W 2016 roku wysokość kary wynosi za samochody osobowe: 3 700 zł, za samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy: 5 550 zł, za pozostałe pojazdy: 620 zł.
Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego uzależniona jest od rodzaju pojazdu, okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym oraz minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli. Pełną wysokość kary musi zapłacić właściciel pojazdu w sytuacji, gdy okres bez ubezpieczenia przekracza 14 dni. W przypadku krótszych okresów bez ubezpieczenia sankcja jest mniejsza: gdy okres bez ubezpieczenia nie przekracza 3 dni kara, wynosi 20 proc. pełnej opłaty, zaś przy przerwie w braku OC dłuższej niż 3 dni, a nie przekraczającej 14 dni – 50 procent tej opłaty.
Coraz trudniej jest uniknąć kary, gdyż Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który zajmuje się egzekwowaniem tych opłat, dysponuje coraz skuteczniejszymi narzędziami do identyfikacji właścicieli aut bez OC.
Polisa OC chroni posiadacza pojazdu i kierowcę przed koniecznością oddawania z własnej kieszeni odszkodowania dla ofiar wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem. Świadczenia te wypłaca ofiarom Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który następnie występuje z tzw. regresem (zwrot wypłaconych kwot) do sprawcy wypadku i nieubezpieczonego posiadacza. Kierowcom nie opłaca się nie mieć OC nie tylko ze względu na kary za brak tego ubezpieczenia, ale przede wszystkim ze względu na rosnące odszkodowania wypłacane poszkodowanym w wypadkach. Jeśli właściciel auta nie ma polisy OC, w razie szkody będzie ponosił koszty tego odszkodowania. Właściciel pojazdu i sprawca wypadku muszą zwrócić odszkodowanie, które Fundusz wypłaca ofiarom, a kwoty te czasami sięgają kilkuset tysięcy złotych.
Warto zaznaczyć, że prawo do kontrolowania posiadania polisy OC mają nie tylko funkcjonariusze policji, ale również Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego oraz upoważnieni pracownicy wydziałów komunikacyjnych w starostwach powiatowych. Takie prawo ma również Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Inspekcja Ochrony Środowiska oraz inne ograny powołane do kontroli ruchu drogowego.
Wysokość kary za brak OC w 2016 roku
| | Rodzaj pojazdu | |||||
Okres bez ochrony ubezpieczeniowej | Gradacja opłaty/rok | Auta osobowe | Auta ciężarowe | Pozostałe pojazdy | |||
| | 2015 | 2016 | 2015 | 2016 | 2015 | 2016 |
powyżej 14 dni | 100% | 3500 zł | 3700 zł | 5250 zł | 5550 zł | 580 zł | 620 zł |
od 3 do 14 dni | 50% | 1750 zł | 1850 zł | 2630 zł | 2780 zł | 290 zł | 310 zł |
poniżej 3 dni | 20% | 700 zł | 740 zł | 1050 zł | 1110 zł | 120 zł | 120 zł |
Podstawa prawna:
Art. 23. ust 1, art. 84 ust. 2 , art. 88 ust. 1-3 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2013 r. poz.392 z późn. zm.)
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?