Będą to największe rozszerzenia w dotychczasowej historii elektronicznego systemu poboru opłat, który pod koniec roku obejmie niemal 2 650 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. W ostatnim kwartale br. do sieci dróg płatnych po raz pierwszy włączone zostaną m.in. odcinki dróg zlokalizowane w województwach podlaskim oraz lubelskim. Oznacza to, że system viaToll będzie funkcjonował już we wszystkich polskich województwach.
Zaplanowany na 31 października 2013r. czwarty etap rozszerzenia obejmie około 343 kilometry dróg ekspresowych i autostrad, w tym:
- A1: Kowal – Kutno Wschód (dotychczasowy węzeł Kotliska)
- A2: Łódź Północ (dawny węzeł Stryków I) – Konotopa
- A2: obwodnica Mińska Mazowieckiego
- A4: Targowisko (dawny węzeł Szarów) – Tarnów Północ
- A4: Rzeszów Północ – Rzeszów Wschód
- S5: Gniezno Południe – skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2440P
- S7: Gdańsk Południe – Żuławy Zachód
- S7: Pasłęk Północ – Miłomłyn Południe
- S7: Olsztynek Zachód – Rączki
- S8: obwodnica Zambrowa i Wiśniewa
- S11: Poznań Zachód – Poznań Tarnowo Podgórne
Piąty etap rozszerzenia planowany na 1 grudnia obejmie około 120 kilometrów, wśród których znajdą się odcinki następujących dróg ekspresowych:
- S2: Konotopa – Puławska
- S3: Międzyrzecz Południe – Sulechów
- S7: Kielce Północ – Kielce Południe
- S12: Kurów Zachód – Jastków
- S12: Kalinówka – Piaski Wschód
- S79: Warszawa Lotnisko – Marynarska
System elektronicznych opłat za korzystanie z dróg krajowych i autostrad viaTOLL został wprowadzony w lipcu 2011 roku. Początkowo objęte nim zostało 1 565 km dróg. 1 lipca 2012 roku został rozszerzony o 325 km, a 12 stycznia 2013 roku 140 km. Następne rozszerzenia nastąpiło 30 marca 2013 i objęło 160 km.
- Łączne przychody z krajowego systemu poboru opłat po 27 miesiącach funkcjonowania wyniosły na koniec września 2013 roku 2 mld 183 mln zł. Dla przypomnienia koszt wdrożenia systemu do sieci podstawowej wyniósł 1 mld 100 mln zł, czyli zarobił on ponad miliard złotych na czysto - mówi Dorota Prochowicz, rzecznik projektu viaToll. Z zebranych danych wynika, że od kwietnia do września br., najbardziej dochodowymi drogami były A4 (173 mln zł wpływów), S8 (84,86 mln zł) i A2 (44,31 mln zł). Kiedy opłata będzie pobierana na dłuższym niż obecnie odcinku A2, to te proporcje mogą się odwrócić.
- Rozszerzenia, które wkrótce nastąpią, wygenerują dodatkowy dochód w 2013 roku w wysokości około 44 mln złotych, w 2014 – 341 mln zł, a w 2015 ponad 350 mln zł – mówi Jolanta Kijoch z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
System viaToll pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z płatnych odcinków dróg. Jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3.5 t oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Docelowo w 2018 roku elektroniczny system poboru opłat viaTOLL ma objąć ok. 7000 kilometrów dróg w całej Polsce.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?