Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejne wyzwanie przed Volkswagenem podczas Rajdu Portugalii

(ip)
Rajd Portugalii (3-6 kwietnia) stanowi jedno z największych wyzwań dla samochodów i kierowców w kalendarzu MŚ. Na zawodników w czwartym rajdzie w tegorocznej edycji Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) czekają oprócz grubego szutru na twardym podłożu także technicznie trudne i ze względu na liczne pagórki i zakręty – trudno przewidywalne odcinki.

Po „nieobliczalnym” Rajdzie Monte Carlo, jedynym rajdzie w sezonie na śniegu w Szwecji oraz przyprawiających o zawrót

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

głowy wysokościach w Meksyku, uczestników Rajdowych MŚ czeka teraz rajdowa codzienność. Ale na pewno nie będzie to nudna codzienność. Rajd Portugalii stawia przed ludźmi i sprzętem wymagania prawie nieporównywalne z inną imprezą w kalendarzu Mistrzostw Świata. Wąskie drogi bezlitośnie karzą za każdy błąd kierowcy, gruby szuter trzęsie samochodami od pierwszego do ostatniego z łącznie 338,46 kilometrów odcinków specjalnych. Rajd Portugalii w ubiegłym roku odgrywał ważną rolę przy udoskonalaniu Polo R WRC. Doświadczenia, które inżynierowie Volkswagena tutaj zebrali, wpłynęły na modyfikację części zawieszenia na sezon 2014. Właśnie z powodu ekstremalnych wyzwań Rajdu Portugalii, Polo R WRC jest teraz mocniejsze, niż przed rokiem.  

Volkswagen przygotowywał się na specjalne warunki Rajdu Portugalii podczas pięciodniowych testów. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila oraz Sébastien Ogier/Julien Ingrassia mieli przez dwa dni okazję do intensywnego testowania Polo R WRC wokół Almodóvar w południowej Portugalii, Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula sprawdzali swoje możliwości przez jeden dzień. Po Rajdzie Meksyku, zespół Volkswagena podczas testów przyzwyczajał się do „normalnych” warunków na niewielkiej wysokości ponad poziomem morza i przy temperaturach w okolicach 20 stopni Celsjusza. Trzy nadwozia Polo R WRC, które wystartują w Portugalii, mają re-aklimatyzację jeszcze przed sobą. Ostatni raz startowały w Rajdzie Szwecji, przy temperaturach w pobliżu zera, na śniegu i błocie pośniegowym.

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

Zgodnie z nowym regulaminem MŚ, obrońcy tytułu Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) jako pierwsi w klasyfikacji będą otwierać trasę. Ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) w swoim World Rally Car pojadą bezpośrednio za nimi. Czwartą załogą na starcie będzie Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN) w trzecim Polo R WRC.

„Rajd Portugalii jest pierwszym prawdziwym sprawdzianem w sezonie” – powiedział Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. „Jest to pierwszy szutrowy rajd w roku, rozgrywany w wiosennych temperaturach i na niewielkiej wysokości nad poziomem morza, dlatego jest porównywalny z kolejnymi rajdami w Argentynie, Włoszech i Polsce. Tutaj widać, jak naprawdę wypada się w porównaniu z konkurencją. Myślę jednak, że nie musimy obawiać się tego porównania. W ubiegłym roku wygraliśmy tu, także trzy pierwsze rajdy w tym sezonie rozstrzygnęliśmy na swoją korzyść. Wiemy jednak, że aby także tym razem osiągnąć maksimum mimo najbardziej niekorzystnych pozycji startowych, musimy dać z siebie wszystko i nie popełnić żadnego błędu.”

Wypowiedzi przed Rajdem Portugalii
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Portugalia to zdecydowanie jeden z moich ulubionych rajdów w kalendarzu. W 2010 roku odniosłem tutaj moje pierwsze

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

zwycięstwo w WRC, łącznie Julien i ja w ubiegłych czterech latach wygraliśmy tutaj trzy razy. Dlatego podchodzimy do czwartego rajdu MŚ pełni wiary w siebie. Rajd Portugalii ma dwa oblicza: jeżeli jest sucho, podłoże jest bardzo twarde i daje dobrą przyczepność. Ale gdy pada, ziemia staje się miękka i błotnista i przyczepność jest niewielka. Normalnie wolę, gdy jest sucho. Ale tym razem musimy wyjechać na trasę jako pierwsi, wtedy lekki deszcz pierwszego dnia nie byłby zły.”

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Jeszcze nigdy tak dobrze nie rozpocząłem sezonu – 60 punktów po trzech rajdach i tylko trzy punkty za liderem, moim kolegą z zespołu Sébastienem Ogierem. W ubiegłym roku trzecie miejsce w Rajdzie Portugalii było moim pierwszym miejscem na podium dla Volkswagena. W przeszłości był to trudny rajd dla mnie. Dobry wynik z 2013 roku pozwolił mi zyskać pewność siebie. Cieszę się na rajd i jestem pełen optymizmu. Przez dwa dni mieliśmy testy w pobliżu odcinków specjalnych w Portugalii. Warunki były typowe dla tego kraju: szutrowe trasy, zakręty z kiepską widocznością, sucho i około 20 stopni powyżej zera. Mam nadzieję, że teraz też tak będzie podczas rajdu. Normalnie w Portugalii jest sucho, ale w przeszłości były już imprezy rozgrywane w deszczu. W tym roku mam zupełnie inne podejście do Polo R WRC. Mamy dobrze funkcjonujące podstawowe ustawienie i teraz chodzi tylko o poprawienie drobiazgów. Podobnie jak często w ostatnich dziesięciu latach, moje urodziny przypadają w rajdowy weekend. Przyzwyczaiłem się już, że nie mogę ich świętować na luzie. Zamiast tego czeka mnie ciężka praca. Ale bardzo się na nią cieszę i chcę sam sobie sprawić prezent miejscem w pierwszej trójce.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„W zeszłym roku Portugalia była moim pierwszym rajdem w Polo R WRC. Wypadliśmy z Mikko bardzo dobrze, zajmując szóste miejsce. Miło jest wrócić z Volkswagenem do tych miejsc. Rajd Portugalii jest znany z zakrętów o niewielkiej widoczności, które trzeba pokonywać prawie na ślepo. Do tego wiele zjazdów i podjazdów. To bardzo ładny rajd, ale jednocześnie dość trudny dla kierowców. „Recce” będzie zatem bardzo ważne, abym mógł się przyzwyczaić do układu. Jest też jeden kompletnie nowy odcinek specjalny, a inne zostały trochę zmienione lub będą pokonywane w odwrotnym kierunku, niż w 2013 roku. W porównaniu z zeszłym sezonem zrobiliśmy krok do przodu. Mamy prędkość, która pozwoli nam nadążać za najlepszymi. Dla mnie jest jednak ważne, aby pracować nad utrzymaniem poziomu. Celem na następne imprezy są kolejne miejsca na podium.”

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty