Pierwsze Audi A3 pojawiło się na rynku w 1996 roku. Był to debiut podwójny, bowiem
jednocześnie ten model tworzył nową grupę pojazdów - aut kompaktowych Premium, czyli dla klienta z trochę grubszym portfelem. Okazuje się, że nabywcami A3, również w Polsce, są osoby młodsze, po trzydzieste, ale z ustabilizowaną sytuacją materialną.
Druga generacja A3 ukazała się w roku 2003, a obecnie przeszła drobny face lifting. Więcej zmian ukrytych jest jednak pod nadwoziem. Są nowe reflektory i przedni zderzak, trochę inaczej ukształtowano błotniki. To sprawia, że przód Audi A3 mocno upodobnił się do tego w większym modelu A4. Inne są boczne lusterka, mocniej przetłoczono pokrywę bagażnika, co w połączeniu z nowym zderzakiem i diodowymi światłami dało powiew świeżości. Zmiany wewnątrz samochodu są już bardziej natury kosmetycznej.
Do Audi A3 i A3 Sportback (wersja z nadwoziem 5-drzwiowym) przewidziano pięć silników benzynowych i trzy diesle. Nowością są 4-cylindrowe benzynowe TFSI z turbodoładowaniem 1.4 (125 KM), 1.8 (160KM) i 2.0 (200 KM). Najmocniejszy jest 6-cylindrowy silnik 3.2 (250 KM), który występuje wyłącznie z napędem 4x4. Gamę uzupełniają: diesel 1.9 (105 KM) z pompowtryskiwaczami i nowocześniejszy z common rail - 2.0 (140 lub 170 KM).
Standardowo Audi wyposażone jest w 6-stopniową, manualną skrzynię biegów, ale prawdziwe emocje gwarantuje 7-biegowy S-Tronic. Zmienia przełożenia 10 razy szybciej niż kierowca, trzeba "tylko" dopłacić 8 tys. zł. Auto posiada także Audi magnetic ride czyli elektroniczną regulację siły tłumie- nia amortyzatorów. Komputer przez cały czas analizuje stan drogi i styl jazdy kierowcy dopasowując do tego twardość amortyzatorów. Inne, dostępne w opcji układy jak np. Audi parking system - ostrzegający przed przeszkodą, czy asystent parkowania -
automatycznie wprowadzający auto na miejsce parkingowe, to rozwiązania zastrzeżone dotąd dla drogich limuzyn.
Najnowsze Audi A3 już można zamawiać, ale trzeba się liczyć z nieco większym wydatkiem. W najtańszej wersji A3 1.6 Attraction (102 KM) kosztuje 74 530 zł. Kto nie lubi nadwozia 3-drzwiowego, może zamówić 5-drzwiowe Sportback (za dopłatą prawie 5 tys. zł). Do końca sierpnia wszystkie modele Audi dostępne są z 12-procentową zniżką wynikającą z aktualnego kursu euro. Ile wynosić będzie ona we wrześniu, trudno przewidzieć.
Wrażenia z jazdy
Do testu wybraliśmy wersję A3 1.4 TFSI Attraction o mocy 125 KM. Dlaczego właśnie tę? Bo na tego typu silniki stawia dziś Audi - jednostki o mniejszej pojemości, z turbodołado-waniem, ale oszczędniejsze. Taki silnik może pracować na niższych obrotach, co ogranicza spalanie. Sprawdzaliśmy jego działanie na trasie, utrzymując obrotomierz w zakresie 1800-2000 obr./min. Auto zachowywało się tak, jakby pod maską miało diesla. Silnik okazał się niezwykle elastyczny - z obrotami zeszliśmy jeszcze niżej, aby po chwili wrócić na wyższe, cały czas na 6. biegu. Wszystko przebiegło gładko, bez jakichkolwiek szarpnięć. To oznacza nie tylko ciszę w kabinie, ale także konkretne pieniądze zaoszczędzone na paliwie.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | Benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 125 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min.) | 200 (1500-4000) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 203 |
Zużycie paliwa średnie (l/100 km) | 5,6 |
Pojemność bagażnika (l) | 350 |
Cena (zł) | 81 670 |
**więcej zdjęć Audi A3 w
naszej galerii**
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?