Kolejne rozszerzenia systemu viaToll

Mariusz Michalak
Do końca tego roku system viaToll poszerzy się o około 460 km. Od 31 października objętych zostanie nim kolejne 340 km dróg, a od 1 grudnia 120 km. Do płatnych tras włączone zostaną m.in. fragmenty autostrad A1, A2 i A4.
Fot. Kapsch
Fot. Kapsch

Będą to największe rozszerzenia w dotychczasowej historii elektronicznego systemu poboru opłat, który pod koniec roku obejmie niemal 2 650 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. W ostatnim kwartale br. do sieci dróg płatnych po raz pierwszy włączone zostaną m.in. odcinki dróg zlokalizowane w województwach podlaskim oraz lubelskim. Oznacza to, że system viaToll będzie funkcjonował już we wszystkich polskich województwach.

Zaplanowany na 31 października 2013r. czwarty etap rozszerzenia obejmie około 343 kilometry dróg ekspresowych i autostrad, w tym:

  • A1: Kowal – Kutno Wschód (dotychczasowy węzeł Kotliska)
  • A2: Łódź Północ (dawny węzeł Stryków I) – Konotopa
  • A2: obwodnica Mińska Mazowieckiego
  • A4: Targowisko (dawny węzeł Szarów) – Tarnów Północ
  • A4: Rzeszów Północ – Rzeszów Wschód
  • S5: Gniezno Południe – skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2440P
  • S7: Gdańsk Południe – Żuławy Zachód
  • S7: Pasłęk Północ – Miłomłyn Południe
  • S7: Olsztynek Zachód – Rączki
  • S8: obwodnica Zambrowa i Wiśniewa
  • S11: Poznań Zachód – Poznań Tarnowo Podgórne
Fot. Materiały prasowe viaToll
Fot. Materiały prasowe viaToll

Piąty etap rozszerzenia planowany na 1 grudnia obejmie około 120 kilometrów, wśród których znajdą się odcinki następujących dróg ekspresowych:

  • S2: Konotopa – Puławska
  • S3: Międzyrzecz Południe – Sulechów
  • S7: Kielce Północ – Kielce Południe
  • S12: Kurów Zachód – Jastków
  • S12: Kalinówka – Piaski Wschód
  • S79: Warszawa Lotnisko – Marynarska

System elektronicznych opłat za korzystanie z dróg krajowych i autostrad viaTOLL został wprowadzony w lipcu 2011 roku. Początkowo objęte nim zostało 1 565 km dróg. 1 lipca 2012 roku został rozszerzony o 325 km, a 12 stycznia 2013 roku 140 km. Następne rozszerzenia nastąpiło 30 marca 2013 i objęło 160 km.

- Łączne przychody z krajowego systemu poboru opłat po 27 miesiącach funkcjonowania wyniosły na koniec września 2013 roku 2 mld 183 mln zł. Dla przypomnienia koszt wdrożenia systemu do sieci podstawowej wyniósł 1 mld 100 mln zł, czyli zarobił on ponad miliard złotych na czysto - mówi Dorota Prochowicz, rzecznik projektu viaToll. Z zebranych danych wynika, że od kwietnia do września br., najbardziej dochodowymi drogami były A4 (173 mln zł wpływów), S8 (84,86 mln zł) i A2 (44,31 mln zł). Kiedy opłata będzie pobierana na dłuższym niż obecnie odcinku A2, to te proporcje mogą się odwrócić.

- Rozszerzenia, które wkrótce nastąpią, wygenerują dodatkowy dochód w 2013 roku w wysokości około 44 mln złotych, w 2014 – 341 mln zł, a w 2015 ponad 350 mln zł – mówi Jolanta Kijoch z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

System viaToll pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z płatnych odcinków dróg. Jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3.5 t oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Docelowo w 2018 roku elektroniczny system poboru opłat viaTOLL ma objąć ok. 7000 kilometrów dróg w całej Polsce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty