  wybieranie przełożeń odbywa się za pośrednictwem odpowiedniego układu dźwigni lub cięgieł. Wszelkie nieprawidłowości w tym układzie pod postacią nadmiernych luzów lub odkształconych elementów mogą również powodować, że przełączanie biegów będzie utrudnione.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty