Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejne podwójne zwycięstwo Volkswagena

(ip)
Volkswagen odniósł w Rajdzie Meksyku spektakularne podwójne zwycięstwo. Triumfatorzy Sébastien Ogier/ Julien Ingrassia (F/F) i drudzy na mecie Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) w trzecim starcie w tym sezonie Rajdowych MŚ (WRC) zostawili konkurencję z tyłu.

Na drodze do siódmego pod rząd zwycięstwa Volkswagena obie najlepsze załogi w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

położyły już pierwszego dnia podwaliny pod podwójny sukces. Mimo że duety Volkswagena musiały wyjechać na trasę jako pierwszy i drugi zespół, ukończyli pierwszy dzień rajdu na pierwszym i trzecim miejscu. Po tym wyczynie nastąpił bezbłędny dzień drugi, w którym Ogier i Latvala znaleźli się na czele stawki i przez cały czas powiększali swoją przewagę. Ostatniego dnia Ogier i Latvala mogli już niezagrożeni przez nikogo kontrolować tempo i wywalczyli czwarte podwójne zwycięstwo Polo R WRC w szesnastu startach w MŚ. Było to siódme z rzędu zwycięstwo Volkswagena. Na koniec przewaga Ogiera/Ingrassi nad najlepszym rywalem z innego zespołu wynosiła 5 minut i 28,6 sekundy.

Regulamin rajdu sprawił, że pierwszego dnia zespoły Volkswagena znalazły się w niełatwej sytuacji. Jako załogi z pierwszego, drugiego i czwartego miejsca w tabeli musiały otwierać trasę. W prawie żadnym innym rajdzie nie jest to tak bardzo niekorzystne, jak w Meksyku. Każdy World Rally Car, który przejeżdżał odcinki specjalne, „zmiatał” z nich warstwę luźnego szutru. Skalkulowane zostało, że każdy następny kierowca był w korzystniejszej sytuacji pozwalającej na pokonanie każdego kilometra w czasie krótszym o 0,1 sekundy, niż poprzednik. Jednak zawodnicy Volkswagena Ogier/Ingrassia i Latvala/Anttila doskonale poradzili sobie w tych warunkach. Tylko pierwszego dnia zapisali na swoim koncie osiem z jedenastu najlepszych czasów odcinka.

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

Wygrywając w Meksyku, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata, nieznacznie wyprzedzając swoich kolegów z Volkswagena Jari-Matti Latvalę i Miikka Anttillę. Ogier i Ingrassia mają 63 punkty, Latvala i Anttila – 60 punktów. Wspólnie znacznie rozbudowali przewagę w klasyfikacji konstruktorów: Volkswagen ze 115 punktami wyprzedza o 55 punktów Citroëna. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula z 24 punktami są na czwartym miejscu klasyfikacji generalnej.

Dwa razy rajdowy dzień zakończył się dla Andreasa Mikkelsena/Mikko Markkuli (N/FIN) przed czasem. W piątek duet Volkswagena na zakręcie odcinka „El Chocolate” najechał na kamień, uszkodził zawieszenie tylnego prawego koła i musiał się wycofać, mimo że zajmował do tego momentu drugą pozycję. W sobotę błąd w opisie trasy zaowocował koziołkowaniem, gdy Mikkelsen/Markkula za mocno ścieli zakręt i trafili na dziurę, która spowodowała utratę stabilności. Dzięki doskonałej pracy mechaników Polo R WRC z dziewiątym numerem startowym w niedzielę jak nowy stanął na starcie odcinków specjalnych. W ustalonym przez regulamin czasie trzech godzin mechanicy przywrócili World Rally Car do normalnego, doskonałego stanu. Mikkelsen/Markkula wykorzystali niedzielę na zebranie maksimum rajdowych doświadczeń. Łącznie cztery razy byli w trójce najszybszych aut na odcinkach specjalnych.

Odcinki specjalne rozgrywane były na wysokościach od 1800 m n. p. m. do prawie 2800 m n. p. m. Wraz z wysokością spada

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

ciśnienie powietrza i zawartość tlenu, zmniejsza się skuteczność chłodzenia silnika. Przy temperaturach w okolicach 30 stopni Celsjusza trzeba było zminimalizować spadek mocy. Inżynierowie z Volkswagena już dużo wcześniej zadbali o odpowiednie oprogramowanie dla World Rally Cars z Wolfsburga. Do układu sterowania pracą silnika od Monte Carlo do Wielkiej Brytanii nie zostaną wprowadzone żadne zmiany.

Siódmym zwycięstwem z rzędu Volkswagen zapewnił sobie miejsce na listach rekordów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Sukcesy w Australii, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii w ubiegłym roku oraz wygrane w Monte Carlo, Szwecji i Meksyku w obecnym sezonie to druga pod względem długości seria zwycięstw w historii Rajdowych MŚ. Sébastien Ogier odniósł swoje 18 zwycięstwo w klasyfikacji ogólnej rajdu, z tego jedenaste w barwach Volkswagena.

Wypowiedzi po 3. dniu Rajdu Meksyku
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Meksyk to dla nas fantastyczny kraj! Lubię ten rajd i najwyraźniej Rajd Meksyku też mnie lubi. W 2008 roku odniosłem tutaj moje pierwsze zwycięstwo jako junior, w ubiegłym roku wygrałem z Volkswagenem i teraz znów stoję na najwyższym stopniu podium – to wspaniałe uczucie! Nasz cały zespół wykonał w ten weekend doskonałą pracę, a Polo R WRC nawet w tak ekstremalnych warunkach było niesamowicie niezawodne i niesamowicie szybkie. Po moim błędzie w Szwecji byłem głodny tego zwycięstwa! Dlatego Julien i ja ostatniego dnia zbytnio nie ryzykowaliśmy, chcieliśmy koniecznie zabrać wygraną do domu. Naturalnie chciałem też wygrać Power Stage. Nawet jeżeli w następnym rajdzie w Portugalii będziemy musieli zamiatać konkurencji drogę, punkty w MŚ są ważniejsze, niż wszystko inne.”

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Jestem naprawdę bardzo zadowolony z drugiego miejsca. Po tym, jak musieliśmy na początku otwierać trasę i dystans do czołówki był przez to naprawdę duży, moim celem było miejsce na podium. Rajd Meksyku to kawał ciężkiej roboty i jest bardzo wyczerpujący także dla samochodów. Polo doskonale poradziło sobie z wyzwaniami, jakie stawiała wysokość nad poziomem morza i upał. Także nasz zespół wykonał doskonałą pracę. Dziękuję im za to. Dla Miikka i dla mnie był to najlepszy jak dotąd Rajd Meksyku, przejechaliśmy go bezbłędnie i po raz pierwszy zajęliśmy drugie miejsce. W mistrzostwach jesteśmy tuż za naszymi kolegami z zespołu, ale nie będziemy musieli w Portugalii znów ruszać jako pierwsi.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„To był trudny rajd dla nas. Dwukrotne ukończenie przed czasem to naturalnie nie jest to, o czym marzyliśmy. Po prostu popełniłem za dużo błędów. Dzięki wspaniałej pracy moich mechaników mogłem w niedzielę zebrać jeszcze kilka kilometrów doświadczenia w Rajdzie Meksyku, aby w przyszłym roku móc tutaj zaatakować. Ogólnie dużo się tutaj nauczyliśmy, niestety na własnych błędach. W najbliższych dniach wszystko dokładnie przeanalizuję, aby optymalnie przygotować się do najbliższego rajdu w Portugalii. Przystąpimy do niego bogatsi o doświadczenia i mamy nadzieję, że znów zawalczymy o miejsce na podium.”

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Podwójne zwycięstwo w tych trudnych warunkach i przy nowych zasadach określania kolejności na starcie to więcej, niż spodziewaliśmy się przed Rajdem Meksyku. Chylę głowę przed Sébastienem Ogierem, Jari-Matti Latvalą i naszymi inżynierami, że umożliwili ten sukces. To, co pokazali nasi dwaj kierowcy, było bez wątpienia wspaniałym osiągnięciem. Jednak podwójne zwycięstwo to także sukces wszystkich, którzy wnieśli w nie swój wkład. Zarówno zawieszenie, jak i silnik Polo R WRC były perfekcyjnie przygotowane do ciężkich warunków. Szampan będzie nam dzisiaj wyjątkowo dobrze smakował, bo wygrana w Meksyku to zawsze coś wyjątkowego. To pierwsza impreza na szutrze w roku i jednocześnie prawie jak u siebie w domu. W końcu nasze modele kształtują obraz meksykańskich dróg. Tutaj w Meksyku wszystko się pięknie razem złożyło i z tego jestem bardzo dumny.”  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty